Vin(gligt)

2009-04-28
23:17:13

Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007
Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007 Châteauneuf-du-Pape Frankrike

Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007. Châteauneuf-du-Pape ligger i södra delen av Rhônedalen, mellan städerna Avignon och Orange. Producenten bakom vinet är Xavier Vignon som började producera vin under egen etikett 2002. Vinerna köps in från olika odlare i området, och blandas och buteljeras av Xavier. På vinimportören Vinovativas hemsida läser jag att Xavier Chateauneuf du Pape innehåller viner från ett antal berömda egendomar där han jobbar som konsult, hemliga givetvis. Nåväl vinet är en komposition av främst Grenache, syrah och morvèdre.

Vid första smutt av vinet är det märkbart att det här vinet är fruktigt och det märks att vinmakaren fokuserat på att få fram frukten för att göra vinet mer lättillgängligt, utan att på någotsätt kännas mejkat. Vinet stoltserar med en stor smak där toner av lakrits och hallonbåtar är påtagliga vid sidan om en lagom avvägd kryddighet som samsas med toner av choklad och klassiska svenska bär för att stävja den höga alkholhalten på 15%. Vinet är tämligen gott men jag saknar den där aha-känslan som jag senast upplevde vid en smutt av Le Cupole. Jag sparar en flaska och hoppas att det goda i Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007 utvecklas och blir ännu mera briljant under de närmaste åren så jag får min aha-upplevelse. Vinet kostar 199 kronor och jag måste rekommendera er att testa vinet...

2009-04-28
00:01:51

Kalmar FF + Adriano = Ännu ett förljuget inlägg om fotboll på Vin(gligt)
Vinbloggaren på Dagens Vin skriver att Vin(gligt) är en bra blogg som dock vinglar lite för mycket utanför ämnet ibland. Jag tackar å det ödmjukaste. Det här är dock ett av de inlägg då den här bloggen vinglar till och lämnar vinet för en kort sekund. Detta då det är tämligen omöjligt att blunda för att Kalmar FF tillika mitt favoritlag i Allsvenskan håller på att taffla till det. Det som för bara några månader sedan togs för självklart, att trycka in bollen bakom valfri allsvensk målvakt, lyser med sin frånvaro. Sedan vinsten mot IFK i Supercupen målas det bara sporadiska fläckar av sambafotboll av Kalmar FF. Sjävlförtroendet för att bjuda in  till målkalas är som bortblåst. Vad som behövs är en Inzaghiliknande målskytt som aldrig sviker. Kankse dags att värva en brasse som fick målskyttet redan med mordersmjölken. Adriano är ju klubblös....borde kanske börja en insamling här och nu, småler

You may say I´m a dreamer but I´m not the only one.

2009-04-27
23:30:11

Nyfiken på Amarone della Valpolicella Classico Bussola 2004
Amarone della Valpolicella Classico  Bussola 2004, nyhet på Systembolaget under maj månad.

Kalmar -09 snart maj och skymning faller. I väntan på att John Blund knackar på dörren, tokigt besviken över att Sverige inte kan manövrera bort Lettland i hockeyn, sitter jag och tar del av de nyheter som Systembolaget lanserar i majsläppet. Jag hittar några viner som väcker min nyfikenhet men två flaskor sticker "by far" ut från mängden. Nämligen två amarone som kostar en bra bit över 700 kronor. Det är Tommaso Bussola som återfinns i majsläppet med amarone för 739 kronor respektive 939 kronor Den dyrare varianten kan jag glömma då den enligt informationen hos Systembolaget enbart figurerar i deras vinkällarbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö och ej kan beställas till andra butiker. Min nyfikenhet är  dock skyhög på flaskan för 739 kronor, eftersom jag inte dryckit någon amarone i detta prissegment tidigare. Är vinet värt 739 kronor? Frågorna är många..

Amarone della Valpolicella Classico Bussola 2004
som lanseras 1/5 på Systembolaget i en kvantitet av 120 flaskor ser dagens ljus strax norr om den lilla byn San Peretto inte långt från Negrar i Valpolicella Classico, Veneto, Italien. Enligt enjoywine.se stoltserar vinet med en fylligt kryddig och mycket fruktig smak med fatkaraktär samt toner av körsbär och slånbär. Vidare är eftersmaken lång och eldig. Måste bara i förbifarten avslöja att slånbär, är min favorit smak på saft, vilket bidrar till att höja upp nyfikenheten på vinet ett antal snäpp. Men frågan är om det räcker för att spendera 745 kronor på en Amarone? Samtidigt är priset något som lockar då det skulle vara himmelskt att smutta på en Amarone som gör sig förtjänt av ett pris som med 480 kronor överstiger priset för Tommasi Amarone della Valpolicella Classico. Är vinet verkligen 480 kronor så gott eller 480 kronor så mycket bättre? Är det värt att prova?

2009-04-26
08:18:14

Lars Winnerbäck och nya låten fågel


Nykter utav vin och full av längtan. Vaknar tidigt. Klarblå himmel. Spring i mina ben. Lördagkväll utan utgång och snart dags för årets första golftävling. Men att vakna 08.00 var lite för bra. I ambitionen av att stilla min rastlöshet innan tävlingen denna morgon dyker en ny låt med Lars Winnerbäck upp. "Fågel";

"Jag sitter på ett tåg i en ödslig vagn, det luktar lite dig om mig. Jag har en ambition att jag ska bort någonstans, till samma syfte som jag haft för dig. Jag blir så trött på mig själv, jag blir så destruktiv. Du fick inte följa med. Jag har en situation med ett annat liv och du har ingen del av det.
"

Riktigt bra låt men en söndag som denna  känns en annan gammal slagdänga med Winnerbäck mer aktuell. Ja jag borde ta och ringa en viss person och sjunga Visan om Frukosten...."Kom hit du behöver inte ringa en sån härlig förmiddag, jag rostar mina mackor blott för dej, min vän". Dock är det lite tidigt ännu....

2009-04-24
20:57:49

Les Remparts des Ceps Dorés Rouge 2007
Röda viner, kryddiga & mustiga, Frankrike, Rhône

När en halvflaska räcker gott. För första gången i den här bloggens historia skrivs det om ett vin som enbart figurerer på halvflaska i Systembolagets sortiment. Les Remparts des Ceps Dorés Rouge 2007 från Frankrike och regionen Rhône är en av de många nyheter som dök upp på Systembolaget i April.

