Vin(gligt)

2008-11-30
23:17:29

Blossa 08 en försäljningssuccé
Enligt tidningen Resume hade det tidigare i veckan sålts hela 431 000 flaskor av Blossa 08 som smakar blåbär och vars flaska rent designmässigt hämtat inspiration från blåbär och snöbollar. Bara lyfta på hatten för den genialiska idéen att varje år släppa en ny smak. Blossa 08 är den 6:e i ordningen av det framgångsrika konceptet. 

2008-11-30
19:44:51

Det Snöar I Indianien - Bästa adventskalendern i radion ever
Jag vet detta är en vinblogg och varje inlägg ska ha någon koppling till vin, men ibland dyker annan inspiration upp. Imorgon är det 1 december och dags för årets adventskalender. Ja jag vet jag är 29 år men har nog en gnutta barn i mig fortfarande, då jag kan överväga att gå upp för att ta del av adventskalendern....

Såhär års dyker alltid frågan upp om vilken adventskalender som är tidernas bästa. Svaret på den frågan brukar alltid vara Trolltider. Det går inte säga emot när det gäller tv-kalendern, men vad folk tycks glömma bort är adventskalendern i radion. I radion är enligt oss på Vin(gligt)  utan konkurrens den bästa adventskalendern som någonsin har sänts "Det Snöar I Indianien som sändes 1999.

Lyssna på första avsnittet "Det Snöar I Indianien"

2008-11-30
16:37:45

770 en vin(n)are bland nyheterna i December, skynda fynda


Imorgon släpps det goda vinet 770 från Spanska Priorat och kostar 299 kronor. Ett vin där hela 5 druvor komponerats ihop till en magisk kombination. Lika magiskt som vinets motsvarighet i musikvärlden, ett band som komponerats ihop av fem stjärnor, därav likheterna med detta vin.  Jag syftar på bandet Travelling Willbury som  består av Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne, Roy Orbison och Tom Petty. Är jag tydlig i mitt resonemang?  770 består av 30% merlot, 25% cabernet sauvignon, 25% carinyena, 10% garnatxa och 10% syrah. Vilken druvsort som skall ses som Dylan respektive Petty låter jag vara osagt.

Vinet är komplext men jag finner att det smakar som en genialisk blandning av dubbelnougat, franskrost och lakritsbåtar. Ja det låter simpelt men känns lyxigt i de toner vinet frestar smaklökarna med. Vinet ska lagras, så är det bara, även fall det inte på något sätt gör bort sig i dagsläget heller. Siar jag in i framtiden och utgår ifrån de superlativ som genomsyrar mina tankar kring vinet nu så kommer det här vinet att förtjäna ett betyg nära "Drickbart" på vår vintermometer när den stunden är inne. Den som väntar på något gott .........

 Nackdelen med vinet som jag ser det är att det imorgon när det äntrar systembolagets hyllor bara gästspelar på tre Systembolag i vårt avlånga land och till den ringa kvantiteten av 72 flaskor enligt en snabbsök på systembolagets hemsida....

2008-11-30
09:30:21

Solen i ögonen - En film om Lars Winnerbäck



Tack Lasse, nu har jag äntligen ett realistiskt förslag att skriva på min önskelista. Såhär i juletider så tar jag mig friheten att lägga ut texten på låten Julgröten från Winnerbäcks första album "Dans med svåra steg", då det är en av de bästa moderna julsånger som någonsin skrivits och inte spelats sönder.

Julgröten signerad Lars Winnerbäck

Det sjungs en sång inatt om ljus i vintertid 
Hysterisk julefrid
rår med kalla ögon över taken
Fröken svår vill somna bort och ta sig loss
Men tusen tomtebloss
håller Fröken Svår lika vaken
som den glada tomten vid adventsljusstaken
God jul fru Hjärter Dam och Fröken Svår
och gott nytt år till all er sorg och era sår
Begåvade små barn i stadens kör
Dom sjunger tindrande servilt så alla hör
Dom sjunger sånger om ett ljus i vintertid,
medan mammon i sin svid
drillar dig besatt tills du står naken.

Och det går en gudason på stan med tunga fjät.
Han trösta och förlät,
men nu så står han själv mitt upp i gråten
En sömnig sil söver i säng fru Hjärter Dam,
utan puss och kram,
och utan ambition att bli förlåten
En uppgiven gest bland världens bråten
En stressad mamma som har skinkan full av jul,
blir rädd att släkten kanske inte har så kul
En kärnfamilj med huset prytt av marsipan
kan väl inte längta bort på doppar-dan?
Familj Vanilj vill fira julen snäll och söt,
men en bittermandel göms i deras gröt!
Det går en ängel runt på stan med tunga fjät
och mammon fet och tät,
lutar sig tillbaks mätt och belåten

Det går en sägen om att önska sig nånting
Och pengar far omkring
Vad gör det mammon om nån utgjuter sin galla
Och det sjungs en sång inatt om ljus i vintertid
En barnakör tar vid
I glitter-vakuum kan dom hoppas tro och tralla
att jesus återvänder snart en gång för alla.
Men om jesus dog för våra synders skull
ja, då lär han va bra död i denna mull
Fru Hjärter Dam står stel och sjunken ner i dyn
och hon väntar på ett stjärnfall i skyn
Inte för att hon vill önska sig nånting
Nej, hon önskar ingenting
Men hon vill se att det som glittrar mest ska falla

2008-11-29
11:31:48

Gemtree Uncut Shiraz 2006 & Tabali Shiraz Reserva 2005


Advent. Det sjungs en sång om ljus i vintertid. Jag har precis avslutat frukosten denna lördagsmorgon med pepparkakor så nu har jakten på den perfekta julkänslan börjat. Den sista smakförnimmelsen av vinerna vi drack förra helgen har sedan länge försvunnit och förvaras nu på en papyrusrulle djupt inne i hjärkontoret. Här återberättas mina intryck av Gemtree Uncut Shiraz 2006 & Tabali Shiraz Reserva 2005.

