Vin(gligt)

2011-09-24
18:51:04

Sedan den dagen har vi alltid champagne hemma...

Smått bisarrt har sommarvärmen letat sig upp till våra breddgrader igen trots att det är snudd på Oktober. Utanför gassar solen på klarblå himmel. Med balkongdörren öppen och teven uppvriden för att bilden inte ska smälta bort i solgasset så tittar jag på engelsk fotboll och Liverpool. Stundtals lirar Liverpool boll som på John Barnes tid, men stundtals är fotbollen så kaotisk och i det närmaste "tjongaktig" att jag då och då tittar ut genom fönstret på den klarblå himmelen och minns ett par dagar från sommaren som för evigt kommer att eka som skön musik i mitt huvud.

I tanken förpassar jag mig bakåt i tiden till den där junidagen då jag spontant innan golfrundan lovade att förlova mig med min sambo om spelade så bra att hon nådde de poäng som krävs för officiellt golfhandikapp. Platsen är Halltorps GK på Öland och denna runda visar det sig att min sambo presterar så bra golf att det är dags att prova förlovningsringar.  Framåt kvällning står vi på balkongen och ser solen sjunka ned i Kalmarsund. Vi borde skåla men har varken champagne eller mousserande hemma.  Där och då lovar jag och min sambo oss för att alltid ha champagne eller mousserande hemma ifall fler spontana infall dyker upp. Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut för 249 kronor blir den första champagnen vi ställer i skåpet i väntan på nästa spontana infall värt att fira. Att det blev Alexandre berodde främst på priset för att gradera oss mot att det här med att alltid ha champagne hemma för spontana infall inte skulle bli någon överdriven dyr historia.

Tillbaka framför teven denna fantastiska höstdag och nutid har matchen mellan Liverpool och Wofes blivit onödigt spännande i slutminuterna då Liverpool slutat leverera fotboll på högsta nivå. Men Liverpool håller undan och så fort matchens slutsignal ljuder så blickar jag ut på klarblå himmel igen. Jag förpassar mig till dagen då jag och min sambo skålar i champagnen vi köpte den där magiska dagen i juni. Det är den 25 Juli och jag och min sambo har gemensamt fattat beslut om att gifta oss. En rungande skål senare har vi beslutat oss för att giftermål ska äga rum mitt i vintern. Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut som vi drack när jag och min sambo fattade beslut om giftermål är briljant i all sin enkelhet med en smak av äpple, apelsin och citrus.

Sedan den dagen i somras har vi alltid en flaska champagne eller mousserande vin stående hemma.

2011-09-11
22:19:44

Italienskt budgetvin & kyckling i pitabröd iväntan på ett bröllop

Fredagkvällen brinner opp. På Tvn är finnkampen redan historia när min sambo och jag sätter oss till bords. Det serveras kyckling i pitabröd och Italienskt budgetvin. Budgetvin i form av Rocca di Montemassi Le Focaie för 89 kronor på systembolaget. Vinet med förföriska toner av plommon, choklad, lakrits och örter ser dagens ljus under Toscanas sol. Närmare bestämt i Montemassi där Familjen Zonin som 2007 blev utsedd till "Best european wine producer" framställer vinet. Till efterrätt provsmakar jag och min sambo olika alternativ som sedan ska finnas på vår bröllopsmeny under bröllopet som äger rum i Januari 2012 . Så varje steg jag tar den här hösten är i väntan på ett bröllop.

Här följer receptet på Kyckling i Pitabröd

2 gula lökar

1 tsk flytande margarin

saften av en liten citron

1/2 tsk mald kanel

500g kycklingfilé

salt och peppar

4 pitabröd

1/2 chilipeppar

 

Skiva löken tunt och fräs den mjukt i margarinet. Lägg åt sidan. Bryn kycklingköttet och lägg tillbaka löken i pannan. Tillsätt kanel, citronsaft, salt och peppar. Låt alltsammans koka på svag värme under lock till kycklingen är genomstekt, ca 15 minuter. Skär pitabröden nästan tvärt igenom så att det blir en ficka. Fyll bröden med kyckling, lök och chilipeppar, Servera med uppskurna grönsaker för var och en att stoppa i sitt bröd.

2011-09-04
18:24:55

Vin(gligt) en introduktionskurs till vinets underbara värld...
Vin(gligt) en introduktionskurs till vinets underbara värld...

För ett antal år sedan sakapade jag vinkursen Vin(gligt) en introduktionskurs till vinets underbara värld... som man kan köpa och ta del av på minkurs.se/vingligt . Nu har jag bestämt mig för att släppa delar av kursens innehåll här på bloggen som aptitretare. Med syftet att få fler människor att lära sig mer om vin. Texterna ligger på nybörjarnivå som kontrast till de bloggar och forum som får vin att framstå som "rocket science".  Den närmaste veckan kommer jag dagligen uppdatera bloggen med delar av kursen och om du blir intresserad så kan du ta dig igenom kursen i sin helhet het på. minkurs.se/vingligt