Vinet är en komposition av 80% grenache och 20% syrah. Druvorna kommer från terasserad odlingar med stenig alluvialjord vid byarna Sablet och Seguret. Jäsningen sker under temperaturkontroll och skalmacerationen pågår under 10 dagar. mognadslagringen sker på tank.

Jag dricker vinet till klassisk svensk grillmat, potatissallad och en pretentiöst grillad kyckling. Vinet känns tokigt prisvärt, då det kostat ynka 45 kronor. Vinet som är tämligen eldigt med framfusig kryddighet inhyser även toner av lakrits och plommon i smaken på ett sätt som tilltalar mig här och nu denna fredag i april då jag är kär och yrsligt glad....Nu är halvflaskan överstökad. Av vinerna på halvflaska är det här vinet ett riktigt bra alternativ...... 

2009-04-21
22:07:01

Vintips till Chefen...
Portugal, rödvin, Bag in box, vintips
Min chef på jobbet frågade mig idag huruvida jag hade ett gott boxvin att rekommendera. Mitt svar kom fort som blixten då det enda vin jag kom att tänka på som uppfyllde min chefs kravspec  var Periquita Reserva 2005, ett smakrikt lätt kryddigt och fruktigt vin med inslag av plommon, rostade fat, viol och choklad. Vinet kostar 259 kronor på box

2009-04-21
21:53:50

Le Cupole 2006, Änligen

Le Cupole di Trinoro 2006. Samma vecka som Inzaghi gör hattrick och för upp Milan på andra plats i Serie A. Släpper Tenuta Trinoro sitt andra vin Le Cupole 2006 sin nya årgång

I samma stund som flaskan av Le Cupole 2005 glänste tom insåg jag att jag begått mitt livs misstag when it comes to wine. Att köpa endast 1 enda flaska av Le Cupole 2005, vilken tabbe. Tänk om , jag tänk om jag tagit mitt förnuft till fånga där och då ch köpt minst 3, men ack nej, SUCK..  jag har gjort fel jag vet men ingen mening att ge opp jag tror det bor en liten hjälte i varenda liten flopp och jag vill hellre bli en sån så har jag lärt mig det igen för det finns nåt bra och stort i alla om och alla men och nu...och nu är den här LE CUPOLE 2006. Gissa om jag ska beställa minst 3 flaskor då jag har väntat på detta vin...

Enligt Grappe vinimportör som för vinet till Sverige är Le Cupole en så kallad "Super Tuscan", ett vin gjort på mestadels klassiska bordeauxdruvor samt vinifierat och lagrat efter bordeauxmanér. Le Cupole är andravinet hos Tenuta Trinoro, egendomen vilken världsmästaren i Sommellerie Andreas Larsson beskrivit som Italiens Cheval Blanc. 2006 var ett mycket lyckat år i Toscana och ni som provat tidigare årgångar kommer åter känna igen Le Cupoles höga koncentration och elegans. Vinet har god lagringskapacitet och utvecklas på samma sätt som sina franska kusiner.

Vinet kostar 289 kronor per flaska...

Mitt tips är bara att beställa....

" Le Cupole is amazingly rich in ripe fresh fruit and has to be considered a true masterpiece also in view of its fair price. You won't find a better bottle of red wine anywhere." Italy's Best Wines 2009 (D'Agata & Comparini)

2009-04-19
23:10:08

Sommarvin hej hej sommarvin...
Two Tracks Sauvignon Blanc 2008 på box och sommarkänsla i Kalmar....

Himmeln är oskyldigt blå i Kalmar. Beachvolleybollnäten i Långviken är uppsatta, varför ett stort kliv mot sommaren är taget. Dock är det någon månad till sommaren blommar ut på allvar, men man ska inte tro det blir sommar ifall inte någon sätter fart. I väntan på Juni, Juli, Augusti har Vin(gligt) i god tid utsett  "Årets sommarvin på box".  Framtills nu har Amfora Sauvignon Blanc år efter år lyckats behålla titeln.  Men årets utmanare i Two Tracks Sauvignon Blanc har nu lyckats erövra titeln på ett övertygande sätt.

Systembolaget påstår att Two Tracks Sauvignon Blanc 2008 har inslag i smaken av svartvinbärsblad och limeskal. Vem i hela friden äter svartvinbärsblad och limeskal och vet exakt hur detta smakar? Inte jag i vartfall.  När jag dricker vinet finner jag att det är ett friskt och fruktigt vin i örtig stil med toner av citrus, melon, passionsfrukt men framförallt krusbär. Utsökt till sommarens tillställningar då det är ett vitt vin av frisk och lättare karaktär som gör sig bäst.

Two Tracks Sauvignon Blanc är producerat på Nya Zeeland och Marlborough av Whiter Hills Wines och vinmakaren Ben Glover ifall ni blivit nyfikna....vinet kostar 179 kronor på 1.5 liters Box.

2009-04-19
19:45:16

Pasqua Amarone della Valpolicella 2002
Pasqua Amarone della Valpolicella 2002. Vin, Italien, Amarone, Pasqua Vigneti e Cantine S.P.A.

Pasqua Amarone della Valpolicella 2002. Ett amaronevin som ser dagens ljus i hjärtat av vingården i Veneto. Bakom vinet står producenten Pasqua Vigneti e Cantine S.P.A. som med 150 000 Amarone per år, 80 anställda och totalt 150 hektar är en av de största producenterna i regionen. Som sig bör för en Amarone är vinet en komposiiton av  druvorna. Corvina Veronese, Rondinella och Molinara. Vinet figurerar ej i Systembolagets sortiment, utan jag har kommit över vinet genom Vinsajten.com.

Innan jag dricker vinet googlar jag efter information om vinet och finner att man på Amarone Guiden.se menar att viner från Pasqua "varit sinnebilden av produktion i stor skala av viner i låg- och mellanprisnivå". Med dessa ord tillsammans med andra negativt klingande högtravande vinbeskrivningar ekandes i mitt huvud  så faller mina förväntningar på vinet grad för grad. under tiden som jag med ett ryck drar ur korken till flaskan Vinet serveras trots lågt ställda förväntningar till Kyckling och potatisgratäng och Sia´s kolaglass till efterrätt. Allt eftersom mat och efterrätt förtärs och min hjälte i Robinson, golfinstruktören från Ramkvilla, konstaterar att hans vision om fisket sprack så inser jag att vinet med råge klarar höjden förväntningarna kring vinet ligger på.

