Vin(gligt)

2009-10-31
18:22:02

Efter öl kommer solsken - historien om en after work i Emmaboda....

Trädet på bilden står utanför mitt kontorsfönster. Emmaboda, Sverige, världen, Universum.

Fredagseftermiddag av igår. Jag jobbar och sliter som sig bör djupt försjunken framför datorn. Klockan börjar närma sig tvåsnåret. Normalt denna tid brukar hemlängtan komma i samma takt som produktionsfolket  virvlar förbi i någon slags promenaddans styrd av doften från hemmets sköna vrå, de sneglar säkert på oss i kontoret och hånler i smyg åt mig som måste sitta kvar tills tåget går till Kalmar strax innan fyra.  När  min Iphone ljuder Winnerbäcks "Köpenhamn och överallt" ,vilket den gör så gott som varje dag, brukar jag särskilt på fredagar  i mitt huvud göra om texten till "en sak vet jag jag kommer att lämna jobbet och Emmaboda med ett dån när Kalmar och helgen står och bankar på dörren...". Denna fredag är det dock annorlunda eftersom jag själv har valt att stanna kvar i det lilla samhället då en after work med jobbarkompisarna stundar. Liksom värt att ge det en chans, dessutom är jag uppväxt med att aldrig säga nej till det sociala.

 

Dags för after work,  Jag måste säga att jag bär på en stor säck förutfattade meningar när jag hakar på de som är mer hemma i det lilla publiv Emmaboda har att erbjuda. Jag hade tänkt mig en publokal där allt var tyst och stilla som på kort och där allting var modernt runt sjuttiosju. Där alla smuttade på Mariestad i tron om att detta är den bästa ölen ever, ödsligt. Konstigt nog blev jag inte av med någon av mina förutfattade meningar utan säcken med sådana var snarare tyngre efteråt. Trist nog var vi bara sex stycken från jobbet som hakade på. Trevligt sällskap, men att sitta på en annars ödslig  och omodern pub, med ett utbud på tre sorters öl varav två var Mariestad  tär. När hemlängtan blev allt för stor och två Mariestad slunkit ned kändes det till och med som en bra idé att slita ned  något från väggen skriva Kalmar med stora bokstäver på detta och gå ut i kvällslugnet och lifta...som tur är var det inte en evighet fram till nästa tåg anlände Emmaboda för att ta mig tillbaka till Kalmar. Resten är en solskens historia för väl i Kalmar kände jag pulsen och log när jag passerade Lilla Puben. En pub med kanske 30 ölsorter mer än vilket hak som helst i Emmaboda. Jag kände liv liv liv massor av liv...

 

När jag kom hem igen så hade jag formulerat följande rad i min tanke; På listan "1000 saker som du egentligen skulle skitit i och haft kul i stället" så har jag nu bockat av "After Work i Emmaboda". Vilken tragedi, trots trevligt sällskap. Vem har egentligen bestämt att Mariestad ska vara byhålornas enda lysande stjärna på ölhimmeln i det här landet, för det ölet verkar ha någon slags monopol i alla fall i Emmaboda". Tror till och med en bykrog på bygatan i Högsrum på Öland en kulen vinterkväll i december kickar ut Emmaboda i ölutbudets gärdsgårdsserie och det med råge.

 

Jag vill inte dricka mycket men jag vill dricka gott. Emmaboda ger mig inte det alternativet...

2009-10-31
08:12:14

Vaknar till Peggy Lejonhjärta och låten Förlorare...

 

Alldeles för tidigt börjar jag dagen. Jag har precis tagit mig en första esspresso och livet leker. Dock är det frostbitet i lägenheten för någon, jag nämner inga namn har haft fönstret i köket öppet hela natten. Burr.  Så besynnerligt klarvaken men jag har fortfarande en gnutta stjärnstoff i ögonen kvar då jag lyckas hitta fjärren och vade ljud och det var ljud. Jag möts av en klassiker i min skivsamling. Tror minsann världen stannar till en kort sekund varje gång låten jag vaknar dagen med spelas. Låten är Förlorare med Peggy Lejonhjärta.

 

Dags att le en smula och ta tag i dagen, trots att det blåser och är kallt.

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YDRH_N0mL8s&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YDRH_N0mL8s&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object

 

2009-10-30
20:23:14

Helgens vin: Morone 2006

Morone  2006 riktigt smutt sangiovese vin från Toscana för 169 kronor. Kändes som om det kostade minst det dubbla...

 

Det är sällsamt vackert nu när hösten ruskar om på allvar och mörkret faller i allt raskare takt. Botemedlet mot
mörkret verkar stavas fredagsmys och till det föreslår jag denna vecka ett Italienskt vin från Toscana gjort på druvan Sangiovese, fungerar nog till lördagsmys också om festen uteblev, eller innan utgång

Till färgen är vinet mörkrött. Vinet bär på en stor kryddig doft med inslag av körsbär. Morone stoltserar med en rik kryddig smak med en viss framfusig del av körsbär och russin som mynnar ut i förföriska toner av kakao. Morone kostar 169 kronor och är en av mina absoluta favoriter.

Idag har jag varit på After Work i samhället där jag jobbar, dock blev det lite pest och pina, jag stod ut en timma eller två öl innan jag satte mig på tåget till Kalmar igen. Imorgon så är det Champagnefest som gäller. Ska bli riktigt yrsligt och glatt.  Har sett att även andra flaggar för en oslagbar lördag i vartfall i Kalmar

Vi syns ute i minglet....

2009-10-27
23:05:14

En lördag i azurblått, en kort notis om vinerna som dracks
Återigen tar jag  steget ned under jord rakt in i bortomland. Från 2000-tal till 1500-tal på fem sekunder. Stenvalvet under Gerdas tehandel får en att känna sig aningen ridderlig. Ja nästan som en ädel riddare som ska dricka vin innan han ska rädda någon prinsessa. Som om vin vore den bästa uppladdningen inför ett sådant storslaget uppdrag. Ja kanske jag låter tankarna fara lite väl in i fantasin varje gång jag befinner mig i lokalen där vår vinklubb Dionysos möts en gång i månaden och provar vin. Denna gång är vinerna gjorda på Sangiovese och från Italien.  Därav känslan att vara klädd i azurblått. Vinerna som dracks i lördags var.

  • Boira' Sangiovese för 85 kronor på Systembolaget.
  • Fonterutoli för 159 kronor på Systembolaget
  • Morone 2006 för 169 kronor på Systembolaget
  • Poggio al Vento Riserva 1999 för 499 kronor på Systembolaget efter rea.
Läs senare i veckan vilket vin jag tyckte nådde högst i den eget utformade vintermometern här på Vin(gligt). Var det dyra vinet så mycket bättre eller var det något av de billigare som briljerade?