Gemtree Uncut Shiraz 2006. Vinet som tillverkas i McLaren Vale, södra Austrailein, av Gemtree Vineyards importeras till Sverige genom Gierz vinimport. Vinet är gjort till 100% av druvan Shiraz. Vinets karaktär: Vinet stoltserar med stor fruktighet med inslag av björnbär för att sedan rundas av i en förförisk ton av vanilj och söt söt lakrits. Gott.

Gemtree Uncu Shiraz 2006 når samma höjder som Scali Syrah 2004 på vår vintermometer. Vinet är trots sin komplexitet lättbegripligt och tilltalar mig från första stund. Fruktigheten, inslagen av björnbär och tonen av söt lakrits gör att vi ryks med men jag hade hoppats på någonting större.......kostar 199 kronor.


Betyg för Gemetree Uncut Shiraz 2006

 

Tabali Shiraz Reserva 2005. Enligt V&S så ligger vingården där det här vinet blir till på ett magisk plats i Limari Valley i Chile. Vinet är gjort på 100% Shiraz, druvor som plockas för hand. Vinet framhäver en chokladaktig smak som mynnar ut i smak av vinbär. Ett riktigt smakrikt vin.

 

Allgalaktiskt. Utav de fyra Syrah/Shiraz-viner jag provade vid ett och samma tillfälle är Tabali Shiraz Reserva 2005 det som strålar mest. Saga Pegot faller på att prisvärdheten blandar sig i men utgår som segrare om vi spanar in i framtiden och ser vad som händer med vinerna om de lagras. Tabali kostar 93 kronor och mer vin för pengarna är svårt att få.  Choklad och vinbär i en smutt komponering gör att vi faller pladask.......


Tabali Shiraz Reserva 2005 på vintermometern

2008-11-29
09:04:55

Yanjing sommarens grillöl 2009


Lilla Puben i Kalmar igår avsmakades något som förmodligen kommer att bli nästa sommars grillöl. Lilla Puben är för er som inte vet det Kalmars i särklass bästa pub då man här får personlig service och ägaren alltid förnyar sortimentet med nya spännande ölsorter. Att gå in hit och beställa "ÖÖÖ en stor stark" är ett skällsord and I like it, då vi hellre dricker gott och smått...

I vårt sällskap har vi länge hyllat det brasilianska ölet Brahma som ett av det godaste ljusa ölet, men nu har en ny frisk kandidat, det kinesiska ölet Yanjing visat upp sig från sin bästa sida. Yanjing beer har en frisk smak av malt och humle med en väldefinierad citronton som höjer smakeffekten.

Kanske är det lite fel att så här i adventstider lutse 2009 års grillöl men vi på Vin(gligt) vill bara påvisa att det finns en ljus framtid bakom vinter, slask och snö och is samt finanskrisaktiga moln som tonar upp sig allt större på himmelen. 

Beautiful future Vin(gligt)

2008-11-27
23:50:48

Saga Pegot 2005 & Scali Syrah 2004.....
Färdigsmuttat. Färdiganalyserat. Färdigtfärdigt. Sedan förväntas jag skriva omdömen för var av ett av vinerna, som om det finns något att tillägga kring dessa Syrah/Shiraz-viner. Du som läser det här kan göra så här. Gå och köp vinerna på Systembolaget, prova sedan utan att läsa min bedömning och försök skapa dig en egen uppfattning, smaka igen och se om du delar min uppfattning. Hur du än gör drick vinerna i riktigt gott sällskap.............



Scali Syrah 2004.  Vindistriktet Paarl 50 km från Kapstaden i Sydafrika inhyser warden Voor Paardeberg där producenten Schoone Oord komponerar ihop och finstämmer vinet Scali.  När det väl dyker upp på Systembolaget säljs   det för 199 kronor. Karaktärsdragen i vinet går mot det klassiska för Syrah. Jag finner körsbär vid första smutten. Annars dominerar inslag av björnbär, fat och lakrits samtidigt som den för sydafrikanska viner så typiska rökigheten framhäver sig mer och mer efter vinet fått andats.

Vinets betyg.
Schali når sånär som nästan upp till betyget Världsklass i rätt sällskap. Vinet stoltserar med de klassiska syrahtonerna och detta på ett finstämt vis men dock har vinet svårt att skapa den rätta känslan av välbehag som är så typisk för ett vin som når ett högra betyg. Bortser vi från priset är detta ett vin som når bra mycket högre än medel medan priset sänker ned betyget, då i vart fall jag vill ha någonting mer spännande och förföriskt när jag lagt ut 200 kronor på ett vin. Men om stämningen och maten är den rätta så kommer det här vinet till sin rätt helt klart även om det var det vin under provningen som jag hade svårast för.


