Vin(gligt)

2010-03-23
22:03:58

Vin och ost - vilka kombinationer är godast.

Ost och vin de bästa kombinationerna från en provning på Systembolaget i Kalmar



Ost och vin en oslagbar kombination - så låter det i de flesta tidskrifter och på de flesta bloggar som någon gång nämnt ordet ost och drycken vin i en och samma mening. Jag är beredd att hålla med, men väljs fel sorts vin till fel sorts ost kan kombinationen smaka som något katten släpat in, även om vinet och osten på tu man hand är fantastisk. Värsta kombinationen ost och vin jag smakat på är ett franskt Malbec vin från Cahours till en vanlig Brie. Smaken som uppkom var samma smak som dyker upp när man känner sig hyfsat illamående. Nog om dåliga kombinationer nu ska jag försöka fokusera på briljanta kombinationer mellan vin och ost.

Följande drycker avsmakades där och då på Systembolaget i Kalmar:

  • Sancerre Les Barones, ett syrligt och sött vin med inslag av citrus. Vinet är framställt på Sauvignon Blanc en druva som jag uppriktigt har mycket svårt för. Vinet kostar 156 kronor.
  • Cidre Bouché Brut, en cider från Normandie i Frankrike med fruktig smak och mycket sötma med toner av äpplen och vanilj. Kostar 55 kronor.
  • Comtes D´Isenbourg Gewurztraminer. Ett Alsace vin gjort på en av två vita druvor som är mina två personliga favoriter bland vita viner. Den andra är Riesling. Detta vin är druvtypiskt, blommigt med toner av melon och fläder. Kostar 109 kronor
  • Castelnau de Suduiraut. Fantastiskt dessert vin från Sauternes i Frankrike som "snyft" ska slutas säljas på Systembolaget. Ett smakrikt vin som bjuder på toner av saffran, honung och ananas. Smutt för 165 kronor
Ostarna som avsmakades var:

  • Chevre - Getost med fantastisk kräma
  • Herrgårdsost Arn - Smakfull hård ost
  • Kittost - ost som enligt mig är intetsägande och ger en gummibollskänsla
  • Rockeford grönmögelost - smakrik ost nästan i mesta laget

Följande kombinationer fann jag oslagbara.

Sancerre Les Barones & Herrgårdsost Arn

Enbart att dricka vinet Sancerre Les Barones fann jag inte så mycket glädje i då jag inte är så imponerad av viner framställda på Sauvignon Blanc. Men med Herrgårdsost Arn skapas en "Win-Win situation" Vinet och osten drar nytta av varandra och det blir riktigt gott och tugga på Arn och Sancerre.


Cidre Bouché Brut & Kittost.

Jag har lovat mig att inhandla mer fransk cider, vilket inte kommer att bli några problem då, cider från denna högre division än de alkoholläskaktiga sliskigheter på systembolaget, inte inhandlats i någon högre grad. Denna Cider är riktigt god och har förmågan att förvandla kittostens gummibollskänsla till något "smarrigt" en bra kombination.

Comtes D´Isenbourg Gewurztraminer & Chevre getost

Gewurztraminen gjorde sig bra till samtliga ostar förutom grönmögelosten. Bevisar hur gott och användbart viner framställda på denna druvan är. Alla viner på druvan är inte himmelska men detta för 107 kronor är smutt och tillsammans med Chevre getosten rullad i aska är det ett livslångt äktenskap på gång.

Castelnau de Suduiraut & Rockeford Grönmögel

God ost och gott dessertvin. Även om Rockefordosten smakar nästan lite i överkant så tar Castelnau ner den lite på jorden, ger den lagom mycket smak. Samtidigt lyfts vinets smaker fram på ett briljant vis och jag faller pladask...

Gå ut och köp ost och vin och prova själv


2010-03-20
08:20:06

Vintips...