Pasqua Amarone 2002 är ett fruktigt, kryddigt vin med toner av körsbär, kola ,kaffe och vanilj. När jag dricker vinet till glassen infinner sig en positiv aha-upplevelse hos mig. Vinet och glassen är smakmässigt lika som bär, med den skillnaden att Amaronen överträffar glasen med råge. Pasqua Amarone smakar därför som Sia Kolaglass hade gjort om den kostat runt 200 kronor, småler.... Vinet ur ett Amaroneperspektiv sätt når inte upp till samma höjder som den tidigare denna månad druckna Tomasi Amarone, men jag finner vinet gott och jag har blivit nyfiken på fler Amarone från Pasqua då det sägs att de under senare år lämnat bilden av storproduktion och lågpris bakom sig. Därför lovar jag inom kort införskaffa en Amarone Terre di Cariano 2005 från Pasquas prestigevingård Cecilia Beretta, 80686, 277:- på beställningssortimentet.....


 

2009-04-18
21:58:44

Zeigeist - Wrecked Metal (the cello version) & en Amarone på världens längsta Lördag


Tidig Lördagmorgon bara tuppen varo vaken och jag...Klockan var 06.20 då jag hämtade upp första vän av tre för att spela golf under klarblå himmel i kylbitande vind på Kalmar GK. En golfrunda då Hikko hade världspremiär för sin egenkryddade snaps, dock i ytterst små mängder, men ändå.  Smakade saffran och väckte Tigern (Wood) till liv hos vissa. Nästa vecka är det förövrigt golftävlingspremiär för gänget. Efter golfen  har lördagen bara flytigt på och händelserna bytt av varandra. För hade jag för en kort sekund satt mig ned hade jag sovit till söndag morgon. Då 05.någonting är tokigt tidigt att kliva upp en lördag. Lördagen har några timmar kvar som ska uttnyttjas till fullo. I skrivande stund regerar celloversionen av Zeigeist låt Wrecked Metal lägenheten där jag dricker amarone och äter eferrätt i form av kolaglass. Jag är djupt imponerad på sättet Zeigeist blandar konst och briljant popmusik. 

Denna världens längsta lördag är på långa väga över för; Vi ska ju ut å ha kul, nån gång måste man ju ut Där ute i mörkret finns det som får mig att må bra Där ute känns allting fint, där känner jag att jag e jag Men varför e det så svårt å säja nej istället för ja ? För jag vet ju själv hur det känns att stå där ensam kvar. Jag sa ; " Det vill inte jag i alla fall! " Å då måste jag ut i natten .

Ajdå citerade jag just nu Noice och låten Ut I Natten. Hmm....

PS. Gissa vilken Amarone som dricks....Svaret kommer imorgon

2009-04-17
22:30:57

Hallongrottans folk....
En bild innan fikat denna fredag i april. Hallongrottor

Av någon anledning så var det enda jag kom hem med från stan idag en påse Hallongrottor. Ett helt oplanerat inköp som ganska snart gick åt. Kan inte minnas när jag åt hallongrottor senast. Men där och då kände jag mig tillhöra Hallongrottans folk Efter en galant långfika ute i vårsolen insåg jag att jag inte fikar ens inärheten av back in the days, tiden som student då jag och mina vänner enligt rycktet skramlade ihop 10 högskolepoäng i fika, vid sidan av civilekonomstudie och marknadsföringsstudier. Dags att ändra på det och leva upp till parollen "Våga fika mera". Ett något rebelliskt upprop i denna kroppsfixeringens tid, men mår jag bra av en fika så mår jag bra av en fika. Därför är jag helt övertygad om att en fika säkerligen har nyttiga hälsoeffekter i måttliga mängder. Ajdå vad jag svamlar. Hallongrottor är och förblir grymt underskattade. Ikväll blir det inget vin för min del då det är dags att stiga upp i ottan för att spela golf imorgon.

Godnatt vart du än är....

2009-04-16
22:12:58

Veckans vin - Trapiche Malbec Viña Fausto Orellana 2005
Argentinskt vin av druvan Malbec. Trapiche  Malbec Viña Fausto Orellana 2005 Mendoza

Trapiche Malbec Viña Fausto Orellana 2005. När jag för en tid sedan fick en inbjudan till argentinsk vinprovning på Hotell Hilton Slussen från Argentinas ambasad blev jag genast nyfiken på att prova viner från Argentina. Jag tog en tur på Systembolaget för att botanisera bland viner från landet mest känt för kaos och fotboll. Jag insåg rätt snabbt att jag snöat in duktigt på Alamos Malbec och faktiskt inte tagit del av så många fler viner. Alamos Malbec är fortfarande en favorit bland vinerna under 100-lappen, men det skulle vara lite väl enkelspårigt att köpa hem det även nu. Valet föll på Trapiche Malbec Viña Fausto Orellana 2005 för 245 kronor.

Bakom vinet står producenten Bodegas Trapiche. Vinet består till 100 % av Malbec och kommer från vingården La Consulta i San Carlos, Mendoza. La Consulta ligger på hela 990 meter ovan havsytan. Druvorna plockas och selekteras för hand. Gosse om jag är nyfiken på vinet av Systembolaget smakmässigt beskrivs som ett mycket friskt, fruktigt vin med rostad fatkaraktär, inslag av plommon, svarta vinbär, viol, mynta, kaffe och mörk choklad.

Med Alamos Malbecs förföriska toner av blandannat lakrits ekandes i huvudet är mina förväntningar på detta vin skyhöga. Jag tänker dricka vinet inom en snar framtid. Då kommer jag lämna en fullgod bedömning av vinet....

2009-04-15
21:45:00

Internationella framgångar för Wannborga Vin & Lamm på Öland
Vin(gligt) har tidigare skrivit om Wannborga Vin & Lamm på Öland. Nu har Wannborga Vin & Lamm tilldelats 3 medaljer vid DESTILLATAS årliga spritpremiering, som gick av stapeln utanför Wien i mars månad . I konkurrens med närmare 2000 destillat från hela Europa erhöll Wannborga 2 silver och 1 bronsmedalj i klasserna av typ grappa, cognac och calvados  Det är andra året i rad som Wannborga kammat hem medaljer i denna prestigefyllda tävling. Bränneriet är därmed etablerat bland de bättre destillerierna i Europa. Följande prisbelönta drycker finns på Systemet i Borgholm samt i Beställningssortimentet: DruvDigestive (traditionell grappa) art nr 7000602. DruvAvec (fatlagrad grappa) art nr 8630602. Nyheten har hämtats från Livets Goda

Wannborga vin & lamm tillverkar vin på Öland

2009-04-15
00:19:04

Loney Dear - Summers
Jag antar att killen som framför den här versionen av låten Summers normalt framförd av gruppen Loney, Dear har tjuvkikat på "Hemlige Arnes ukuleleskola" som barn, småler. Detta då låten framförs med ukelele som enda instrument på ett briljant sätt. En grym version  av en av de bästa låtarna som spelas på radio just nu är det utan konkurrens. Låten är hämtad från albumet Dear John som släptes nu i vår. Luta er tillbaka och lyssna på ukeleleversionen av låten Summers....