Betyget för Scali Syrah 2004



Saga Pegot 2005 ser dagens ljus i det franska vindistriktet Faugères och producenten bakom vinet är Laurent Miquel. Det här vinet är en mosaik av smaker. Till en början tycker jag vinet känns som ett mejkat vin med inga som helst överraskningar men efter att vinet fått dra i sig lite luft så fullkomligt sprudlar det fram smak i glaset. Vinet har tydlig fatkaraktär  med inslag av lakrits och mörka bär.

Vinets betyg.
Himmelskt-Allgalaktiskt. Det här vinet höll på att lura upp mig på läktaren för att köpa korv. Ja till en början kändes det nästan som en klassisk varmkorv på Larmtorget var mer lockande. än detta vin Jag fann vinet lätt mejkat vid första smutten. Men viner som döljer något större gömmer oftast sin storhet till en början för att sedan briljera. Precis så kändes Saga Pegot 2005. Efter ett tag bytte vinet skepnad och det mejkade var som bortblåst, nu sprudlade vinet med goda smaker, den ena mer spännande än den andra. Men vinet kräver tålamod och vinner på lagring. Men köper du vinet för att drickas idag så måste du lufta det ordentligt för att smakerna ska blomma ut så lufta lufta lufta. Vinet kostar 159 pengar och vittnar om något större varför ett högre betyg är på sin plats

.
Saga Pegot 2005 betyg på Vin(glitgt)

Sammanfattningsvis kan vi säga att det var mycket goda viner vi drack på druvan Syrah/Shiraz, vi har två viner kvar att redovisa och jag lovar att det kommer. Jo föresten vinerna ovan gör sig bra till smakfulla ostar samt rätter av lamm-nöt och viltkött. Så Roger här har du dina viner till Älg som du frågade efter......


2008-11-26
20:52:41

Två timmar i bortomland, en 1600-tals källare i Kalmar, med Syrah/Shiras i glasen


Vinklubb Dionysos, vinprovning lördagen den 22 november. Två tmmar i bortomland, tiden går och liksom hallon på korta strån går åt i ett navs har 1600-tals källaren bytts ut mot 2000-tal, men jag tar in varenda känsla och alla orden från den kvällen.

Vinklubb Dionysos har vinprovning en gång i månaden och då möts vi över några glas vin och glatt humör i en 1600-tals källare anno 1667.

Om huset i vilket källaren återfinns: 
                                                               
"På en kullerstensgård vid Storgatan, mitt i Kalmar, höll en sommardag 1667 sadelmakare Christian Carstens och hans hustru Anna Hermansdotter stor fest. Parets nya, präktiga stenhus var klart. En vacker byggnad, stabilt gjord i gråsten och tegel, med tre våningar ".



Väl nere i källaren står fyra glas vin och väntar på att bli sönderanalyserade och förhoppningsvis tillskrivna superlativ som bara existerar i en konspiration. Kvällens tema är druvan Syrah/Shiras.

Syrah/Shiras är en druva som finner sitt ursprung i Rhônedalen, men sedan har den haft ett bejublat segertåg världen runt. Typiska doft och smakattribut för syrah/shiraz är örter, viol, peppar, björnbär och blåbär. Vinerna blir oftast fruktiga, aningen söta och mycket sträva.

I glasen under provninen återfinns Gemetree Uncut Shiraz 2006,  Tabali Shiraz Reserva 2005, Scali Syrah 2004 samt Saga Pegot 2005. Spontant kan jag säga att dessa viner stoltserar med de klassiska doft och smakattributen för Syrah/Shiraz. Men om detta är något som räcker till ett bra betyg förtäljer inte detta inlägg. Fullständiga omdömmen av vinerna följer inom kort,.....




Till alla vinintresserade i Kalmar, eller långväga besökare som skulle tycka det var trevligt att träffas en gång i månaden för att smaka vin, småprata i ett gott sällskap. Hör av er för det finns fortfarande platser i vår klubb då vi har en hel källare att fylla. Skriv en kommentar här på bloggen så låter jag ansvariga för klubben komma i kontakt med er.

2008-11-25
22:55:04

En "britthyllning" om musiken, ölen, fotbollen, men vart är vinet?

Designed by Vin(gligt)

När Sara Martinsson utbrisister i en enda lång britthyllning i P3-pop så låter jag radion stå på trots att det är en repris från gårdagen. Någonstans mellan Belle and Sebastian och  The Smiths smälter mina öron samman. Belle and Sebastian har just släppt ett nytt album och Stuart Murdoch når cultförklaring i lägenheten samtidigt som raderna ur låten med the Smiths aldrig slutar eka i huvudet.

"Oh, I havent got one And if a double-decker bus Crashes into us To die by your side Is such a heavenly way to die And if a ten-ton truck Kills the both of us To die by your side Well, the pleasure - the privilege is mine"


 När jag senare slår på tv briljerar Manchester United och jag kommer till insikt att jag i detta  virrevarv av bra brittiska influenser måste stoltsera med min egna lilla "britthyllning." Då detta är en dryckesblogg så tänkte jag därmed presentera den godaste ölen från de brittiska öarna som jag druckit senast utan att för den skull nämna Guinness och New Castle som är självskrivna.


Brewdog Punk IPA: I ett bryggeri som huserar i Fraserburgh, fem mil norr om Aberdeen i skotska Highlands håller småskalig ölmagi att skapas.  Ölet är gjort på extra ljus marris ottermalt och humle av sorterna nelson, sauvin, chinook och pacific gem. Ja jag är ingen vidare ölexpert men det här ölet är lika bra som öl som skottska Belle and Sebastians låt Sleep The Clock Around  är som låt dvs briljant. Köper ni den beskrivningen?