Vilket vin av Boira, Fonterutoli, Morone eller Poggio al Vento Riserva når högst på vintermometern på Vin(gligt)

 

2009-10-25
22:19:28

Du min vän i livet...
Denna hösten har jag allt sedan Winnerbäcks nya albumsläpp i det närmaste tömt ut låten "Du min vän i livet". Ja nästan helt och hållet på en och samma person dessutom. Ja vem den här person är det vet hon bäst själv. Men från och med nu kommer jag att drastiskt dra ner antalet gånger jag citerar låten. I vartfall så länge personen i fråga inte själv medger att hon saknar raderna hämtade ur låten. Att jag drar ned på de gånger jag dragit nytta av låttexten beror på att jag inte helt och hållet vill punktera en fullkomligt briljant höstig vemodsbalad.

Här följer texten om någon missat den

"jag får nog hålla allt tillbaks, det finns ingenting som räcker, hjärtat kom aldrig till tals, i ett block som bara läcker
men ändå, du, min vän i livet, se hur kvällen brinner opp, en enda sak är givet
vi är två hjärtan, i samma kropp
om jag tappar allt igen, det är möjligt att det händer, det kan vara svårt att hitta hem, från alla hav och alla länder
men ändå, du, min vän i livet, se hur sommaren blir höst, en enda sak är givet, du bär min luft, i ditt bröst"


Ikväll har ett band från Malmö regerat mitt spotifykonto. Nämligen Shooting John, deras album "Happiness" från 2007 är himmelskt och precis som "Du min vän i livet" så är det skön musik för årstiden. Dessvärre hittar jag inte mycket med Shooting John på youtube. Letade efter deras Love and Will. Men det får duga med ett live-framträdande av låten "Highway Blues".




Musik som gör vinet godare...

2009-10-25
17:45:45

Söndagsvinskola - Lär dig om det moderna vinspanien genom Raimat
Karin Olofsson hade ett återkommande inslag på sin blogg tidigare nämligen inlägg som föll under rubriken Söndagsskolan, jag tar och lånar denna idé denna söndag då jag lägger ut femte delen i Raimat vinskola. Därmed är söndagsvinskolan ett stående begrepp för ivartfall denna söndag då sommaren med intågandet av vintertiden klev av schenen och förpassades till avbytarbåset.

I det femte avsnittet av vinskolan så berättar Ulf Sjödin, Master of wine, för oss om det moderna vinspanien och dess plats i världen. Vi får även lära oss om hur vinet och vinproduktionen har utvecklats dom senaste åren.

Spanien och vin var på tiden då mediabilden av landet mest målats upp föreställandes pengastinna fotbollskrigare som skulle göra narr av Engelska, Italienska och övriga nationers fotbollsklubbar. I vartfall har det jag hört och sett från Spanien dominerats av fotboll, ja man väljer vad man vill se. Nåväl, konstnären till bilden föreställande spansk fotboll i media har skönmålat ordentligt då han framhäver spanien som den dominerande fotbollsnationen. Verkligheten är desstomer skral. Ja resultaten från veckan som gått talar sitt tydliga språk.

Barcelona - Rubin Kazan 1-2.

Real Madrid - Milan 2-3

Chelsea-Atlettico Madrid 4-0

Lazio-Villareal 2-1

 

Ja vi glömmer den svacka som Spansk fotboll hamnat i och ger dig som läsare chansen att lära sig mer om det moderna vinspanien....

 

2009-10-23
23:38:23

Helgens vin: Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge

 

Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge  och modehuset Kalmar. Helgens vin i förgrunden och Kalmars nya shoppingcenter i bakgrunden. Tänk om livet vore lika smutt. Gott vin och en småstad i förändring och jag är mitt bland det

 

Det susar I säven då höstvindarna städar och pyntar för snö här i Kalmar. Lägligt då att föreslå ett vin från Frankrike och Bourgogne som bjuder på sommarens sista smak. Närmare bestämt ett ljust rödblått vin framställt av druvan Pinot Noir. Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge.

Doften är kryddig och attraherar med sina inslag av både jordgubbar, hallon och vanilj. Jag sa att vinet bjuder på sommarens sista smak vilket det bokstavligen gör då dess kryddiga smak förgylls med toner av jordgubbe och skogshallon. En smak som blir ännu bättre då viss örtighet och vaniljtoner tar vid. Vinet kostar 115 kronor.

Idag har jag förutom att jobba besökt det nya modehuset ute vid Ikea i Kalmar, ja den lilla charmiga kuststaden där jag huserar.  Det var nästan så att jag behövde gnugga mig i ögonen för gosse vad folk som hittat dit. Hade jag fått en krona för varje bil jag räknade in på parkeringen så hade jag haft månadens hyra betald och ändå fått pengar över. Väl inne på det nya köpcentret kändes det som att promenera i ett Nordstan modell trevligare än originalet. Kvällen har varit en enda lång väntan på Cirkus Möller, ja i vart fall sedan kvällsfikat med mor och far blivit kvällsfotogen. Ja nu tar jag helg på allvar. Imorgon blir det träning, handling samt vinprovning.

Det är rock att bo i Kalmar...

 

 

2009-10-22
21:09:13

En grogg i finanskrisens fotspår

Tillväxtdrink ovan och tillväxtstad nedan

 

Det är ångest, tvång och höstsäsong och ekonomisk undergång. Varje hinder är så tåligt och robust;
så det är ingen som har lust....
(lånat av Winnerbäck"

Så har det ekat en tid nu då snålblåst och vindar av lågkonjunktur svept över vår del av världen, förutom här i Kalmar där man lärt sig av sina tidigare misstag och nu även kan rida på en down-vind. För här poppar butiker upp från ingenstans. Blir så när en mur av "det gaur inte mentalitet" rasat samman i vinden och någon finurlig kommit på att stenarna kan användas till att bygga ett Ikea och sedan hakar alla på som om problemen är bortblåsta.  Nu till det här inläggets verkliga budskap.

Finanskrisen har fått folk att hålla i pengarna, sparat in på det goda i livet för att inte ruinens brant skall fallas i vid nästa lång väg hem en lördagskväll efter ett restaurangbesök. Jag fick ett nyhetsbrev idag från Arcus där de presenterar en lösning på problemet med dyra drycker som lämnar stora hål  plånboken. Detta då de lanserar en Whisky som ska värma i finanskristidr och som de själva säger i nyhetsbrevet "blir den billigaste whiskyn på Systembolaget. Utan att göra avkall på varken smak eller kvalitet sänker Arcus priset till 207 kronor för 700 ml glädjedroppar kanadensisk whisky". Whiskyn med det finanskrisvänliga priset heter Royal Canadian.