2009-04-15
00:00:38

Castelnau de Suduiraut 2005
2005	 Label 1 of 3   Type	White - Sweet/Dessert  Producer	Castelnau de Suduiraut  Variety	Sémillon-Sauvignon Blanc Blend  Designation	n/a  Vineyard	n/a  Country	France  Region	Bordeaux  SubRegion	Sauternais  Appellation	Sauternes

Castelnau de Suduiraut 2005, Frankrike, Bordeaux, Sauternes. Castelnau de Suduiraut är namnet på det andra vin som produceras av Suduiraut. Det är en komposition av 90% sémillon och 10% sauvignon blanc som vinargenturen Vinobele förgyller vårt avlågna lands Systembolag med. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment och kostar 159 kronor för 375 ml.

Solen hade precis gått ned som på beställning då jag och  mitt superba sällskap ätit ThaiTakeAway och druckit riesling.  Långfredagen 2009. En stund senare fylls lägenheten till bredden av musik och vi tävlar om vem som kan hitta den för stunden mest passande låten på YouTube samtidigt som glasen nu fylls med Castelnau de Suduiraut 2005. Jag väljer Anthony and the Johnsons, Robert Bergeskans & Rebellorkestern, The Killers, Mitt Piano och Billie the Visions and the Dancers. Damerna på besök hade snöat in på storslaget nostalgiska powerballader, småler, likt Kiss the Rain framförd av Billie Mayers. Undrar vad som hände med henne föresten?

Castelnay de Suduiraut 2005 serveras till en Roquefortost. Närmare bestämt Roquefort Papillon opast 32% en äkta Roquefortost, lagrad i grottorna i orten Roquefort. En höjdare bland grönmögelostar. En himmelsk ost till ett himmelskt vin för att avslöja mitt deltagande i en superlativens konspiration. Château Suduiraut är ett vin som stoltserar med en frisk smak med inslag av ananas, persika, citrus samt kokos. Eftersmaken är galant och lång. Ett riktigt bra voch framförallt gott vin som dricks med fördel till desserter eller grönmögelsostar. Vin(gligt) rekommenderar Castelnau de Suduiraut 2005 starkt.

Till alla er som glömt bort Billie Mayers och låten Kiss the rain. Njut!

2009-04-13
19:04:04

Årets första golfrunda....


Årets första golfrunda avverkades i helgen för min del. Aningen ringrostig kunde jag konstatera att spelet pendlade  från slag till slag mellan det tourmässiga briljanta och ett mer knackigt spel signifikant för en höghandikappare. Första golfrundan som spelades på påskdagen kan därför förkortas ned i en enda replik "Vi hade i alla fall tur med vädret". Dock spelade vissa av oss i bollen mest tourspel.  Något lättad efter en ny runda idag kan jag konstatera att mitt spel går i rätt riktning....

Ett litet golfinlägg i väntan på nästa inlägg om ett vin jag druckit..

2009-04-11
11:31:38

Paul Sapin Merlot - ett picknickvin
Paul Sapin, Merlot. Pet-flaska. Rött vin, Frankrike

Paul Sapin Merlot. Frankrike VdP d'Oc. Vinet kommer från vingården Domaine Peirière som ägs och drivs av familjen Olivier. Gården ligger i hjärtat av södra Frankrike - i området Pays de Minerve i den lilla staden Azille. Vinet är framställt på druvan merlot och är sedan buteljerat i PET-flaska.

Paul Sapin är en enkel Merlot med ungdomlig smak där  tillrättalagda toner av mjölkchoklad, körsbär och lakrits gör vinet mycket lättdrucket . Enkelt JA! men jag kan inte klanka ned på vinet då det smakmässigt glider genom munnen som en god chokladbit. Skulle jag klanka ned på vinet ändå så skulle det vara på dess avsaknad av spänningsmoment, komplexitet i smaken och total avsaknad av en lång förförisk eftersmak. Men det finns situationer då jag kan tänka mig detta enkla vin. Situationer där mer komplexhet känns överflödigt....

I den lokala P4-kanalen Radio Kalmar finns ett program i vilket man Hitar eller Shitar låtar. Hit är bra och Shit är dåligt. Hade jag använt dessa termer för att bedömma detta vin så skulle jag nog använda ordet Hit. Detta då det långt ifrån är världens bästa vin, ja långt därifrån men dess enkelhet och ungdomliga smak med toner av choklad kommer att attrahera många då det är lätt att ta till sig. Sedan kommer många köpa vinet då det är buteljerat i PET-flaska och därmed fri från risken av glassplitter. Vinet går dock helt bort sig till  mer avancerad mat än vad som kan tänkas medtas vid den spontana picknicken.  Till en spontan picknick med okomplicerat tilltugg då fungerar Paul Sapin. Visste ni att föresten ordet picknick kommer från franska 'le pique-nique' och härrör från 1600-talet. Picknick syftar på måltid som ätes sittandes på en filt utomhus. Paul Sapin skulle passa utmärkt till mina tunnbrödsrullar som oftast är fyllda med kyckling, speciellt i de situationer jag inte kräver ett dyrare och komplexare viner samt då jag inte vill riskera att få glassplitter i hela picknick korgen.

Allt behöver inte vara dyrt och komplext hela tiden. Vore till exempelvis lite väl pretantiöst att dricka en dyr Toscana till tunnbrödsrullar fyllda med kyckling simpelpotatissallad och lite grönsaker....

2009-04-10
12:50:10

Casal di Serra och en plats i solen
Producent: Umani Ronchi  Vintyp: vitt  Smaktyp: torrt  Land: 	Italien  Område: Marche
Casal di Serra, Bakgrund Kapelludden, Öland

När jag skriver detta inlägg är Kalmar neddränkt i solgass och jag ska snart ge mig ut och njuta samt golfa lite. Vad passar inte bättre då att tipsa om ett riktigt smutt vin för 79 konor. Casal di Serra ser dagens ljus under Italiens sol i distriktet Verdicchio dei Castelli di Jesi. Distriktet är en del av regionen Marche som är lokaliserat i mellersta Italien. Ancona är huvudstad i regionen.