Som vinbloggare har jag alltid undrat vart de brittiska vinerna håller hus då detlyser med sin frånvaro på Systembolaget. På wikipedia får jag svaret.

"Vin från Storbritannien är viner framställda i främst England och Wales. Produktionen är fortfarande liten, men har ökat under senare decennier. Export förekommer knappast, eftersom den inhemska efterfrågan är hög i förhållande till produktionsnivåerna. Särskilt i södra England är klimatet tillräckligt gynnsamt för att det skall gå att odla vissa sorter av vinrankor utan alltför stora problem. Golfströmmen gör att sydvästra England, exempelvis Cornwall har milda vintrar, vilket underlättar vinodling. Den vintyp som brukar anses mest lyckad är mousserande vin. Man kan notera att det i England finns gott om kalkrika jordar, vilket är samma jordmån som i Champagne."


Jag får nog vänta innan vin från Storbrittanien dycker upp på bolaget med andra ord. Här följer en best of Storbrittanien enligt Vin(gligt)

Fotbollsspelare: Paul Gascoigne
TV-serie: Crocodile Shoes
Musik. The Beatles, Lennon, Belle and Sebastian, The Smith och The Libertines
Favorit författare: Douglas Noël Adams
Bok: Liftarens guide till Galaxen.
Listan kan göras oändlig.........................................................

2008-11-23
12:55:21

Stomvarning ett överlevnadskit med kineskiskt te, ischoklad och änglaspel



Det varnas för storm nu när snötäcken läggs över sommarens grav och vintern intar själ, när sommaren fryser ihjäl. Kanske är det återigen en obotlig pessimist som målat en oljemålning signerad "midvinterkylastorm", tittat för mycket på Hero och tror sig därför kunna dra domedagsliknande slutsatser kring östra Sveriges väder framåt kvällning. Hittills har jag i mitt liv lyckats ta in vad pessimisterna lyft fram till ytan bara för att tänka positivt och göra helt tvärt om. Men idag har jag beslutat att kapitulera för pessimismen, då gubben frost i det närmaste pimplat i sig kvicksilver eftersom termometern  är mindre än halvtom och visar på minus. Jag kryper därmed ned under en filt i soffan framför TVn. Framför mig på bordet står, nästan som ett konstverk, en kopp med te köpt i Kina, ischoklad och ett Änglaspel från Designtorget, gissa om mysfaktorn på en millisekund nått halvägs till månen.

Det är dagar som denna Te känns helt rätt och när jag surplar i mig den värmande drycken minns jag för en kort sekund min livs första teprovning som ägde rum i höstas under resan till Peking. I 45 graders värme förstod jag inte riktigt behovet av ett gott te, men en dag som denna då kylan regerar så är läget annorlunda. Därför kommer en återberättelse av provningen....

Det är sista dagen på något jag aldrig kommer att glömma, en femdagars resa till OS i Peking .Tre timmar har avverkats och den guidade turen av Den förbjudna staden har nått sitt slut. Under promenaden på platsen där  filmen Den sista kejsaren spelats in känns det som jag svettats mer än alla maratonlöpare tillsammans gjorde under OS. När alla andra Svenskar i vårt sällskap drogats av shoppinghysteri och därför som i trans hoppar in i en taxi som för dem till Pekings ökända marknader av märkeskopior ger jag och min bror oss ut för att hitta något genuint kinesiskt. Efter en kort brainstortming i värmen skriker min kreativitet ut ordet te. Vi vandrar därmed ut från Den förbjudna staden på jakt efter Pekings bästa tebutik och vi behöver inte vandra särskilt långt för att finna vad vi söker. Väl inne bland alla tesorter så äger en spontan teprovning rum då butiksinnehavaren ber oss slå oss ned. Något häpna gör vi som han säger. Häpna eftersom vi är vana att i Sverige på sin höjd få en flourmugg med prov i all hast i matbutiken. I Kina verkar tid finnas i överflöd eftersom vi 45 minuter senare har fått smaka en hel del te och tagit del av en föreläsning om vad olika teer har för helande effekter.

Grönt te sägs hjälpa mot stress, huvudvärk och diverse sjukdommar som drabbar hjärta och kärl. Rött te ska kunna lindra allergier, snuva, eksem och råda bot mot sömnlöshet. Vitt te innehåller en hög dos av antioxidanter som gör oss friska.  Butiksägaren som frågar oss vart vi kommer ifrån är på det klara med att Sverige är ett Kaffeland, då han gång på gång nämner att te gör dig frisk och stark medan kaffe kan få dig att explodera.



När teprovningen är över finner jag det oartigt att inte köpa någonting, varför jag bestämmer mig att köpa det kinesiska gröna teet longjing som kommer från Zhejiangprovinsen som ligger vid Kinas östra kust.  Longjing stavas också ibland Lung Ching och namnet betyder "drakkällan", vilket verkligen känns bra. Någon har sagt att Longjingte har en smak som påminner om rostade kastanjer men hur ofta rostar man kastanjer så jag låter det vara osagt och jag är ingen expert på Te så jag låter smaken på teet kort och gott beskrivas såsom god och rogivande.



Vin(gligt) i Den förbjudna staden i Peking.
 
Ger jag mig ut i rådande vinterkyla så är det Kalla-valla som gäller så att jag fort kommer in i värmen igen. Kalla-valla, ja sådan valla som Charlotte Kalla använder sig av.....

2008-11-20
22:28:07

Reklamfilmen Rus för IQ och likheterna med the Streets - Blinded by the lights
På vägen ut från köket i reklampausen mellan Medium och Nyheterna börjar Festen, det är klackarna i taket. Mat och dryck, samtal och skratt.

Vi kommer in efter att någon hållt ett bejublat tal till brudparet i läget där det dansas och någon trampar på någons tår. Det blir Vin(gligt), småler. Festen spårar ut och det är i det här läget jag känner att det är skönt att festen spelas upp på TV, ja ni har säkert dragit på smilbanden, känt igen er i  filmen Rus som Forsman & Bodenfors gjort åt IQ i syftet att få oss att dricka lite smartare. Äntligen en skarp reklamfilm med ett budskap som jag hoppas slår igenom och ger folk en tankeställare, ja kanske får folk att snubla in på den här bloggens motto: "Låt inte alkoholen ruinera dig på minnen som kan vara de bästa i ditt liv".

I dagens Resume får denna reklamfilm en hyllning som heter duga även om filmen spårar ut lite väl mycket mot slutet. En representant från LOWE Brindfors uttrycker det såhär  i tidningen: "hade de inte gjort den riktigt så utflippad på slutet hade jag kommit ihåg den hela livet". I samma banor funderar vi på Vin(gligt) kanske borde filmen slutat tidigare innan det spårar ut lite väl mycket med ett tillägget till den briljanta landningen i "var rädd om dig". Eller vad sägs om tillägget "Låt inte alkoholen ruinera dig på minnen som kan vara de bästa i ditt liv. Nä vi ska inte kritisera för F&B har verkligen lyckats nå fram. Enligt röster på Åkestam H är videon en kopia av en gammal musikvideo med The Streets. Antar att han syftar på videon till låten Blinded by the light. Detta kan enligt mig fungera så att videon får ytterliggare kraft för att övertyga. Nedan kan du se filmerna själv för att se likheterna.

Reklamfilmen Rus för IQ signerad Forsman & Bodenfors.


Inpiration till Reklamen "Blinded by the lights" musikvideo av The Streets


Börja fundera i banorna kring det budskap som IQ sprider och drick gott med måtta Vin(gligt)

2008-11-20
19:48:50

Veckans vin är Herrgårdsglögg Vit Vinglögg...
Ska det hinnas med att prova större delen av sortimentet av glögg på Systembolaget så gäller det att börja i tid även om det sägs att julen varar ända fram till Påsk. Detta är skälet till att Herrgårdsglögg Vit Vinglögg stoltserar som veckans vin på Vin(gligt).

Herrgårdsglögg Vit Vinglögg är ny för i år. Kryddningen på glöggen är klassisk och en mosaik av kryddnejlika, ingefära och kanel. Enligt producenten själva förför Herrgårdsglögg Vit Vinglögg smaklökarna med en tydlig ton av citrus och en fin syra, varför den kan serveras varm med russin och mandel och kyld med en isbit i glaset. Helt klart värd att prova då priset 54 kronor är i sig självt lockande. En fullkomlig recension av glöggen följer inom kort, ja så fort vi avsmakat glöggen och då får vi se om vi föll pladask.....


2008-11-19
00:17:25

Dutton Goldfield Chardonnay 2006 - minner om livet och förtrollar en vinter

Dutton Goldfield Chardonnay 2006.  kvarglömd vid ett smultronställe.
Stenmur i Ljusås utanför Nybro.


Dutton Goldfield Chardonnay 2006, Russian River Valley USA importeras till Sverige genom Vinobele som huserar i Göteborgs Norra skärgård. Ja kanske på lagom avstånd för att slippa Gbg-regn, småler....

Goldfield är en smakrik Chardonnay med välbalanserade toner av frams päron och annanas. Viss fatkaraktär och smörighet uppvisar sig i smaken på ett tämligen behagligt sätt.

Vinets Betyg.
Allgallaktiskt.  Plötsligt har vi avsmakat en kavalkad av riktigt bra vita viner. Tidigare har Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 hyllats. Nu har vi all rätt att lovprisa ytterliggare ett vin även om Sonnenglanz känns något vassare. Men det här vinet är mitt hittills godaste Chardonnay. Dutton Goldfield hyser en smakförnimmelse som minner om livet och förtrollar en vinter. Detta eftersom vinet bär smaker som hör sommaren till likt päron och annas, vilket gör att minnen från sommaren frambringas och ger kraft till vinterns äventyr.....








2008-11-18
22:44:08

Everybody Hurts och En fundering kring Frida Hyvönen och hennes låt Bird
Vi släpper tankarna kring vin och lyfter fram en fundering i ramljuset som jag har burit på hela den här hösten. En av den här höstens skönaste låtar är Bird med Frida Hyvönen och utgör kärnan i min fundering. Helst skulle Frida själv ge mig svaret direkt så jag slapp bära på denna måhända långsökta fundering. 

Precis innan jag första gången hör Bird med Hyvönen har jag skrattat högt till ett avsnitt av Family guy där de klargjort att den låt som Peter Griffin avgudar mest är Surfin`Bird med The Trashmen. När jag sedan i P3 POP hör Bird av Hyvönen känner jag vissa likheter låtarna emellan även om det inte på något sätt är en cover Hyvönen har komponerat ihop. Nu undrar jag om Hyvönens låt har lånat influenser från The Surfin`Bird. Eller är det en ren slump att hennes låt kan ses som en nutida version av låten som Peter Griffin gillar. Ja kanske är det så enkelt att Hyvönen precis som Vin(gligt) är ett stort fan av Family Guy och omedvetet hämtat inspiration från avsnittet vi såg "Bird is a Word"...