Huruvida den kanadensiksa whiskyn smakar gott eller inte får undersökas vid ett senare tillfälle. Hursomhelst så hade Arcus riktigt roliga groggar som de tagit fram i finanskrisens fotspår. Grogg kanske inte låter så trendig utan mer som något ens föräldrar smuttade på en fredagkväll framför På spåret tidigt 90-tal, men alla trender går igen. Här följer groggrecepten

Recept på ”Finanskrisgroggar" från Arcus

”Anders Borg-groggen”                                ”Riksbanksgroggen”

4 cl Royal Canadian                                           4 cl Royal Canadian

2 cl Coca-Cola                                                   2 cl 7-Up

 

“Räntegroggen”                                            “Lehman-groggen”

4 cl Royal Canadian                                         4 cl Royal Canadian

2 cl Amaretto                                                    2 cl Martini Rosso

 

“Tillväxtgroggen”                                            “Carnegie-groggen”

4 cl Royal Canadian                                         4 cl Royal Canadian

2 cl Ginger Ale                                                          2 stänk Angostura Bitter

sodavatten

2009-10-22
00:02:42

Vin(gligt) kommer ta fram en introduktionskurs om vin på nätet

När den här bloggen fick vintema så trycktes en tröja upp med loggan. Tröjan användes bara ett fåtal gånger då trycket bleknade fort. Till en början när jag öppnade bloggen hade jag nog inga större förhoppningar ja kanske skulle det gå för bloggen som för tröjan att den skulle blekan och bli oläsbar och liksom falla i glömska. Men såhär något år efter starten så lever bloggen vidare oc jag har fått ett erbjudande om att skapa en introduktionskurs om vin på Internet. Jag har tackat ja och kommer inom kort börja ta fram en kursplan och framställa material ja vad som nu behövs för att göra en introdutionskurs om vin lyckad.

Ja då är ni uppdaterade i vad som händer runt omkring bloggen. Nu ska jag sova sött till nattradion i P3. Imorgon kommer en recention om vinerna som dracks i helgen, lite sent men jag har glömt bort det i alla yra kring jobb, blogg, Milan och livet i stort....

2009-10-21
23:44:22

Jag kommer drömma om folkfest i Milano, Natten då Milan vände

 

Jag Vin(glar) till tappar vinfokuset och ramlar in på fotboll. Ja ni som följer bloggen börjar bli vana. Den här hösten har dock börjat mindre storslaget än det brukar. Kalmar FF spelade bort en favorit i repres från förra året genom ett magplask mot Örgryte och mina drömmars lag Milan har fastnat i grubblerier, Om Winnerbäck översatts till Italienska verkar det som spelarna i Milan sjunger "Det kallas tvivel det där som stör det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör... allt blir fel och slår bakut... Det mest sevärda i inledningen av hösten har varit en evigt ung inhoppare i Insaghi som vid varje intåg på en fotbollsplan nu närmare 40 år än fortfarande beter sig likt en unge som får uppleva snö för första gången. Tror laget låg 12 i Serie A fram tills i söndags och hur kul är det att le fotboll då åt vänner som hyllar United.

Men så plötsligt när den självklara söndagsfilmen byts ut mot gudstjänst i fotbollens ändla konst på ett kokande SanSiro kom en bris in över Milano som antydde på en vändning. Den tidigt alltid leende Ronaldinho som gått och surat i slow motion såg plötsligt ut som ett barn på julafton, han betedde sig som den stjärna han är och jag andades en smula glädje framför tvn i Kalmar.

Glädjen som spreds där och då i söndags mot Roma fick mig att hoppas att vinden har vänt. Dock satt jag framför matchen mot Madrid i Madrid utan större förhoppningar om att Milan skulle briljera. För det lät som ett mission impossible att klä av storstjärnor som Kaka och Ronaldo med flera. Samtidigt började det sissådär och ett tag tänkte jag göra processen kort och titta på en film med Johan Falk istället och det innan förnedringen började fylla den här lägenheten med inlandsis. Men en sann supporter störtar sitt lag. Plötsligt själ Pirlo showen på sitt eleganta sätt att framföra pjäsen fotboll, jag småler. ett leende som förvandlas till ett glädjevrål när en tjugoåring grinar hela Madrid och spansk fotboll i ansiktet. Fantastiskt Milan vinner......

 

Varje fotbollslag av rang borde ha ett vin som en vinmakare framställt för en hyllning till laget. Hade jag haft ett sådant vin till briljanta Milan så hade det nog varit utformat som flaskan ovan. En flaska för varje spelare i laget, ovan är hyllningen till Maldini som lagt guldskorna på hyllan.

Ha jag fick in en vinkopling

2009-10-21
18:42:17

Vinprovningar på Systembolaget i Kalmar hösten 2009

 

För er i Kalmartrakten som är nyfikna på vin och vill lära er mer så är det så att Systembolaget på Giraffen ordnar provningar något som kostar runt 300 kronor. Den här hösten stundar tre vinrelaterade provningar nämligen;

 

  • Ost och Dryck torsdagen den 15/
  • Vinområdet Toscana: Valpolicella-Amarone-Ripasso-Recioto. Denna spännande provning äger rum torsdagen den 12/11
  • Champagne och mousserande vin den annordnas den 10/12.

2009-10-21
18:42:06

Vinprovningar på Systembolaget i Kalmar hösten 2009

 

För er i Kalmartrakten som är nyfikna på vin och vill lära er mer så är det så att Systembolaget på Giraffen ordnar provningar något som kostar runt 300 kronor. Den här hösten stundar tre vinrelaterade provningar nämligen;

 

  • Ost och Dryck torsdagen den 15/10
  • Vinområdet Toscana: Valpolicella-Amarone-Ripasso-Recioto. Denna spännande provning äger rum torsdagen den 12/11
  • Champagne och mousserande vin den annordnas den 10/12.

2009-10-20
22:06:11

Yes Logo - en berättelse om en 2,5-årings medvetenhet om varumärken

Den bästa nikereklam som gjorts, Sedan är jag ett stort Lennon-fan också.


Jag kände mig liksom lite som "cool Uncle Will - king of all kids" som Hugh Grant spelar i "Om en pojke" när jag träffade min barndomskamrat, hans fru och deras son på 2,5 år för en trevlig stund i ett regnigt och blåsigt, men ack så stämningsfullt Kalmar. Ja människorna här verkar så lyckliga nu, men det är inte det detta inlägg ska handla om.

Vi möttes upp på Kvarnholmen och gick med ens till en grekisk restaurang. Vi vuxna föll för grupptrycket och valde alla samma rätt. Det lilla busfröet fick en grekisk variant på svensk barnportion med köttbullar och prinskorvar. Där och då innanför restaurangens väggar och gemytliga grekiska touch betedde sig sonen som ett barn ska göra. Han lekte med gaffeln, visade upp en ovilja att äta upp, hade svårigheter att sitta still, visade efter ett tag upp ett duracel-lkanin-aktigt.beteeende genom att krypa varv efter varv runt bordet och sken slutligen upp som en sol när servitrisen bjuder på Dumlekolor. Jag tänkte en kort sekund att det inte hade ändrats nämnvärt att vara barn sedan jag själv sprang runt med små stapplande steg. Men ack så fel jag hade.