På senare tid har jag funnit att även viner i budgetklassen har om man väl hittar guldkornen en tendens att kunna flyga. Casal di Serra är ett av dessa viner som trots sin ringa peng är storslaget.

Vinet är tort och ungdomligt samt stoltserar med toner av apelsin och päron. Riktigt gott när det serveras i rätt temperatur(8-10 grader). Vinet är framställt av druvan Verdicchio till 100%, en druva som inte jag tagit del av så mycket men i Casa di Serra är den galant.

Casal di Serra är ett perfekt vin att inleda våren med för att sedan om man vill stegra upp i prisklassern. Vindrickande är såsom löpträning. Man börjar aldrig med att springa ett maraton, utan det får komma efter riklig dos träning om man ens någongång i livet ger sig på. För att förklara min liknelse så är det ingen större mening med att börja med det dyraste lika lite som det ger något större utbyte att utan träning ge sig på att löpa ett helt maraton....Jaja ingen riktigt bra liknelse och jag hinner inte utveckla den nu för min plats i solen väntar och nu ska dagen fyllas till bredden i det fina vädret....

2009-04-09
22:21:47

Vilken kändis dricker du helst din påsksnaps med?
Vin- och spritleverantören Arcus har genomfört en undersökning bland över 1000 svenskar om vem vi helst dricker påsksnaps med samt om våra snapstraditioner i allmänhet. Det framgår inte huruvida frågan vem du helst skulle dricka din påsksnaps med? följdes med färdiga alternativ på kända personer. Följande personer vill svenska folket helst dricka sin påsksnaps med.

Resultatet från undersökningen redovisades dels för män och dels för kvinnor. Hos de tillfrågade männen hamnade Petra Mede i topp (33 %), följt av Prinsessan Victoria (20 %), Maud Olofsson (17 %), Noomi Rapace (14 %) och sist Linda Rosing som 5 % helst delar påsksnapsen med. Av de tillfrågade kvinnorna ville flest dricka påsksnaps med Mikael Nykvist (36 %) följt av Fredrik Reinfeldt (21 %), Måns Zelmerlöw (16 %), Steffo Törnquist (15 %) och sist Daniel Westling (3 %)

Själv hade jag svarat Karin Winther på vem jag helst delar min snaps med  om jag nu måste välja någon känd person. Detta då jag funnit henne briljant i programledarrollen för TV-programmet Hype. Mitt andra val är självklart Annika Norlin "Hello Saferide". Mitt tredje val är artisten Frida Hyvönen. Vem hade du valt?

Om jag fick frågan vilken kändis jag helst dricker snaps med så skulle jag idag svarat Carin Winther
Karin Winther, programledare för Hype. Foto: Anton Renborg

2009-04-09
21:36:40

Om vinet som aldrig borde druckits....
I goda vänners sällskap under en mycket galant kväll ute på en pub får en av mina vänner soppatosk i tankeverksamheten. Detta tar sig uttryck av att han  en halvtimme innan sången de spelar när stället stänger går och beställer in en flaska rosé och en flaska vitt. Ett trevligt initiativ kan tyckas men.. Smakupplevelsen överskuggar det goda i handlingen. Efter en hastig provsmakning hinner jag få tyst på mig själv innan jag överröstat damen som framför en galant karaokeversion av Tusen bitar.  Kavalkaden av negativ kritik riktad mot vinet bubblar inombords. Ingen dricker mer än den skvätt som utgjorde första smakprovet. När stället stänger står det två flaskor vin knappt rörda. Lyckat köp med andra ord.. Vinet som aldrig borde druckits var Gallo Shiraz Dry Rosé 2007. Vinet som finns att köpa på Systembolaget för 62 kronor får betyget direkt sårbart. Antar man får det vin man betalar för men ibland hittar man gyldkorn även i lägre prisklasser. Även en vinbloggare gör sina snedsteg, men allting måste ju provas för att skaffa sig en egen uppfattning. Något jag dock måste rekommendera är gyrostallriken på CaféCorner. 


Gallo



2009-04-09
03:36:20

Antony and the Johnsons - Hope there's someone,


Antony and the Johnsons - Hope there's someone

2009-04-07
23:28:02

Går det att bräda förra sommarens äventyr?
Lämnade in mina semesterönskemål idag. Plötsligt känns det som sommaren kommer småspringandes borta vid horisonten. Känns lite som om den ökar på takten, bara den inte gör en Majbäck och går in i väggen. Jag har som mål att förvalta semestern på ett sätt så att jag kan säga att den här semestern var bättre än den förra utan att ljuga allt för mycket. Dock är jag lite orolig inför den här sommaren. För går det verkligen att bräda förra sommarens äventyr? En resa till Peking för att se på OS och vandra på Kinesiska muren.  Jag lovar jag har inte givit upp, utan ska nog tänka ut något som gör sommaren minnesvärd. Här följer lite bilder från resan till Kina....

Jag har tagit bilden själv från Kinesiska muren







Har ni några förslag på hur jag ska bära mig åt för att bräda förra sommaren?

2009-04-07
21:42:13

Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003


L’Amarone Tommasi è prodotto con i quattro  vitigni della Valpolicella: Corvina, Corvinone,  Rondinella e Molinara. La tradizionale “pergola”  ed il moderno “guyot” sono i metodi utilizzati per  coltivare i vigneti e solo i grappoli migliori sono  selezionati per la produzione dell’Amarone.

L’Amarone Tommasi è prodotto con i quattro vitigni della Valpolicella: Corvina, Corvinone, Rondinella e Molinara. La tradizionale “pergola” ed il moderno “guyot” sono i metodi utilizzati per coltivare i vigneti e solo i grappoli migliori sono selezionati per la produzione dell’Amarone. L’Amarone Tommasi è un vino unico! È un vino da servire nelle occasioni speciali, con piatti di carne rossa, selvaggina e formaggi stagionati. Ma può essere sorseggiato dopo cena, davanti al caminetto, compagno ideale di una piacevole conversazione.

Tänk om jag kunnat blogga helt på Italienska. Kanske hade jag bättre kunnat förmedla känslan av att dricka ett briljant italienskt vin då. Jag skruvar tillbaka tiden en aning nämligen till lördagens bjudning som hade en touch of Italy. Le Cupole och Grappa har jag redan skrivit om. Sist ut den kvällen från Italien var en Amarone. Närmare bestämt Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003.

Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003 bidrog ytterliggare till att förstärka den bild kring italienska viner som började skissas upp efter första smutten av Le Cupole. Med en framfusig smak med påtaglig kryddighet och toner av körsbär, lakrits jär jag beredd att hylla det här vinet. Ja konstigt nog finner jag även spår av min favorit i träsket bland teblandningar nämligen Sörgårdste. När jag dricker den här amaronen vill jag bara ha mer. Gärna någon ur prisklassen ett snäpp högre. Tommasi kostar 259 kronor.

 Jag måste helt enkelt börja pröva mer Amarone, samtidigt som Le Cupole öppnat dörren till Toscana. Nu ska det botaniseras bland Italienska viner......

Inte helt oväntat har jag den här låten närmast hjärtat när jag tänker Italien.....Un Estate Italiana - Gianna Nannini & Edoardo Bennato.

2009-04-06
23:47:42

Allsvensk premiär - Nu stundar 9 månader kamp som handlar om vem som bemästrar en boll på bästa sätt...


Allsvensk premiär och våren är här på riktigt. Kalmar FF kommer med all säkerhet hur lite favorittippade de än må vara ändå ligga med i toppen. Bland de fyra bästa blir laget  absolut. Råkar Kalmar vinna i år igen så skulle jag inte direkt bli överraskad utan stämma in i The Hives låt "I hate to say I told you so".....

Nio månaders kamp som handlar om vem som bemästrar en boll på bästa sätt har precis börjat....



Godnatt Sverige vart du än är....


The Hives med låten I hate to say I told you so

2009-04-06
23:17:38

Första gången jag greppar en grappa....
muller thurgau heter druvan denna Grappa är gjord på


Grappa är en italiensk spritdryck (ett brännvin) gjord genom att man pressat druvrester, kallat vinaccia, från produktionen av vin. Alkoholhalten ligger normalt mellan 40 och 50 procent. Ursprungligen var det ett sätt att ta vara på spill från vinproduktionen. Under en lång tid sågs grappa som en dryck av låg kvalitet, men på senare år har den förfinats och kommersialiserats. Detta innebär inte att all grappa idag är god, eller av bra kvalitet – långt ifrån. Så Beskriver Wikepedia drycken. En dryck som tidigare gått mig förbi. Alla beskrivningar jag hört om hur illa den här drycken smakar har liksom fått mig att avstå. Tills nu. Då en av de inbjudna i lördags hade med sig en flaska grappa. Helt i linje med det italienska temat som Grappan bidrog till att skapa

Uve d' Alexander Grappa gjord på den ursprungligen tyska druvan Müller-Thurgau, smakade inte i närheten av så negativt som  bilder av Grappa som jag skapats i mitt medvetande. Dock måste jag säga att jag hellre dricker Jäger eller något annat när det skall snappsas. Hmm inte helt säker på huruvida Grappa skall snappsas men det är tämligen starkt. Nu har jag i vartfall smakat och jag har lite svårt att utröna om jag tyckte det var fågel eller fisk. Jag är kluven då det känndes som om det både fanns inslag av god karaktär och det bittra aningen beska lite sura som inte landade rätt i min mun.... Jag skulle nog inte köpa det själv om man säger så utan det är dock helt ok att bli bjuden på i måttliga mängder....

2009-04-06
22:13:22

Ingenting är givet - Allt är möjligt. Vernissage för Monica Backströms utställning i Pukeberg
Ingenting är givet-Allt är möjligt. Vernissage för Monica Backströms utställning på Pukeberg och Design Arkivet
Lördag och våren visar upp sig från sin bästa sida. Platsen är Nybro, Pukeberg och Design Arkivet. Det är dags för vernissage för Monica Backströms utställning som går under parollen INGENTING ÄR GIVET - ALLT ÄR MÖJLIGT. Monica Backström är konstnär och formgivare som har ett långt och framgångsrikt konstnärsliv bakom sig. Konstnären själv har valt ut vad som ska visas. Monica Backström är allsidig och i utställningen ryms därav storslagna glasföremål, kläder och smycken. På det hela taget en bra utställning. Dock håller jag på att göra bort mig "big time" under invigningstalet. Detta eftersom min mobil ringer, jag väljer att svara då det kändes helt rätt. Jag går dock längst bort i utställningssalen och bakom en stor avdelande vägg i tron av att jag inte hörs alls. Min briljanta idé fungerar inte alls utan det visar sig att väggen jag står vid och det lilla utrymmet jag hittat fungerar som någon slags förstärkare ja som en  högtalarlåda, vilket gör att jag hörs bättre än damen som håller öppningstalet. Min far som för övrigt tagit bilderna från utställningen enligt ovan kom och sa att jag måste lägga på. Tydligen hade alla besökare vänt sig åt mitt håll. Efter utställningsbesöket blir det att lämna den kreativa miljön i Pukeberg för fika hos föräldrarna. Pukeberg är gammal klassisk mark för mig då jag är uppvuxen i Nybro och spelat fotboll i Pukeberg vars fotbollsplaner ej ligger långt ifrån glasbruksmiljön med fungerande hytta och design arkiv. Ovan ser ni de pjäser som var mina favoriter på utställningen.....


2009-04-06
00:08:06

Klimatsmart vinresa i närområdet
Årets vinresa är bestämd. Medan andra åker långväga till Bordeaux. Toscana. Alsace. Moseldalen eller Rioja så har Vin(gligt) bestämt sig för att genomföra en klimatsmart vinresa i närområdet. Någongång under sommarhalvåret kommer en resa över bron till Öland, solen och vindarnas ö genomföras i vinets tecken. Det blir en vinresa på fjutiga 4-5 mil från Kalmar sett. Det blir en tur till Håks Gård eller Wannborga Vin & Lamm. Två vinproducenter på Öland. Fler borde följa i mina fotspår och närturista i vinets tecken. Konstigt att jag aldrig fått idéen tidigare. Varje sommar har jag passerat skyltarna om vinodling utan att ta tid att svänga in. Varför blir det så att man blir hemma blind och blundar för det som finns i ens närhet?

Vinresa till Öland under våren och sommaren....

Håks Gård tillverkar vin på ÖlandWannborga vin & lamm tillverkar vin på Öland

2009-04-05
22:56:53

Summer Wine i två versioner - Nancy Sinatra and Lee Hazlewood - The Corrs and Bono


Året är 1967 när Summer Wine framförs av Nancy Sinatra and Lee Hazlewood. Slå av nutiden och njut....