Om du inte alls är med i mitt resonemang besök ändå Hyvönens sida på MySpace och lyssna på hennes version av låten Everybody Hurts klassikern signerad R.E.M.




2008-11-16
23:18:14

Soraighe Ripasso 2006 och en misslyckad god kladdkaka


På språng i tillfälligheternas labyrint. Vinet från Italien som skulle köptas in till lördagens bjudning  lyser med sin frånvaro på systembolagets hylla. Av en ren tillfällighet faller valet istället på Soraighe Rippasso eftersom jag är fast i övetygelsen om att ett vin från Italien ska drickas under kvällen.

Soraighe Ripasso 2006 härstammar från Italien och distriktet Valpolicella Classico Superiore. Valpolicella är beläget i nordöstra Italien. Classico  belyser att vinet ser dagens ljus på de högre belägna, kulligare delarna av området. Superiore innebär enligt info från Systembolaget att druvorna stoltserar med en något högre mognadsgrad vid skörden än vad som är vanligt. Vinet är en komposition av druvorna Corvina, rondinella och molinara. Soraighe är en Ripasso eftersom det tillåtits jäsa ytterligare en gång tillsammans med den skalmassa som blivit över vid tillverkningen av Amarone.

Vinets Karaktär.
Såväl i doft som i smak återfinns en kryddighet och toner av laktrits samtidigt som karaktären av fat gör sig påtaglig.

Vinets betyg.
Smutt blir betyget på Soraighe Ripasso 2006. Trots sin kryddighet, smått förföriska lakritstoner och påtaglig fatkaraktär som vanligtvis brukar få vår vintermometer att stiga rejält så når inte det här vinet högre än betyget smutt. Vinet kostar 129 kronor och är på någotsätt inte ett dåligt vin, vad som däremot saknas är det där som får vinet att lyfta, om du ska köpa en Ripasso som ligger i prisläget runt hudralappen köp då istället i Castei Ripasso 2005.

Vad vi åt till vinet
 På bjudningen bjöds det på en kladdkaka som värdinnan på grund av lite misslyckande förvandlat med stort kreativt tänk till en kladdkaka utöver det vanliga, då den ljusa mintchokladen som var tänkt att blanda i kakan från start nu smälts och hällts över kakan. Något som visade sig vara riktigt lyckat. Annars bör en Ripasso avnjutas till en galant lamm eller köträtt.


 

2008-11-16
21:49:30

Melpo Mene - I adore you
Viner är som sånger, de kan tyckas meningslösa och likgiltiga till en början men växa till sig och göra intryck på dig för evigt. Likt en sång kan ett vin få  tiden att stå stilla och den där känslan av välbehag som skapades vid första kontakten upprepar sig även nästa gång du provsmakar vinet eller hör låten. Samtidigt kan både ett vin och en sång utifrån den magiska stämningen som råder just då tyckas helt underbar, för att vid ett helt annat tillfälle förvandlas till en plåga. I går lördag drack jag vinet Soraighe Ripasso 2006. Om detta vin skapade den där känslan av välbehag eller kanske förblev intetsägande får ni läsa vid recensionen av vinet som kommer imorgon. Nu till sången som förtrollade en kväll, eller snarare natt.

Väl hemkommen visar klockan  02.30 och en välbehövlig nattmacka stundar. Datorn står på och under tiden jag försöker att komponera ihop nattmacka "of the year" låter jag P3 Svea, en av SR´s många internetstationer, fylla rummet. Precis innan tunnbrödet liknar ett konstverk tappar jag bort mig såsom i trans. Detta då låten "I Adore You" med Melpo Mene sipprar ur högtalarna, en låt som får bli soundtracket för en lyckad kväll. Så här dagen efter och fem lyssningar senare så är låten lika magisk och förtjänar helt klart ett inlägg på här på Vin(gligt) under kategorin "musik som gör vinet godare.


 Melpo Mene - I Adore You



Viner är som sånger, med undantag från att ingen vattenkran i världen kan förse dig med nya för dig oupptäckta viner såsom MySpace och last.fm låter sig dela med sig av nya för dig oupptäckta sånger. Tänk om en sådan vattenkran existerade, jag hänger med när tanken far, en tanke som avslutas med att ordet orealistiskt slår mot mig. Nåväl, jag tappar tråden dags att sluta.

2008-11-14
20:43:27

Kalmar FF´s guldgossar firade med champagne - Vin(gligt) bedömer Pannier Brut Tradition...


Enligt bildbevis på en halvnaken Wastå, målvakt i Kalmar FF, synligt i tidningen Barometern så firade Kalmar FF´s guldgossar SM-guldet med Champagne av sorten Pannier Brut Tradition.  Som vinbloggare från guldstaden Kalmar vore det skam på torra land att inte ha bedömt champagnen innan guldfesten bedarrats, om den nu någonsin kommer att göra så.

Pannier Brut Tradition från distriktet Champange i Frankrike kan tillskrivas samma slogan som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på Kalmar FF som fotbollslag. "Det kostar inte mycket men det har visat sig vara guld värt". Pannier Brut tradition kostar 179 kronor på Systembolaget och Kalmar FF omsätter inte ens i närheten av vad de som omsätter mest i Allsvenskan gör, därav målas likheter upp....