När vi lämnade restaurangen föll allt ljus på grabben som inför hösten behövde nya skor, då han slitit ut sina nuvarande under allt för intensivt användande av en sparkbil eller modernt Bobby car.

I skobutiken på Baronen möts vi av ett hav med skor i storlekarna 20-30. Trots utbudet var jag fast i min övertygelse att det skulle bli en enkel match att välja skor till ett så ungt barn, för hur stor var min egen medvetenhet kring vad som gällde i skoväg och vilka varumärken som var heta när jag var 2.5 år? Tiderna förändras och det är tydligt.

Vi plockar fram sko efter sko av okänt märke men varje gång visar ungen upp en ovilja som när den är som värst ger sitt uttryck i att grabben ligger på golvet och gråter. Far till barnet och tillika min vän tar fram en sko av märket Nike med tydlig swoosh som sig bör placerad på yttersidan av skon. Plötsligt händer något. Det blir tyst. Pojken stoppar tyst ner sina små "fossingar" i de de dyrare märkesskona. Inte ett ljud utbytes. Grabben springer plötsligt iväg snabbt som vinden till ungarna som sitter i lugn och ro och tittar på "Byggare Bob". När han står och skymmer hela de andra ungarnas blickfång lyfter han på foten som stoltserar med skon av märket Nike och utbrister i ett rungande "fina". Den förut så besvikna grabben skiner nu ikapp med solen". Föräldrarna köper sedan två par skor till ungen. Dels de skor han inte ens ville ta på sig i affären av okänt märke och dels de dyrare Niken. Frågan är om han någonsin vill använda skorna utan Swoosh. Helt uppenbart lever vi i en värld där trendset är diktatur och där medvetenheten kring vad vi konsumerar, vad som är hett och anses inne kryper ned i åldrarna, samtidigt som föräldrarna skapar sina varumärkesbeklädda ungar som inte ska vara sämre än någon annan.

Jag är inte förälder ännu så därför har jag inte stött på dessa problem tidigare. Tycker min vän löste situationen på ett bra sätt. Nästa gång för jag ta och leva ut rollen som "Cool Uncle Will till fullo,  innan det är för sent och ungen är hippare än oss alla, har fler vänner på Facebook och på det hela taget är mer RUMBERAD...

Nästa inlägg kommer handla om vin...

2009-10-18
19:50:41

TV4 ringde...
...och undrade om jag ville ställa upp i programmet "Halv åtta hos mig".

Huvudstupa panik, ja någon slags jaktreflex från forntiden drabbade mig då jag insåg att klockan var så pass långt slagen att jag med nöd och näppe skulle hinna med tåget hem  från Jobbet. Orosmoln på klarblå oktoberhimmeln om att få vänta en timme till i byn där någon stannat tiden i kring 89. Med klyschan "hoppet är det sista som överger människan" ekande i mitt huvud så rustade jag mig i sinnet för en OS-final över distansen 400 meter. Ungefär den sträckan + några hundra meter till det torde vara mellan mitt jobb och järnvägsstationen. Jag började dock i relativt lugnt tempo. Där och då som någon slags startskott ljöd min mobil...

"Come monday night the day of work is done Tuesday morning lose the grey of ordinariness. Start by putting off your chores. And all the crushing bores. Say your morning prayers. Sing a rousing song . Then sing it on the long walk home".

(Jag har popgeniet Stuart Murdoch och hans projekt God help the girl som husband och mobilsignal)

Rent reflexmässigt svarade jag. Döm av min förvåning då det var en projektledare från Tv4 och programmet Halv åtta hos mig som presenterade sig i andra ändan luren. Under min språngmarsch lyssnade jag vad hon hade att säga. Tydligen var det så att någon dam hade tipsat programmet om något som beskrevs som mina stora färdigheter i matlagningskonsten och mitt stora intresse för mat. Jag försökte strategiskt få projektledaren att avslöja vem tipsaren var, dock utan resultat då tipsaren haft krav på anonymitet. Halv åtta hos mig är ett program i televisionen som gått mig förbi varför jag fick programidén förklarade för mig.  Nu sökte de alltså någon med stort matintresse i Kalmar, Ja så stort matintresse att det känns som en briljant idé att  gå med på att få tv på besök och matlagningen förevigad på film samtidigt som helt okända individer tävlar mot en om vem som lagar godast tre rätters middag.

Desto mer jag sög i mig av karamellen "vara-med-i tv-programmet-"Halv-åtta-hos-mig" desto mer insåg jag att det inte är jag, känns inte rätt. Visst jag är tämligen kreativ i köket, men om de inte ens kan berätta vem tipsaren är som avgudar min matkonst till den grad att vederbörande vill se det i tv. Ja då får det vara. Dock bjuder jag på  en hemmahos-bild här på bloggen från köket. Boken i bilden är resultatet av min kreativitet. Jag har framställt den genom Arla.se och den togs fram som en bröllopsgåva till en barndomsvän. Temat på boken återspeglar att bruden och brudgummen bor och har sina rötter i Småland men nu under sin bröllopsresa skulle ta sig till Kina en annan del av världen. Mitt kök i närbild, bilden är tagen denna söndag klockan halv åtta hos mig....

 

Tipsare till TV4 ge dig till känna här och nu, samt återge hur du vet att vilken nivå mina matlagningskunskaper ligger på, har du haft förmånen att smaka?...


2009-10-16
20:51:36

Jules Muller Gewurztraminer Réserve & torsk förgyller min fredag....

 

Jules Muller Gewurztraminer Réserve + Torsk = fredagsmys

Kung Bore har vad det verkar tagit över vardagen. Snöblandat regn över Kalmar och det ryktas om snö i vägkanten på sina håll i Halmastadstrakten. Jag har precis kommit hem efter jobbet och efter fullbordandet av några ärenden som berör sommarstugeprojektet. Magen ekar tom och jag tittar på recepten från Middagskorgen. Citron och örttorsk låter gott till en halvflaska vitt. Vitt vin i väntan på en lång kall vinter....

 

Själv har jag liksom frusit hela dagen, varför ett vitt vin till en början känns lite offside. Men till Citron- och örttorsk med potatismos, rödbetor och smulad fetaost är det skam att föreslå något annat.  Vi har dessutom inte avslutat sommartiden ännu för att försvara mitt val.  Gewurtraminer är min favoritdruva för vita viner varför jag denna vecka föreslår ett vin gjort på den druvan som färgmässigt strålar ikapp med solen, nämligen....

