Vin(gligt)

2010-01-30
12:00:35

Svarar på frågor i Tidningen Barometern...
En gång i månaden är jag som driver den här bloggen med i Tidningen Barometern och svarar på frågor som berör mat och dryck. Här följer frågorna och svaren för den här gången.

Tv i köket – okej eller inte?
Ja, det är ok med tv i köket. För annars skulle det vissa dagar inte bli så mycket mat gjord. Syftar på de dagar som uppslukas av sport. För utan tv i köket skulle det hemma hos mig vara stört omöjligt att få någon att laga mat under perioder då det vankas OS eller fotbolls-VM. Och när det är matlagning på tv är det briljant att samtidigt som man
tittar hur proffsen gör samtidigt laga maten själv.

Landet brunsås är en ny tv-serie om matkulturen i Sverige. Vilken är din favoritsås och hur tillagar du den?
Currysås är min favoritsås. Hemma pågår det ett ständigt experimenterande efter den godaste upplagan av favoritsåsen. Just nu regerar ett recept som innehåller solrosolja, senapsfrö, bockhornsklöverfrön, färska gröna chilifrukter, curryblad, ingefära, gula lökar, hackade, cayennepeppar, gurkmeja, tomater, kokosmjölk och salt. När tiden är knapp måste jag dock erkänna att jag ibland fuskar med Blå Band.

Hur mycket alkohol dricker du?
Den förutfattade meningen om en vinbloggare är kanske att det dricks vin och alkohol dagligen. Men låt
oss slå hål på den myten. Jag dricker hellre gott än mycket. Är nyfiken och provar nya sorter. Jag dricker
vin eller öl till maten främst till helgen, Minglar på en afterwork ungefär varannan vecka för att dricka
ett par öl. Dricker måttligt när det vankas fest. Går på vinprovning en gång i månaden.

Varför äter vi snabbmat och färdiglagat samtidigt som vi ägnar mer tid åt matprogram och kokböcker?
Vore enkelt att skylla på tidsbrist, som är en stor bov i dramat men det är inte hela sanningen. Samhället är på väg att bli mer upplevelsestyrt. De måltider som inte erbjuder någon större upplevelse ska gå fort så att det blir tid över till större upplevelser. En annan bov bakom snabbmatens ökning är ett ökat utbud av bekvämligheter. Snabbmaten blir
allt mer sofistikerad och det blir lättare att tillaga kvalitativ mat på ett mycket snabbt och enkelt sätt. En annan förklaring till snabbmatens tillväxt är att andelen enmanshushåll ökat, för hur kul är det egentligen att laga mat till sig själv?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: