Vin(gligt)

2014-03-15
17:10:52

Cavarosa vinkällare i Linköping



Några rader från stångåstaden då våren precis öppnat sina dörrar. 

När det börjat skymma över ån lämnar jag hotellet för kvällens eskapader. Jag  nynnar på Winnerbäcks låt "Jag fattar ingenting" tyst för mig själv under promenaden från Elite till 
Cavarosa vinkällare. Cavarosa vinkällare är ett av Linköpings mysigaste krypin. Där kan du lagra ditt vin, prova viner, ja njuta av goda viner till god mat. Vid mitt besök i vinkällaren bjuds det på en kort italiensk provning med franska inslag. Efter provningen blir det italienskt för hela slanten i glasen till en utsökt tvårätters middag. Vinerna vi dricker är uteslutande viner som ägaren till Cavarosa importerar själv och säljer via sitt bolag Cavarosa Wine. Vinerna är utsökta. Bäst under kvällen är Barbera d'Asti Superiore Vigna del Carlinet, med förföriska vaniljtoner och en framfusig hint av saltcaramell. Cavarosa vinkällare är något jag rekommenderar om du är på besök i Linköping. 

2014-03-01
17:19:07

Governo - Toscanas svar på Amarone


Att många i vårt avlånga land drabbats av Amarone är inte någon hemlighet. Dessvärre är det allt för många som kört ned sig totalt i Amaroneträsket och slutat vara nyfiken på annat. Med detta inlägg ämnar jag få folk som stirrat sig blint på Amarone att vidga sina vyer. För att inte steget ska kännas oöverkomligt så lyfter jag fram Toscanas svar på Amarone. Närmare bestämt Governo. Governo har funnits i Toscana sedan 1300-talet och går ut på att naturligt torkade druvor tillsätts i slutet av vinets jäsning. Hur Governotekniken går till mer specifikt är en välbevarad hemlighet bland vinmakarna i Toscana. Men resultatet är rysligt bra viner. 

Jag har druckit Governo Rosso Toscano som återfinns i Systembolagets sortiment. Vinet framställs av sangiovese och colorino och kostar 99 kronor. Governo Rosso är en kryddig smakexplosion med en lång sammetslen avslutning. Förföriska chokladtoner gör att jag faller pladask. 

Dags att ta sig ur Amaroneträsket och prova Governo. Ni kommer inte bli besvikna.