Våren börjar sakta och röra på sig. Fåglarna som flyttat tillbaka bjuder på sång. Det hoppar och far i vattendragen och här i Kalmar lyser solen igenom molnen på gråblåhimmel och skapar ett magiskt skimmer. Det börjar dofta vår, fräscht ja citron i vartfall om min nystädade lägenhet. Därför faller jag pladask för Citrondoftande lax serverad med potatismos samt gurksallad som återfinns i veckans receptsamling från Middagskorgen.Till det föreslår jag att det dricks en Chardonnay från Frankrike och Chablis. Den jag har valt heter Chablis Domaine de la Boissonneuseoch kostar 155 kronor och är ekologiskt.

Vinet som är ljusgult i färgen sprider en ungdomlig doft i vilken inslag av plommon, äpplen och citrus när kapsylen avlägsnas från flaskan och vinet luftas i glaset. Smaken är mycket frisk med fräscha toner av citrus och äpple. Vinet är aningen smörigt vilket är typiskt för Chardonnay och något som lyfter upplevelsen.

Dock hinner jag inte med att njuta av mitt tips själv då jag ska på upptåg i min barndoms stad, Nybro. Min mor fyller 60 år och förutom en lång fest blir det nog till ett besök i Pukeberg och kanske ett besök i stadens ishall på Söndag nu när "Vikingarna" kvalar uppåt i divisionerna.

2010-03-17
21:02:40

Vin(gligt) - svarar på frågor om mat och dryck i Tidningen Barometern
Hur mycket tänker du på vad det kostar när du handlar mat?

Visst är jag prismedveten, men det får aldrig gå ut över matglädjen och kvalitén och inte inskränka på om jag för stunden känner ett sug efter en viss maträtt. Om det gör det har jag märkt tendenser till att man under en promenad efter maten försöker kompensera den trista maten och fikat till kaffet med något gott och det är då som kostnaderna
på riktigt åker iväg.


Ge oss tips på en god välkomstdrink!

Jag och min vän har en tid klurat på en egenkomponerad drink som börjar nå fulländning. En drink vi döpt till En Röd Ranson och som består av 3 cl Jäger, 4 cl rött vin, RedBull och färsk ingefära. En Röd Ranson är riktigt gott så varför inte bjuda på den som välkomstdrink.


Lakrits är trendigt – hur är ditt förhållande till lakrits?

Den här bloggen skapades efter att ett vin med förföriska lakritstoner avsmakades. Vilket säger en hel del om min goda relation till lakrits. Har alltid fallit pladask för lakrits i form av lakritspuck, Shaketuggummi, Lakrisal, djungelvrål och tablettasken Svartakatten. Dock är jag emot när lakrits på något sätt ska ”poppa till något” som i fallet med till exempel Plopp och Mjölkchoklad. I vissa efterrätter kan lakrits hänföra i rätt mängd om det lyckas, men det får aldrig bli för mycket eller bara för att det sägs vara trendig.


Hur ska man få barn att äta mer grönsaker?

Lite svårt att svara på eftersom jag hittills är barnfri. Men jag får improvisera. Först och främst gäller det att vara en god förebild genom att äta rikligt med grönsaker själv. Ett annat sätt är att göra barnen delaktiga både vid handling och när maten lagas, så de kanske kan välja grönsaker själva och inte känner sig påtvingade något. Försök att byta ut de vanliga, fiberfattiga och vattenfyllda grönsakerna mot ovanliga, roliga och färgrika alternativ. Ett spännande sätt att äta grönsaker på är att dippa. Kan ju vara ett sätt att få barn att testa lite nytt.
Smoothies på frukt och grönt kan också vara riktigt gott.

Svaren publiserades i Barometern den 13:e mars

2010-03-16
23:16:48

När min lägenhet förvandlades till ett VIP-rum på Stanford Bridge.....
Återigen var det dags för ett Premie Leauge lag att slakta ett tappert bolltrollande lag från Serie A. I vartfall gick snacket så innan matchen spelats. Jag var också tämligen skepptisk när Chelseas mångmiljonbygge anföll mot ett Inter som trollar boll i Italien men som torde åkt ut där och då på Stanford Bridge. Men ett Chelsea som uppträdde blekare än en unge med 40 graders temp och scharlakansfeber hade inte den blekaste. Eto´s briljerade in 1-0 och Chelsea får nöja sig med att tampas. Gosse om jag njöt i soffan med en esspresso. Faktum är att det kändes som min lägenhet förvandlas till ett VIP-rum på Stanford Bridge. Jag nyper mig i armen och vaknar i ett snövårigt Kalmar.  Soundtracket en kväll som denna blev helt sonika Un Estate Italiana för det finns hopp om Serie A...