 

...Jules Muller Gewurztraminer Réserve för 102 kronor. Doften är ungdomligt fräsch, parfymerande kryddig med inslag av päron. Vinet stoltserar med en rik torr smak med kryddiga toner av melon och fläder som samsas med söta förföriska toner av honung. Vinet är ett ypperligt val till Citron och örttorsk vilket jag precis avnjutit. Perfekt fredagsmys. Tänk om en viss hade varit här och ej där det ryktas om snö i väggrenen. då hade det ekat av fulländad perfektion"

 

Idag när jag fick syn på den här höstens första flinga snö inlindad i droppar av regn dök en en gammal låt med Kent upp, nämligen Vinternoll2. Den har liksom fastnat för ett tag...

 

"Och dom säger att stan har blivit tyst och ful och öde älskling, Att det kommer bli en lång kall vinter. Jag har lärt mig att saknaden är värst när nån har sovit som ett barn, Genom en iskall vinter"


 

2009-10-14
23:42:46

Vin(gligt) på Apornas planet

Vin(gligt) på Apornas planet, nu står en bag in box i kylen med namnet Tre Apor



Tog en tur till systembolaget på Kvarnholmen idag efter jobbet, i en stad som bar upp titeln på en av de mest storslagna filmerna för barn som någonsin gjorts "Det susar i säven". Kalmar bjöd på höstlövsdans a´la brutal. Nästan svårt att gå upprätt. Nåväl, att jag gick in på Systembolaget denna onsdag berodde mest på att jag skulle hämta glögg i olika sorter som väntade på mig. Ja en av flaskorna var Blossa 09.  På vägen ut från Systembolaget fick jag förutom glöggen sällskap av Tre apor.

Ja jag köpte hem boxen "Tre Apor", föll för den lättsamma illustrationen på förpackningen, genialiskt och intresseväckande. Vad jag förstått är det en modern tolkning av uråldriga avbildningar som dök upp i japan tidigt 700 tal och  bygger på ett buddistiskt motto som lyder "att inte se, inte lyssna till och inte säga något ont. Tanken bakom mottot var att den som inte exponeras för onska inte heller kan sprida den vidare.
Ja för otroliga 149 kronor fick jag med mig tre liter vin, jag har dock inte hunnit provsmaka det ännu, men jag såg att vinet tydligen verkar vara bättre än sitt ringa pris. I vartfall om jag tolkar vad bloggaren Le Francophile skriver. Det enda riktigt negativa han förtäljer om vinet är att det är ointressant och att intresset för innehållet i boxen svalnar. Men om så är fallet är det ju den egna kreativiteten som sätter begränsningar. Om vinet i sig självt känns oinspirerat och lesset efter en tid så ges det ju lite utrymme för sin egen fantasi, använd vinet i en drink. Tänk nytt, stort och fritt. Exprimentera.

Jag borde ta och dricka vinet innan jag skapar mig en uppfattning. Fram tills dess befinner jag mig på Apornas planet. Kanske till och med borde läsa om klassikern Apornas planet, original La planète des singes

2009-10-12
23:16:42

Om tjeckiskt vin och höstens godaste glass....

Tjeckiskt vin i Vino Mikulov

Regnet öste ned som om Kalmar förvandlats till Göteborg eller ännu värre Borås. Jag gav upp och under kvällen fick jag avnjuta något som redan fanns hemma. Valet föll på det tjeckiska vinet som inhandlades i våras under resan med Henrik och Mattias. Så när jag väl trotsade regnet för att ge mig ut på något som skulle bli fotbollsfest hade jag Vino Mikulov Cabarnet Sauvignon 2007 med mig. Vanligen brukar fotboll och öl vara en bättre kombination, men ett vin fick duga....

Vino Mikulov Cabarnet Sauvignon inhyste inslag av svarta vinbär, björnbär, choklad och kaffe i den fruktiga smaken. Aningen kryddigt som vilken kvalitativ Cabarnet Sauvignon som helst. Relativt spännande till en början, men i samma takt som det blev nattsvart för vårt gulblåa landslag så tröttnade jag lite på Vino Mikulov även om vinet kändes många klasser bättre än det Henke och Zlatan visade upp. Att vinet dog ut så att säga beror nog på att jag inte åt något särskilt till vinet. Hade säkerligen smakat än mer till något matigt än de nävar med PopCorn som fick mina nerver i styr under 90 minuter.

Tjeckien som vinland vet jag inte så mycket om, men kul att prova något nytt. I Prag drack vi en riktigt god Pinot Noir som jag inte återfann på Flygplatsen. Vino Mikulov var ett bra vin för den peng jag gav för det, något över 100 lappen och har öppnat ögonen för att prova mer viner från landet om jag kommer över det. Efter fotbollen och vinet men innan Kalmar by night skulle upplevas och ett Harrys tog emot mig med öppna armar, liksom Lilla Pubben hann jag med att äta några skedar av höstens godaste glass. Nämligen smaken Fikon och Mynta från Sia. Riktigt smutt

2009-10-11
16:50:31

Om fotbollslandskampen Danmark mot Sverige



1-0 och tystnaden. Tårarna ja snart kommer tårarna....

Jag minns en innebandymatch i Korpen för några år sedan. Mitt lag 2k+ skulle åka till idrottshallen i Norliden/Berga för årets viktigaste match. Vi skulle besegra Bullshit United, något vi gjort enkelt förrut och därmed briljera hem serien. Vi började storstilat men tappade mot slutet. Vi gjorde 13 mål och förlorade med uddamålet. Slutsignalen ljöd och den stora tystnaden utbröt. Jag minns att jag inte pratade med min goda vän och lagkamrat Hikko på säkert två dagar. Matchen nämdes aldrig. Det var i korpen, så nära lek det är möjligt att komma inom seriös idrott. Igår på stadion i Köpenhamn utspelades en landskamp. En landskamp är så nära krig det går att komma i spelet fotboll. 1-O till Danmark och tystnaden utbröt. Antar att Zlatan och Henke inte pratar med varandra på en månad eller två....

Nu får sommaren fyllas på annat sätt än framför Sveriges matcher i VM...

Tårarna snart kommer tårarna... som Jakob Hellman en gång uttryckte det på sin briljanta skiva "Och stora havet" och som passar bra på hur det kändes igår, en kort sekund innan det gick upp för mig att allt i livet inte är fotboll....

Nästa inlägg vin(glar) tillbaka till vinets värld...

2009-10-10
13:01:19

Marcus "Francesco Totti" Birro om rikedom....

Jag är fortfarande rätt ny på allt, på att vakna upp nykter, utvilad, sovrumsrusig och varmhjärtad. Jag drar upp gardinen och människor rör sig i solen på torget. Jag kokar en stark kopp kaffe äter, en smörgås och tar det lugnt.  Jag är närmare 40 än 30. Jag är mer än vuxen och ändå är det som om jag har ett åkband om handleden. Ändå är det som om att precis drömt min första dröm på ett nytt språk.  Jag har precis lärt mig koderna, Jag har pengar på fickan och sockervadd i handen, jag ska åka slut på vansinnig bergbana i hela världen.