Sanningen är den att vi till en början har tämligen svårt att återge en objektiv bedömning av Champagnen. Detta eftersom första smutten av drycken återkallar den magiska kvällen måndagen den  10 november då snudd på ofattbara 15 000 kalmarbor bekläder det annars lite öde stortorget med liv för att ta emot sina guldhjältar som dagen innan säkrat det Allsvenska guldet. 15 000 kalmarbor motsvarar ca 250 000 stockholmare. Även andra smutten har en FF kopling då den förstörs av en fundering över hur rätt Kalmar FFs lagkapten Rydström har när han recenserar Anna Ternheim. Som ni hör håller tankarna kring fotbollen så smått att skiras och under tredje munsköljningen växer följande intryck av Champagnen fram.

"En något mindre komplex Champagne som uppvisar en stor frisk smak i all sin enkelhet, en smak som domineras av äpple" .

"Glöm inte att den vise pekar mot månen".
citat Nanne Bergstrand

Vin(gligt)


2008-11-13
20:59:11

Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 och ett glutenfritt recept på dubbelt så god

Det sista Kinna sa innan hon lämnade mig och Per bland vinerna på Det goda köket var att vi bara måste dricka en Gewürztraminer. Vårt val föll på Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 från distriktet Alsace Grand Cru. Ett vin som tråkigt nog endast huserar i Systembolagets tillfälliga sortiment och som vid en snabbsök på bolagets hemsida endast tycks finnas i ett exemplar i Malmö. Efter att ha druckit en rad goda viner såsom exempelvis Pouilly-Fumén så ligger ribban på hög nivå när Sonnenglanz sipprar ned i glaset. Med sin halvtorra härlig honungslena smak lever vinet upp till sitt namn försvenskat till "Solglans". Vi är därmed tämligen överens om att det här är ett riktigt smutt och bra vin för 299 kronor.

När jag går in och läser om druvan Gewürztraminer står det att det passar bra till fruktiga efterätter, vilket jag inte direkt  är så förtjust i. Därför väljer jag att lyfta fram ett av många recept som min mor har lagt ut på sin blogg "Glutenfritt". Min mamma är glutenallergiker sedan unga år därav namnet.....



Dubbelt Så God

Gör så här: Mal mandeln två gånger och blanda den med florsocker och äggvitorna. Bred ut smeten på en välsmord och mjölad plåt. Strö på den flagade mandeln och grädda i 175 graders ugnsvärme i 10-12 minuter. Låt kakan svalna och skär den i fyrkanter som du sedan lägger samman två och två med fyllning emellan.

Fyllning: Koka vatten och socker sakta i en kastrull tills det håller "trådprovet", dvs. att en droppe av lagen trådar sig då man tar droppen mellan fingrarna. Vispa upp äggulorna och häll lagen över och vispa kallt. Rör ned smöret klickvis och smaksätt med kaffe.

200 gram sötmandel
200 gram florsocker
3 äggvitor
2 påsar flagad mandel

 Fyllning:
1 dl strösocker
3 matskedar vatten
3 äggulor
150 gram smör
2 matskedar starkt kallt kaffe





2008-11-12
23:56:07

ett kort inlägg om vinställ...
Lyser både vinkällaren och vinkylen med sin frånvaro i ditt hem samtidigt som ditt vin inte får den förvaring som det förtjänar?

Lugn bara lugn....
Är du i behov av en vinkällare men inte äger någon egen så kan du hyra in dig hos en vinkällare på din ort, speciellt vanligt i storstäderna. Annars kan du köpa en vinkyl om du  vill ha ett förstklassigt förvar av viner, något som är mer utrymmeseffektivt än en hel källare. Själv måste jag erkänna att jag är fast i budgetklassen när det gäller vinförvaring, ja ni kan själva skåda mina vinförvaringsmöjligheter nedan. Föga glamoröst kan tyckas men det är vad som får plats i lägenheten i Kalmar. När mer space  finns och alla fått säga sitt så vore det inte helt fel att ge vinerna den förvaring de förtjänar. Ja kanske faller valet då på något futuristisk och innovativt typiskt skandinaviskt från Kempes Design, Enda nackdelen är bara att det vinskåpet jag har i åtanke kostar 27 000 kronor, men håll med om att det är riktigt snyggt....(bilden längst till höger)

Ja döm själva vilket av alternativet som är snyggast, den  nuvarnade förvaringen för vin a´la Vin(gligt), (de två första bilderna från vänster) eller vinskåpet från Kempes(första bilden från höger). Är det värt en investering?
  


Slut på ett kort inlägg om vinställ på Vin(gligt)....

2008-11-12
21:29:41

Veckans vin är en box...


Veckans vin är Barone Ricasoli Formulae på Bag-in-box. Vinet är producerat av Barone Ricasoli, som sägs ha en speciell relation till vårt avlånga land då han är gift med en svenska. Vinmakar av vinet är Carlo Ferrinie och det är han som komponerar ihop sangiovesedruvorna till detta vin som ser dagens ljus under Toscanas sol.

Precis som när jag dricker andra viner gjorda på druvan Sangiovese får jag en flash-back och förflyttar mig till barnåren då jag vid nästan varje besök hos min farmor och farfar fick en påse hallon och lakritsbåtar som lördagsgodis. I vinet är tonerna av hallon och lakrits mer finstämt än i lördagsgodispåsen, småler. Vidare är vinet kryddigt och vanilj smyger upp i smaken vilket  känns helt rätt en vecka i november då Toscana lockar mer än ett regnigt Sverige. Vinet kostar 227 kronor på box.