2010-03-13
09:01:19

Vin och kolhydratsuppladdning för att orka med allt som våren bjuder på



Vi går mot ljusare tider och man känner hur benen blir fulla av spring. För att orka med allt som våren bjuder på så är det dags för en rejäl kolhydrats uppladdning a´la Vasaloppet som gick förra helgen. Jag gör det på mitt vis. Tillagar den barnsligt god Pasta Bolognese Till det väljer jag en fransk Bourgogne framställd på Pinot Noir. Närmare bestämt Mercurey 2007, med ljus röd färg för 129 kronor.

Doften är storslaget kryddig med inslag av körsbär, hallon och lakrits. Vilket passar utmärkt då Lakrits sägs vara trendigt. Vinet stoltserar med en förnämlig lakritston samtidigt som det briljerar med toner av vinbär och slånbär, ja sådant som hör sommaren till. En tämligen prisvärd Bourgogne..

Jag tippar på att Rydström lite märkligt inleder målskyttet i Allsvenskan och Kalmar klär av IFK med 3-1

2010-03-11
22:27:30

Allsvenskan och vin - same same but different

Kalmar FF och Le Cupole. Fotbollslaget och vinet...


Imorse på tåget hade jag ett briljant resonemang kring likheterna mellan Allsvenskan och vin. Nu när skymning faller ja eller om den har fallit så har detta resonemang naggats i kanten. Naggandet började där och då i samma stund jag klev av tåget i trista Emmaboda, men det är en annan historia. Jag ska nu försöka återge morgonens tankar på temat "Allsvenskan och vin - same same but different.

I ett källarvalv på Grevgatan, vingatan i Stockholm, har en skara sakkunniga träffats för att utse årets främsta rödtjut. I förhandssnacket har hälften av sällskapet av gammal vana hyllat någon Bordeaux, färre är de som vågar sticka ut hakan och lovordar något typiskt Italienskt från Toscana eller Piemonte. Ingen vågar dock inte riktigt tro på de riktiga uppstickarna från Chile eller Argentina.

Samtidigt kring en presskonferens några stenkast från Grevgatan sitter andra sakkunniga för att tippa årets vinnare i Allsvenskan. I förhandssnacket har hälften av sällskapet av gammal vana hyllat något så vågat som IFK Göteborg, färre är de som vågar sticka ut hakan och lovorda några lantsortspräglade bollsparkande gentlemen från kvastastaden Kalmar. Ingen vågar inte tro att Mjällby eller Åtvidaberg springer ut i Supercupfinalen 2011 för att försvara segern av årets allsvenska.

Ovan illustreras likheterna mellan Allsvenskan av vin. För oavsett hur trist och sparkaspringaktigt lag IFK Göteborg har på pappret och hur dåligt skörden i Bordeaux verkar vara just det året så kommer dessa slentrianmässigt att vara favorittippade. De är inarbetade som något förmer än andra i medvetandet och vågar man inte sticka ut så kan man alltid säga IFK eller Bordeaux för att inte göra bort sig. Likadant förändras varken Bordeaux eller IFK nämnvärt. Bordeaux är traditionsstyrt och IFK är det lag i Allsvenskan som har kvar flest spelare från föregående säsong. Men varför skulle det vara något bra. Bara för att Hysén tåade in mål i oändligt antal förra säsongen så kan han en i regnet på  Örjansvall, i en match som börjar med en sommarplåga bums förlora målsinnet och vips så slirar Götet...Något liknande med vinvärldens ögon sett kan hända i Bordeaux, och vips så tenderar folk att finna andra viner mer spännande.