 

Förr, ville jag bara att vår utspillda vardag, våra förbannande trånga rum och gråa hus skulle få bli en del av den skillrade verkligheten. Jag drömde aldrig om pengar. Jag drömde aldrig om fina bilar, balla bankkort, dyr champagne eller svindyra märkesrockar. Jag drömde om att skriva om att bli ett namn att räkna med i den här världen. Min längtan sträckte sig om att betala hyran och gärna ha råd med en back öl eller två då och då. Inte ens i min vildaste fantasi fanns rikedom, ekonomisk då alltså med på kartan.  Förrän jag fyllde 30, då hände något eller flera saker egentligen. Då ville jag plötsligt sitta vid de där vite uppdukade borden och dricka lite champagne ur de smalblåsta glasen. Då ville jag plötsligt börja resa förstaklass och känna den här verksamma vardagen varligt verka ur kroppen.  Jag ville vara lika mycket värd som alla andra, jag ville aldrig mer bli sedd över axeln. Det är fjuttiga men mänskliga drömmar och jag ville mycket och mycket av det jag ville ha jag fått, vilket jag är tacksam för.

 

Men jag har inte börjat än. Jag har liksom inte kommit någonstans. Jag står vid randen av samma brist och tittar ned och plockar lite aska från kratern. Jag samlar vulkanstenar kring hjärtat och alla de där stenarna håller mig hela tiden sedan ett hjärtslags avstånd från allt som händer. Det har hunnit gå tid, men i det stora perspektivet är jag precis i början. De grå håren är i silver och drömmarna är i guld.  Drömmarna går att nå nu helt plötsligt, de är inte på ett annat språk längre utan går att läsa här och nu som en bok. Samtidigt är de är en del av mig och inte upphäftade på en tavla någonstans i framtiden. Det är fantastiskt i alla sin enkelhet.  Nu ska jag gå ut med en arm om solen så här mitt i natten. Det är rikedom man minns

 

Tankar framförda i radioprogrammet Karlavagnen av programledaren Marcus Birro,

2009-10-10
11:57:54

En drink före kriget...
Jag lovar att det inte är Dennis Lehane och hans debutroman, vars titel återfinns i rubriken, jag har i åtanken även om det är en tämligen välskrivan bok.  Utan rubriken syftar på vad som komma skall denna lördag då solen stretar emot grått tandläkarväder i Kalmar.

Saft gjord på Havtorn


Så mycket drink är det dock inte tal om utan jag har stillat min nyfikenhet och äntligen tagit mod till mig och provsmakat av den flaska saft som lyser upp hela min kyl. Innehållet ser ut som om någon gjort pure av sommarens starkaste solstråle. Ett glas saft gjort på Havtorn inhandlat på Ölands skördefest. Kan det bli mycket sundare? Saften smakar annorlunda och går inte direkt stick och stäv med mina smaklökar till en början. Efter två glas har jag bedövat den annorlunda känslan av smaken och upplever saften som naggande god. Det blir ett tredje glas och gosse nu känner jag mig som jag svalt solen...

Krig och krig. I min värld där all världens snällhet och trivsamhet pressats över människorna i min närhet är det närmaste krig jag kommer det som utspelar sig på en av världens alla gröngräs som är berikade antingen med 18 hål eller två mål. I dessa krig blir bästa vinnarskalle, en vettigt slagen wedge eller en välplacerad tåfjutt det mest effektiva vapnet. På gröngräs med 18 hål är jag själv krigare av fredligaste sorten, antingen om jag utmanar mina vänner eller om vi är på lag. Fredlig då förloraren aldrig betalar med livet som insatts utan på sin höjd med en välriktad fika eller i värsta fall ett glas bubbel under en utekväll. Sedan får förloraren höra gliringarna hagla en oöverskådlig framtid framöver. På gröngräset med två mål deltar jag inte själv i kampen utan tittar på. Idag utspelar sig ett sådant slag och då stoltserar  Zlatan och Elm som mina ja hela svenska folkets härförare  på gröngräset i Köpenhamn. Måtte det bli seger.....

Dags att ta tillvara på dagen...

2009-10-10
10:42:46

Boira' Sangiovese till kvällen då Elm(ander) avgör....

Boira' Sangiovese  till kyckling och fetaost samt oliver. Kan det vara något då Elm eller Elmander avgör kvällens stundande Landskamp

Så här nu när kylan går bärsärk i stan hämtar jag inspiration från Sydeuropa. En italiensk Sangiovese från distriktet Marche till Kyckling med fetaost och oliver. Allt för att undvika att höstluften blir tung av förslöande gnäll.

 

Doften på Boira Sangiovese är uppfriskande och piggar upp med sina örtighet och inslag av lakrits.Vinet stoltserar med en behaglig sträv smak med förföriska toner av framfusig örtighet, tranbär och lakrits. Vinet bär faktiskt smak av hallonbåtar, ja sådant godis som allt som oftast samsas med lakritsbåtar.

 

För sina 89 kronor känns vinet som en kram i snäv jargong. Riktigt gott, ekologiskt dessutom…

 

Antar att det är Elm eller Elmander som avgör den stundande landskampen mot Danmark. Ja så måste det bli. När en spelare med påbrå från Kalmar får chansen i landslaget så briljerar han. Gällande Elmander så har han bränt så många lägen i sin karriär nu att sannolikheten för att inte göra mål bara blir mindre och mindre. Så ikväll vänder det för hans del...

2009-10-07
22:57:40

Kan ett "dåligt" vin smaka gott? Om det kan det är det verkligen ett dåligt vin då?
Att använda ordet dåligt känns något felaktigt eftersom dåligt i vinvärlden, ja i min värld, oftast syftar på vin med någon slags defekt som gör att vinets smak inte briljerar som det bör göra, ungefär som en fotbollsspelare som är halvskadad eller mentalt slutkörd... Låt oss istället använda termen "mindre bra. Frågan är då; Kan ett mindre bra vin smaka gott?.

Kommer säkert att få någon veta-bättre-typ efter mig för det här inlägget. En veta-bättre-typ som aldrig rör sig utanför wine spectator top 100 eller som slaviskt går efter Röttorps betygsystem i Dagens Industri.

För någon vecka sedan då jag köpte ett intressant vin dök frågorna i rubriken upp. Detta då jag i ren nyfikenhet efter att jag köpt vinet tittade vad Röttorp hade att säga. Vinet låg varken topp till på betygsskalan om man ser på kvalitet och sedan om prisvärdheten vägs in.