Slå på nutiden. Summer Wine i modern tappning framförd av The Corrs and Bono. Njut.

2009-04-05
20:55:08

Vi borde inte gått vidare - Om den perfekta kvällen av igår...


En hand i himmelen,,,
. Jag diskar vinglas till The Sounds of Arrows, i lägenheten som ser ut som ett konstverk när gästerna anländer. Stora tankar kring en liten lägenhet. Vinet skapat under Toscanas sol har insnortat Kalmarluft, småler.  Nu kan festen börja. Utan att ingen egentligen tänkt på det blir kvällen till en storslagen Italiensk afton i sällskap av fantastiska människor. Det dricks kultvin från Toscana och Amarone från Valpolicella samt Italiensk grappa. Oberoende av varandra har nämligen alla valt att bidra med dryck på ren italienska. Nu står tiden stilla när allting annat rör sig framåt i en slingrande långdans. Samtal och Skratt. Mitt i den trevligaste av stunder har solen gått ned som på beställning och tiden är inne för att fortsätta kvällen på lokal...

Vi landar på Lilla Puben, Kalmars bästa pub, njuter av belgisk öl och riktigt god mat. Stämningen är fortsatt hög och tiden äts upp i ett nafs. Vart tar tiden vägen när man har trevligt? När maten och ölen är uppnjuten går vi vidare till utestället Harrys i tron om att även detta ställe ska vara lika magiskt som kvällen i övrigt. Väl där och efter några varv runt runt runt i en evig jakt för att hinna ifatt stämningen och skratten från tidigare på kvällen inser jag med sällskap att vårt stora stora misstag var att lämna Lilla puben. Visst även Harrys var smultron ibland med det var korta små strån som ganska snart gick åt.....

Tack för en galant kväll av igår, men vi borde inte gått vidare.....


Lilla Puben, Kalmar. Stadens bästa pub.
Lilla puben, Kalmars bästa pub....

2009-04-05
19:04:14

Le Cupole 2005
Le Cupole 2005, Toscana


Le Cupole 2005. Vinet ser dagens ljus i Italien och distriktet Toscana. Bakom vinet står producenten Tenuta di Trinorio. Det sägs att jorden på den plats Tritonorio uppfört sin vingråd i mångt och mycket liknar de på högra stranden i Bordeaux; de är kalkrika ler- och grusjordar. Stockarna växer på mellan 500 och 700 m höjd och selekteringen i urvalet av druvor är stenhård. Skördeuttaget är kring 15-20 hl/hektar och är därmed det lägsta i hela Italien. Till Sverige kommer vinet genom Vinkällaren Grappes Vinimport.

Vinet införskaffades spontant i höstas efter ett klick i ett nytetsbrev från Carl.Jan Granqvists vinklubb. Sanningen är den att jag inte kunde hålla emot för mitt habegär, min nyfikenhet och låta  vinet som beskrevs som "Kultvin från en av Italien och vinvärldens verkliga superstjärnor" enbart passera revy. Jag var tvungen att köpa och prova det. 289 kronor fattigare gick jag hem från Systembolaget i Kalmar när flaskan levererats dit. Varje gång jag har slängt en blick på flaskan på vinhyllan har förväntningarna på vinet skruvats upp ett par snäpp. Igår när flaskan så dracks upp var mina förväntningar angående vinet så pass höga som  höjden halvvägs till månen . Kunde då vinet möta upp de högt ställda förväntningarna?

Svaret på frågan är kort och gott ett rungande JA!

Le Cupole 2005 som är en komposition av Merlot 55%, Cabernet Franc 23%, Cabernet Sauvignon 9%, Petit Verdot 5%, Cesanese 4%, Uva di troia 4% torde ligga på hyllan i 3-5 år men för en rastlös själ är det en evighet. Nyfikenheten på vinet blev förstor och det dracks till en mosik av ostar igår. Frågan kring hur vinet smakar om 5 år eftersom det är rysligt gott redan nu är dock obesvarad.

Vinets omdöme och betyg.

Le Cuppole 2005 är utan tvivel värd högsta betyg, Drickbart, på vintermometern. Smaken som trollbinder är kryddig,  aningen fruktig, utvecklad med fatkaraktär och inslag av vanilj, körsbär samt lakrits. Eftersmaken är lång. En önskan om att vinet  samt eftersmaken aldig ska ta slut infinner sig, ja samma känsla som ger pirr i magen under den perfekta kyssen. Som om inga sorger fanns. Let forever be...Vinet var riktigt gott och 289 kronor för detta vin känns förbryllande lite.

Vintermometer är unik för den här bloggen och ett redskap på att visa hur bra vinet är på en skala. Le Cupole 2005 regerar och är värd högsta betyget Drickbart
Le Cupole 2005 är ett briljant vin som lever upp till de högt ställda förväntningar
na, varför det är värt högsta betyg Drickbart.

2009-04-04
07:46:12

Vinskola för morgonpigga....


Lördag klocka 07.00. Kan inte somna om. Är du liksom jag för dagen morgonpigg. Ja ta då tillfälle att lär dig mer om vin genom att se klippet ovan från YouTube. Ett klipp om hur man provar vin. Ulf Sjödin, Master of Wine, går igenom en vinprovning steg för steg och vad man bör tänka på för att få en lyckad provning. Enligt Sjödin så är det enda som behövs utöver vin, en bra ljus lokal och ett bra glas för att prova vin.  Han missar helt det sociala, Att man lär sig så mycket mer och har så mycket roligare om provningen annordnas med de bästa av vänner. I utbytet av tankar och erfarenheter med andra utvecklas man. Ensam är inte stark, men det kanske är för självklart. Nåväl  Bakom filmerna ligger vinhuset Raimat.

Kanske borde man tagit sig an och spelat in något själv. Men så mycket tid denna morgon har jag inte. Nu är det dags att fokusera på frukosten, vädret i Kalmar är som vanligt i dessa dagar helt otroligt. Kanske kommer det en dag då jag börjar använda videoinspelningar själv för att utrycka mig.

Ha en galant morgon och solig dag.

2009-04-03
22:21:38

Bilder från en kvällspromenad...
...mot solnedgången, aftonen den underbara. Plats Svinö, Kalmar.