Kalmar FF är lite mer Toscana och Italien där vinlagen välvts om för att få upp kvalitet och människors syn på vin från Landet. För länge var Italien förknippat med enkla och massproducerade viner. På samma sätt var Kalmar för en tid sedan sinnesbilden av tråkfotboll. Nytänkande och plötsligt hände det något. Tråkkalmar blev anfallsglatt och målrikt samtidigt som vin från Italien blev i många fall smutt och spännande.  Italienska viner har vunnit mark och fått bättre rykte samtidigt som Kalmar byggt bo i toppen av allsvenskan och ja till och med vunnit den. Frågan är dock om laget varit favorittippat på förhand. Jag tror inte det. Ska bli intressant att följa nu när allsvenskan drar igång på Lördag. Årets bästa vin finns det ingen tabell för, det gör man nog bäst i att testa sig fram själv och dra sina egna slutsatser för ingen vinkännare i världen kan säga vad du ska tycka att ett vin smakar. Mitt bästa vin för stunden kommer från Italien...

Som ni kanske redan förstå håller jag på Kalmar och tror att de kan placera sig topp 4 även i år ja kanske rent av vinna. Som ni kanske hör så har jag även en förkärlek till Italien och då väljer jag helst Le Cupole eller Morone vilka finns tillgängliga på Systembolaget...

Håller mitt resonemang?

2010-03-09
21:47:43

Jordgubbar om sommaren och på Systembolaget....

Fresita - ett mousserande vin smaksatt med riktiga jordgubbar. Chile kommer vinet från och jordgubbarna som det är smaksatt med från Patagonien.

Många är vi som väntat på våren och idag har solen stått högt över taken och det känns som om vinden har vänt. Samtidigt vittnar mejl i min mejlbox om att någon redan satt fart så att det blir vår och sommar även i år, även om det kändes dystert för bara någon vecka sedan. Ett pressmeddelande i min mejl idag handlar om att det den 24 mars lagom till den allsvenska premiären, ajdå! den är redan den här veckan. Nytt försök: 24 mars lagom till att årets första vettiga wedge slagits någonstans på Öland lanseras det mousserande vinet Fresita från Chile på Systembolaget. Fresita är bidrag från Philipson & Söderberg för att sätta fart på vår/sommaren. Det unika med vinet är att det är smaksatt med riktiga  jordgubbar. Dessutom utlovas att vinet  inte ska innehålla tillsatt socker och inga kemikalier . Låter naturligt gott. Nu återstår att se om Fresita är lika naturligt gott och uppfriskande som det låter. Sägs också att vinet ska innehålla naturligt fruktkött. Känns som jag måste prova detta inom en snar framtid för att lämna mitt personliga omdöme om vinet.

Jordgubbar om sommaren och på Systembolaget men ni får vänta tills den 24 mars. Vinet kommer att kosta 79 kronor. Ett jordgubbsvin för folket?

 

2010-03-07
19:24:10

Ögonsblicksbild Svinö, Kalmar - en underbar dag.

 

Ögonblicksbild Svinö Kalmar. Jörgen Brink och Susanne Nyström har nyss vunnit Vasaloppet. Träningspasset i tvsoffan präglat av passivitet medan tusen och åter tusen skidar fram till skylten i Mora med texten "För framtida segrar i fäders spår" avbryts där och då eftersom jag och en vän ger vika för att benen fyllts med spring då solen lyser på klarblå himmel över Kalmar. Frisk luft here we comes. Vi är inte ensamma där vi går över bron mot Svinö, för överallt rör det sig människor, det grillas, det pimplas fisk och det åks skidor. Allting känns nästan ljungfrulikt, bildskönt vackert där vi går på isen . Vi njuter för snart spricker isen över Kalmar Sund du viskar tyst  långt bortom rikedom finns mer....Vilken underbar dag