Vinet som nu ligger odrucket i hyllan är Frem Barbera d'Asti 2006. Jag har för någon månad sedan hunnit dricka ett halvt glas till grillat och min spontana känsla då var att vinet är mycket fräscht och stoltserar med ypperlig elegans och längd. Nu ska jag djuploda och sönderanalysera vinet som om man får tro listor och betyg, på pappret, ska vara ett mindre bra vin. Men det är väl som med allting annat, att känslan om någonting är bra eller mindre bra ligger i betraktarens ögon. Jag kan hitta flera fenomen i min omgivning. Popgruppen Kent hyllas allt som oftast av musikkritikerna och verkar vara något som det inte går att klanka ned på, men jag finner gruppen mindre bra. På pappret  och i många tyckares ögon ska IFK Göteborg vara ett tokigt mycket bättre lag än Kalmar FF som släppt tunga namn i sin startelva men i Allsvenskan skiljer bara två placeringar och senaste mötet vann Kalmar. Oftast dras dessa slutsatser innan en egenuppfattning skapats och man har klätt på sig någon annans åsikter rakt av. Jag har försökt gilla Kent men bara funnit små guldkorn och jag har försökt le när Göteborg spelar fotboll, men tanken om att ett storstadlag som fått behålla sin trupp och spenderat några miljoner inte kan prestera bättre ligger och gnager.

Allt för många är dem som utgår från listor och listor och åter listor och olika betygsskalor för sina val, för att klä på sig en annan än sin egen åsikt. Livsfarligt. Sedan undviker man sådant som inte får högt betyg av veta-bättre-typerna och de kritiker som anses stilsäkra. Ja testar man något som kritikerna dissat och det skulle visa sig att det var riktigt riktigt gott så håller man det för sig själv. Ska jag våga att hylla Frem Barbera d´Asti 2006 även om det listats som ett mindre bra vin?

Kan ett vin som anses mindre bra, verkligen smaka gott?


2009-10-06
00:21:49

Ett år har gått sedan jag vann Matbloggspriset för bästa dryckesblogg

Jag står till höger i bilden.


Såg att Matbloggspriset 2009 är i full gång. Förra året stod jag själv där på en scen mitt i overkligheten och tog emot Matbloggpriset för bästa dryckesblogg. Overkligheten var mässan "Det Goda Köket" ja "Allt om mat" på Stockholmsmässan. Nordens Största konsumentmässa för mat, dryck och köksutrustning.


Jag var bara glad över att vara nominerad till Matbloggspriset 2008 inom dryckeskategorin. Så när jag fick ett meddelande från Matblogg.se angående att jag var en av 10 uttagna bloggar som tävlade om priset tog jag det med ro. Det kändes som att ett gäng riktigt kunniga bloggare, som delvis arbetade inom branschen eller har ett riktigt stort intresse som drivs med allt större professionalitet än min blogg skulle ro hem tävlingen. Jag som endast driver min blogg på ren hobbybasis då jag en gång gick på vinprovningar och blev intresserad och då jag har ett grymt behov att uttrycka mig kreativt skulle inte ha en chans. Jag trodde aldrig det skulle räcka. Men plötsligt hände det Jag trodde någon av mina vänner som bor i människobyn Stockholm skojade med mig. Busringde. Men det stämde, en representant i juryn av det prestigefyllda priset fanns på andra sidan luren och bekräftade att jag hade vunnit priset inom dryckeskategorin. Talangfulla Pain De Martin vann priset i matkategorin. Juryn som bestod av Christopher Anderton (Matblogg.se), Susanne B Olsson(Alltommat.se), Kinna Johansson (Stockholmsmässan), Pär Gamlin (Gamlin & Zeipel) samt Jimmy Olsson (Bloggtoppen.se) motiverade mitt pris på följande vis;

"Kunskap och avspänd humor präglar denna dryckesbloggare. Med opretentiös entusiasm relaterar skribenten till ämnet vin och bjuder på ett personligt och lekfullt sätt in läsaren i vinets underbara värld".

Det kändes så stort. En vecka senare att jag fick telefonsamtalet som bekräftade att jag vunnit så satt jag på nattåget upp till Stockholm, jag åt frukost på Centralen, lunch med en vän på Kungsholmen innan jag begav mig ut till mässan Det goda Köket. Jag tog emot mitt pris och hade förmånen att efter prisutdelningen bli guidad runt av Kinna känd bloggerska på Kinnas Blogg - mormors mat.

Under söndagen åkte jag hem igen och fick precis veta att Kalmar FF mitt favoritlag i vårt avlånga land hade briljerat hem Allsvenskan. Sambafotboll värre.

Matbloggsprisvinnare i all ära men vad hände sedan?

Kalmar FF vann Allsvenskan och jag ett Matbloggspris. Vardag i Guldstaden Kalmar. Priser som satte sina spår. Kalmar FF fick lirare i landslaget och jag fick olika uppdrag, jag deltog på Bloggarnas afton i Kalmarsalen, författade marknadsföringsmaterial åt olika företag inom vinbranschen och då och där i våras dök ett intressant uppdrag upp som pågått sedan dess. Att skriva vintips åt Middagskorgen varje vecka. Samtidigt som roliga uppdrag fortsätter att strömma in. Så Matbloggspriset öppnade dörrar och det är inte slut ännu.

Dock vinner man nog inte det här priset två år i rad, småler. På samma sätt som Kalmar FF inte ser ut att lyckas med bedriften att även vinna Allsvenskan i år.

Ett stort grattis till den som kammar hem priset i år.

Vördsamt

2009-10-05
23:05:29

Ett sällsynt exemplar....
Allt i livet handlar inte om vin, jobb, fotboll och sköna stunder i goda vänners lag, ja oförglömliga ibland lite smågalna med bejublade vänner. Då och då handlar det om "denna där". En trevlig dam, riktigt klok, bra musiksmak och ack så söt. Måtte hon inse att hon är ett sällsynt exemplar...

Hon liksom jag är nog såld på "du min vän i livet" med LW.

Resten är skrivet med detektivpenna, för att inte avslöja vem hon är....

Vi ses på Hanssons krog!!!!

2009-10-05
22:32:43

Veckans vin - Campo Viejo Reserva, ett vin under 100-lappen


Campo Viejo Reserva

Höst på min planet. I Kalmar regerar höstvindarna och bjuder på ett skådespel i höstlövsdans. Veckans vin kommer från Rioja Spanien där det är något varmare med där liksom här är det skördefesttider, vinskördarna börjar tas tillvara på.

Vinet är till färgen rätt och slätt rött. När vinet luftas sprids en kryddig doft med inslag av torkade körsbär, plommon, dill och kaffe.

Smakmässigt är Campo Viejo Reserva superbt till smakrika Pastan med sås av Kantareller och västerbottenost. Vinets kryddig smak med förföriska toner av körsbär, plommon, dill och kakao ger ett mustigt intryck som tillsammans med maten bjuder upp till dans. Riktigt gott för 94 kronor på Systembolaget.