Solnedgång,vår, bron till friheten.

bron till solen och vindarnas ö i skymningstid då det doftar av vår




2009-04-03
20:19:59

Le Cupole, Pasqua Amarone eller Château de Bel-Air till lördagens bjudning?
Imorgon är det bjudning i Kalmars kanske tavelberikaste lägenhet i förhållande till antal kvadratmeter. Gästerna står för tilltugget. Så det enda ansvaret som tillfaller mig är vinvalet. Något som kan få en att ligga sömnlös. Skämt åsido, men beslutsångesten är påfallande stor. Jag har valt ut tre flaskor som jag tänker lägga på kylning och sedan får valet ske utifrån om de bästa argumenten för att dricka ett vin just imorgon dyker upp för det ena, det andra eller det tredje  alternativet. Hur valet än faller så är det ett val mellan Frankrike eller Italien. Eller för att bryta ned det ytterliggare en kamp mellan Toscana, Valpolicella och Bordeaux. De viner jag har i åtanke är Le Cupole 2005, Pasqua Amarone 2002 eller Château de Bel-Air 2000.  Le Cupole är inköpt genom vinkällaren Grappe, Carl-jan Granqvist´s vinklubb och Château de Bel-Air 2000 i höstas vid ett tillfälligt släpp. Pasqua Amarone 2002 lyser med sin frånvaro på Systembolaget. Jag har kommit över vinet genom VinSajten.com. Detta inlägg skriver jag med förhoppningen om att det ska göra valet mellan vinerna lättare. Här följer en genomgång av vinerna....

Le Cupole 2005, Toscana

Le Cupole 2005. Tenuta di Trinoro Toscana, Italien. På Carl-Jans Granqvist´s vinklubb beskrivs vinet som ett  kultvin från en av Italien och vinvärldens verkliga superstjärnor. Vinet är en komposition av följande druvor;47% Cabernet Franc. 32% Merlot 12% Cabernet Sauvignon 3% Petit Verdot 4% Cesanese 2% Uva di Troia. Vinet beskrivs av Grandqvist´s vinklubb såsom Ett vin med ung, kryddig doft med mörk svart vinbärsfrukt. Fyllig smak med koncentrerad frisk mörk frukt. Robusta tydliga tanniner. Modern och klassisk på samma gång. Lång eftersmak. Kommer att utvecklas med lagring 3-5 år. Kostar 289 kronor. Jag har inte tidigare druckit vinet.

Pasqua Amarone 2002, Della Valpolicella

Amarone Pasqua produceras av Vigneti e Cantine Pasque som ligger i den norra delen av klassiska Valpolicella-dalen i Italien. Vinet är en komposition av följande druvor; Corvina 65%, Rondinella 25%, Negrara 10%. Om detta är en hyfsad Amarone framgår ej i mitt korta googlande, Är det någon som vet något mer om vinet? Jag får ta och dricka det någon gång.

Château de Bel-Air Bordeaux Lalande de Pomerol Frankrike

Château Bel-Air-Ouÿ 2000 Bordeaux, St Emilion Grand Cru, Frankrike. En komposition av följande druvor; Merolot (70 %), Cabernet Franc (25 %) och Cabernet Sauvignon (5 %). Detta vin har jag druckit vid tidigare tillfälle. Vad jag minns av det tillfället var att det direkt lämnade ett galant avtryck i mitt centra för registrering av doft och smak. Vad det nu ska betyda, jag får nog ta och uppdatera minnet. Vinet kostade vid inköpstillfället 285 kronor

Vilket vin skulle du dricka imorgon om du skulle välja mellan dessa viner? Skriv och berätta....

2009-04-02
22:41:53

vintips - Vin till bål
Varning - är du emot vinmisshandel så vänligen sluta läs här, småler. Jag vet, vinskribenter liksom vinbloggare i vårt avlånga land kommer med stor säkerhet ta avstånd från detta inlägg som kommer att behandla en tradition från studietiden som jag och mina studiekamrater delar. Men livet är inte alltid Bordeaux eller Toscana. Nåväl, traditionen går ut på att när vi ses på vårkanten eller på sommaren  ska blanda till ett vinbål,. En tradition som infaller en gång varje år . Något recept på bålet existerar inte utan det blir som det blir. Rådande kreativitet vid inköpstillfället av ingredienser får styra. Därmed kan jag bara tipsa om de vin som vi brukar använda oss av när vi träffas för bålfest. Traditionen tog liv inför en studentfest i närheten av bron till solen och vindarnas ö. När vi skulle göra våra inköp inför festen slog det oss att det var länge sedan vi drack bål och att vi skulle bryta mönstret av blandpåsar med öl eller något smutt vin.

Vinbål

För att blanda bål såsom bilden ovan, tagen i Umeå förra sommaren, så brukar vi utgå från följande Vin. Husets vita - halvtort vin med smak av päron och äpple. Eller Amfora Sauvignon Blanc - Boxvin som sägs smaka som en fruktsallad gjord på banan, päron äpple och melon.

2009-04-02
21:15:05

Glassig ask - pinnglass DeLuxe
Glassig ask - Pinnglass Deluxe

På vägen hem från jobbet infinner sig en spontan glassfest för att fira att tåget tar mig till Kalmar enligt tidtabell. Jag  satsar stort och väljer pinnglass DeLuxe modell Magnum Temtaion Caramel and Almond för 23 kronor. I ett solstänkt kalmar känns den här glassen  riktigt smarrig och som ett kungarike för en kram. Dock är jag lite skeptisk till mitt dårskap att spendera 23 kronor på en simpel pinnglass eftersom det känns mer som att solen, omgivningen och leendet på min promenadpartner gör glassen.  Men vad gör det för nu är det vår och luften bor i mina steg. Magnum i lyxig flärd är god men inte 23 kronor god. Så nästa gång jag är glasssugen och vill betala lite mer så väljer jag hellre en bananasplitt på ett fik vid havet eller en kulglass i våffla. Detta då det ger mer glass för pengarna och utrymme för ett mer kreativt skapande för egen del. Nu har jag i vartfall köpt den glassiga asken och njutit av pinnglass DeLuxe.

Från en glassberoende som precis startat sitt pinnglassfrosseri....

2009-04-01
21:28:23

Vinhuset Raimat startar vinskola på nätet...
Raimat, vin,

Vinhuset Raimat startar vinskola på nätet på nya raimat.se. Lärare är Ulf Sjödin den första svensken som kan titulera sig Master of Wine. Detta är en av de nyheter som väntar besökaren på vinhusets hemsida, som ska fungera som en kunskapsbank för vinälskare. Under året tillkommer bland annat möjligheten att delta i virtuella vinprovningar via Second Life och chansen att chatta med Raimats vinmakare. En konkurrent till min lilla blogg, småler