2010-03-06
15:33:48

Badtunnor på Fredriksskans till premiären i Allsvenskan?
En liten idé aningen uppsnärjd i det blå. Varför inte låta publiken få hyra in sig i badtunnor placerade på löparbanorna runt planen på Fredriksskans. Inte så att det stör men för att locka fler folk

Våren börjar sakta men säkert att röra på sig och det är väl tur det då det nästa helg vankas Allsvensk premiär. Gräset ska ju vara grönt på Fredriksskans och redo för kamp. Solen dränker denna lördag Kalmar men trots detta så ligger snötäcket och snövallarna kvar även om gräs blir synligt här och där.  Hur kommer det vara om en vecka? Ett snöfall och kyla under veckan som kommer kan äventyra matchen. Kalmar tar emot IFK klockan 16.00 den 13 mars på en plan som just nu ligger och värmer sig under en fiberduk

Det har pratats om huruvida planen kommer att bli spelduglig och hur mycket gräset tar stryk för vidare spel. Något som dock tycks missats i förhandssnacket är hur många som kommer gå till Fredriksskans nästa lördag på eftermiddagen då solen inte lyser som starkast och en isande vind som minner om en bister vinter blåser in från sundet. Hur mycket publik är beredd att genomlida 90 minuter på en arena där det mycket väl kan blåsa kallt en fin sensommardag i Augusti till den grad att publiken stannar hemma. Dessutom kommer TV4 den 13 mars att sända matchen så risken är väl att Kalmarborna väljer en pub eller Tv-soffan och avnjuter matchen i garanterad värme under 90 minuter istället för att de går man ur huse och trotsar kylan.

Jag måste erkänna att jag är lite kylslagen av mig så jag kommer nog välja det varma alternativet och inte vara på plats på Fredriksskans. För även om man har mycket kläder på sig så blir man kall av att vara stilla. Dock skulle jag överväga att se matchen på plats om möjligheten fanns att hyra in sig i en badtunna med rykande hett vatten placerad på löparbanorna. Där skulle jag tillsammans med ett kompisgäng avnjuta den heta kylslagna Allsvenska premiären. Så min vädjan till matcharrangörerna är att till på lördag sluta ett avtal med en leverantör av badtunnor så de kan placera ut ett lämpligt antal runt planen utan att det stör. Ett galet förslag men det behövs nog lite kul idéer för att få folk att trots kylan. Antar att  idé om se matchen på plats på Fredriksskans i en badtunna är lite väl uppsnärjt i det blå så jag får nog se matchen i soffan.

2010-03-06
11:56:28

Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese och ett vårskrik...

Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese och ett  vårskrik... Nu känns det som om snön ger vika för solen i ett till  bredden soldränkt Kalmar



Vinterord göms bort i tö, våren vaknar sakta till liv och nu skiner morgonsolen in vackrare än någonsin. Kanske är det bara jag som överanalyserar fram vårtecken. Tecken som trots kylans återfall måste firas och varför inte då med Kycklinglår i Curry vilket känns lagom orientaliskt och en bra start på våren. Till det rekommenderar jag en Riesling från Tyska producenten Dr Loosen. Ett vin som är ljust gult i färgen. Det doftar vår, vinet stoltserar med en fräsch doft med inslag av citrus, ananas och päron. Vinets smak briljerar till curry och kycklingen med sina förföriska toner av marmeladkulor, Citrus och Päron. En perfekt kombination som får dig att vakna du som har sovit som ett barn genom en iskall vinter. Vinet kostar 109 kronor.

Hoppas det är lika gott som det låter för i kväll står det på menyn...

Dags att skrika för nu är det vår...

2010-03-04
22:23:17

Från Paris with love - Ja i vartfall gör hon nu reklam för öl i Brasilien

Paris Hilton gör reklam för ölsorten Devassa Bem Loura. Ja säga vad man vill om reklamen. Jag ska inte ägna mycket mer om Paris poserande med en ölburk utan fokusera mer på öl.