2009-10-05
18:34:28

...i Tidningen Barometern

I lördags svarade jag på frågor i tidningen Barometern då jag ingår i deras panel för mat och dryck

Helt plötsligt vet alla i Kalmar som råkade läsa lördagens tindning av Barometern; Hur jag äter min lunch på jobbet, Vad som aldrig kommer in i mitt kylskåp osv.. Scary! Jag kunde i vartfall visa mig på stan idag, skönt. Småler

2009-10-03
09:03:28

Drinktips - Rödvin rockar med Red Bull

Rödvin Rockar med Red Bull. En tanke blev till verklighet. Bartendern på Harrys i Kalmar frågade om trodde han hört fel. Tydligen hade han aldrig serverat drinken med Rödvin och Red Bull. Fanns ej heller i applikationen till Iphone. Men Gott Gott

Tog bussen ut från människobyn. Klev av inte långt från där civilisation upphör. Hållplats Trekanten. Passerade områden som var moderna runt sjuttisju. Så plötsligt brer toppmoderna villor ut sig. Trekanten 2.0. Kliver in i en en plansvilla. Där Bor Hikko och  där bor Kicko. Riktigt flott. Vi lägger en sofistikerad förfest bakom oss.  Drar in till Kalmar, Harrys. Väl där för vi en konversation över val av dryck som ska beställas i baren. Vi är eniga om att det är trist att beställa in något som druckits förrut och funderar på olika drinkkombinationer. Plötsligt får Hikko en idé och frågar bartendern om vi kan få in en drink bestående av rödvin, Red bull med is. Bartendern måste tro att vi är från en annan planet för han ser frågande ut. Till slut säger han att han aldrig blandat till en sådan drink tidigare under sina år i branschen. Vi har aldrig heller kommit på tanken att blanda vin och red bull tidigare. Nyfikenheten är stor när vi får drinkarna. Kanske är det här ett rejält snedsteg. ett drinkfjasko av "Jokk och vodka-kaliber". Hur ska det här smaka....

Drinken överraskar och är briljant i smaken. Inte för mycket alkohol och rödvinet och red bullen går hand i hand.  Jämfört med andra drinkar vi druckit är det här en riktig Killer. Rekommenderas!.

Drinken är döpt till: "Rödvin Rockar med Red bull"

Överdriv inte intaget av denna drink dock

2009-10-01
22:08:58

Om Fiorentina och Terreno Riserva Lignanello 2003

En halvflaska Terreno Riserva Lignanello 2003 döljer mig för världen. Hela lägenheten i guldstaden Kalmar sjunger ut vardagslyx på ren Italienska denna tisdag. Per godere la vita è....

Bland alla matcher i Champions Leauge faller valet på kampen mellan Fiorentina-Liverpool. Föga förvånande hejas det på Fiorentina. För hade jag varit fan av Liverpool hade det inte serverats pasta med tillhörande glas Toscana Chianti Classico, en halvflaska Terreno Riserva Lignanello 2003 som delas på två. Utan brittöl till kanske fish and chips.

När Matchen är tillända liksom  och vinet samt pastan likaså, smyger en känsla av häpenhet fram. För var var det egentligen som hände. Ett Fiorentina som lekte bort Liverpool i en halvlek och ett vin som briljerade till veckans pasta.  Kanske borde jag låna rader från Birro som lyckas analysera hela händelsen ja i vart fall fånga en känsla angående resultatet i fotbollen på ett sätt briljant sätt. Hans ord går att applicera även på vinet Terreno Riserva Lignanello 2003 denna kväll då Fiorentina spelade fotboll lika vackert som en tavla, ett klassiskt mästerverk. På samma sätt som Winnerbäck hävdar att Dylan är givmild hävdar jag att Birro är av samma kaliber. Något anpassat använder jag Birros ord för att beskriva vinet mer poetiskt än vintekniskt korrekt.

Hade jag befunnit mig i Florens denna mäktiga tisdag hade detta vin dansat i glasen i gränderna, under gatlyktorna hela natten. Florens! Som en pralin av ljus. Som kärlek i gränderna, varsamt hångel med en främling på ett litet torg där man bara hör vattnet från den lilla fontänen rusa runt i sina rostiga gamla rör.

I verkligheten mitt i Kalmar infinner sig ett lugn eftersom Italiensk klubbfotboll har lärt sig gå igen.  Vinet det lilla som inmundigas denna tisdagkväll är riktigt gott. Vinet stoltser i all sin smakrikhet med toner av körsbär, kaffe och choklad. Med en lika lång eftersmak som festen efter matchen i ett saligt Florens, Gosse hör jag rätt eller inbillar jag mig att det ekar enda fram till mig i Kalmar.  Ja vinet som kostar 193 kronor är så gott att jag kommer att köpa det igen när tillfälle ges. Kanske lite väl lyxigt att smutta en vardag men det var känslan som var tvungen att fångas. Känslan av att dricka ett vin från Toscana till en match med ett fotbollslag från Toscana. Då var en halvflaska Terreno det enda jag hade att tillgå...

2009-10-01
20:45:48

Bli trancheringsproffs och därmed middagens medelpunkt under fredagsmys...

Bli ett trancheringsproffs och därmed middagens medelpunkt på fredagsmyset


Om du har testat allt som går men fortfarande inte får den uppmärksamhet du förtjänar under middagsbjudningar i fredagsmystider. Om du fortfarande känner att allt ljus under dessa tillställningar faller på killen som gör fog för sin dumhet,  en pajas som säger konstiga saker och i det närmaste skulle kunna förnedra sig hej vilt för lite uppmärksamhet. Detta trots att du har magisterexamen, ser bra ut och kan föra fördjupade samtal om livet. Ja damerna skrattar åt honom och du ser bara mer och mer moloken ut, som om du snubblat i en 100 metersfinal under ett OS. Ett tips til dig här och nu till dig som känner att denna känsla bygger bo inifrån är; börja tänk nytt, stort och fritt, överraska.

Det sägs att vägen till en kvinnans hjärta går via magen. Uti från dessa visdomsord kan Vin(gligt) med hjälp av Kronfågel hjälpa dig komma ur den svacka och återigen låta allt ljus falla på dig under middagen. Nu undrar du kanske hur. Svaret på den frågan är att du ska bli ett trancheringsproffs. Titta på filmen nedan, ta till dig alla trix och bete dig som en kung vid middagen under fredagsmys...beroende på hur bra du blir på att tranchera det vill säga. Bilden ovan visar hur resultatet ska bli på tallrik. Öva hela natten om det behövs så ska du se att det är du som är kung under morgondagens fredagsmys.

 

Fungerar inte det ovan sagda börja prata fotboll och ta en smutt av det där vinet modell briljant som du köpt in. Lär dig av Marcus Birro. För alla lyssnar på honom när han pratar fotboll och ingen vågar ever komma med något mothugg...