I Kalmar där Vin(gligt) huserar håller ett microbryggeri på att ta form. På ängö i Kalmar putsas det just nu koppar. Hoppas de lyckas med sitt initiativ att förverkliga en dröm om ett centralt microbryggeri i Kalmar. Följ arbetet med att etablera Ängö Kvartersbryggeri här. Hoppas ölet kommer bli spännande och en angenäm smakupplevelse modell briljant...

2010-03-04
21:21:58

Är bourgognevin framställt av Pinot Noir överskattat?

Pommard 2007 en skapelse av Albert Bichot, ack så gott, men är det överskattat?

Viva la france. I en helt annan del av världen går folk omkring på en strand i badtofflor medan jag och mina vänner flyr vinterkylan i Kalmar och det bara 2 veckor innan den Allsvenska premiären. I år ska vi ta hem det Kalmar...Vi flyr ned i en källare och där finns vi och vin och 1700-tal.

 

Vinprovning och kvällens tema är Frankrike. För att vara vinbloggare är jag påtok för dålig på viner från det landet, Jag försöker med mumbo jumbo modell storartat att dölja min okunskap. Jag tror jag lyckas och kanske har jag underskattat min kunskap på franska viner då jag med ens lyckas pricka rätt på Malbec från Cahors samt en i det närmaste sagolik Bordeaux. Mer lost är jag på vinet som visar sig vara en Bourgogne. Detta kanske mest då jag sällan hamnar i Bourgonge utan mycket hellre i Vino Nobile de Montepulciano, Toscana Italien. Borde nog bryta mönster för detta Bourgogne är utan vetskap om ursprung, pris och druva ett riktigt spännande vin som faller mig i smaken. Vinet heter Pommard 2007 och jag liksom faller lite pladask för dess förföriska toner av sommarens ljuvligaste dagar, då det bjuds på hallon, smultron och en gnutta lakrits. Vinet kostar 249 kronor.


Någonstans där och då håller jag tyst om min tilldragelse till vinet. Detta då experten som håller i provningen framför att en Pinot Noir från New Zeeland är mycket bättre och att Bourgongeviner är aningen överskattade då de oftast har ett högre pris än de borde. Kanske är det så och jag har inget argument att komma med då min erfarenhet av Pinot Noir från "landet där Sagan om Ringen" spelades in är obefintlig. Plötsligt är så när som alla i vinprovargänget inne på linjen om att vinet är överskattat och inte riktigt är värt 249 kronor. Men men jag faller inte för grupptrycket utan kommer troligen köpa vinet igen. Då för att jämföra med ett vin från Nya Zeeland.  Är det någon som har något på listan. Ett gott Pinot Noir från Nya Zeeland är vad jag är ute efter.

Är Bourgognevin överskattat?

2010-03-02
22:55:16

Time for sale... och en idé om när vinglas och snapsglas blir till ett....
Nu har våren försiktigt börjat röra på sig. Vinter-OS är över och solen skiner liksom lite vackrare än någonsin. För även om ett kylet bakslag råder en dag som denna så har mitt sätt att övertolka vårtecken fått mig att le, känna mig piggare och mer effektiv. Den känslan i kombination med att ett suveränt vinter-OS är över har gjort att jag näst intill trots fullspäckat schema känner mig tokigt rastlös. Jag har plötsligt tid över trots att dagen fyllts till bredden med jobb, träning, blogg och vinkurs samt kreativt utbyte med vänner, matlagning och annat som hör till vardagen. Jag har till och med hunnit med Mästarnas mästare och slötittat på CSI. Måste nog hitta mer inspirerande saker att fylla min tid med. Någon som vill lägga ett anbud på min lediga tid. Skulle vara intressant med ett storslaget projekt någon timme varje kväll....Ja liksom spruta fram idéer.

Eftersom detta är en vinblogg är det på tiden att lyfta fram en lite galen idé jag luftade på en kurs i produktutveckling på Högskolan i Halmstad. Nämligen ett multifunktions glas. Ett vinglas med avtagbart snapsglas till Fot. Allt för det kreativa tänkandet skulle

Vinglas och snapsglas i ett, en skum idée som dök på mig för något år sedan