På vintermormetern får det med snudd på högsta betyget eftersom det här vinet är bland det bästa jag druckit på Bag-in-Box. Betyget blir därmed Allgalaktiskt med snudd på högsta temperaturen drickbart.




2008-11-10
23:04:58

Carl Jans Vinklubb har slagit upp portarna på nätet
Om du inte kan få nog utav vin, bli då medlem i Carl Jans vinklubb så har du möjlighet att beställa vin direkt från klubbens hemsida. En annan orsak till att gå med är att ni då  stoltserar med att vara medlem i samma vinklubb som Vin(gligt), småler.....

2008-11-10
22:43:26

Miguel Torres Sweden - Använder sig av BMW:s modellprogram som metafor för sina viner.
Efter goda rekommendationer blev det ett besök hos Miguel Torres Sweden under Det goda Köket. Gentlemannen som representerade Miquel Torres Sweden var tämligen entusiastisk och lade fram en skön metafor för att beskriva vinerna som avsmakades.  Enligt han så kunde Miquel Torres viner jämföras med BMW:s modellprogram på bilmarknaden. För på samma sätt som BMW har olika modeller för olika behov och i olika prisklasser har Miquel Torres viner som sträcker sig över samma spektra och vänder sig till olika segment.

Hos Miquel Torres avsmakades tre viner. Först ut var Torres San Valentin Red 2007 som enligt metaforen skulle motsvara 3-serien vid jämförelse med BMW:s bilar. Ett vin som är tämligen prisvärt och smakmässigt för tankarna till något vaniljaktigt. Enligt mig ett pratvin som inte bjuder på de där lilla extra finesserna men som inte heller gör bort sig då det är gott, behöver ju inte alltid vara mer komplicerat än så.

Som alla vet ligger det i människans natur att aldrig bli nöjd så vi provar vidare och höjer oss en klass. I våra glas hälls nu Torres Gran Coronas Cabernet Sauvignon upp, ett vin som har sitt ursprung i Katalonien i Spanien. Nu börjar det hända lite i glaset och vinet påminner om viner från Bordeaux på något vis med sin komplexa eftersmak. Toner av svarta vinbär är det jag känner omedelbart i smaken. Det här vinet skulle jag absolut gå och köpa och avnjuta till exempelvis oxfilé. Jag funderar i banor kring hur vinet står sig mot viner i närliggande prisklass. Vid tankebanans ände finner jag att det gör det mycket väl, även om jag måste erkänna att det finns viner som jag finner mycket mer spännande och godare. För att inte göra listan allt för lång nöjer jag mig med att presentera klassiker som Villa Santa och Alamos Malbec, med risk för att kännas tjatig, som krigar i samma prisläge. Prova själv och återkom om du är av helt annan uppfattning eller håller med. Please...  


Mycket vill ha mera och till slut smuttar vi vinet från Miguel Torres som påstås motsvara lyxserie nummer sju på BMW språk, jag är inte någon tokig fan av BMW men förstår att vinet jag håller i min hand andas något förmer än de vi tidigare druckit. I glaset luftas Marimar Pinot Noir 2006 och utan några längre utsvävningar så är det här min favorit från Miquel Torres såhär långt, då jag inte har provat allt i deras sortiment. Givetvis beror det på sammanhanget vad vinet ska användas till men här och nu en dag i november 2008 låter jag mig förföras av vinet som i jämförelse med de andra två vinerna från Miquel känns lite vassare då en svag bris av "vårvindar-friska-leka-och-viskar" sköljs över mig för att stanna av lite för abrubt, sorry för utsvävningen. Jag är inte så himla hemma på Pinot Noir-viner men någonstans i bakhuvudet känner jag att Marimar Pinot Noir 2003 inte når upp till exempelvis Yering Station Pinot Noir som känns som ett mer galant val än Marimar. Rätta mig om jag har fel. Läs vad Aqua vitae har säga om 2002 års upplaga av vinet.

Egen tolking av Miquel Torres och metaforen kring vinet och BMW-bilar.

2008-11-10
00:44:01

Grattis Kalmar FF till guldet
När Winnerbäck i låten Strimmor sjunger"Mänskorna här verkar så lyckliga nu, Är det nittonhundra nittiosju" är det min hemstad Kalmar han syftar på då? För idag efter det blev klart att Kalmar FF vann Allsvenskt guld så tycks allting peka åt det hållet. 1997 stoltserade Kalmar med unionsfirandet och hela staden log den sommaren på ett sätt jag inte upplevt staden göra förrän idag. Imorgon kommer jag att vakna upp i en guldstad. Tills dess kommer jag somna till tonerna av.....

KFF är bäst:

Coola grabbar sjunga med sin silvertunga KFF är bäst!
Vi har klarat striden. Vi vinner hela tiden KFF är bäst! För vi är så tråkiga forza Kalmar tråkiga alla vrålar, alla sjunger, alla skrålar KFF är bäst! Vi slår Bajen, ner med Öster, våra röster: KFF är bäst!
Nanne är vår leader det stundar nya tider KFF är bäst! Nu mot guld vi ränner och musklerna vi spänner KFF är bäst!
För vi är så tråkiga forza Kalmar tråkiga alla vrålar, alla sjunger, alla skrålar KFF är bäst! Vi slår Bajen, ner med Öster, våra röster: KFF är bäst!

Vi har Henke Rydström För vi har Henke Rydström För vi har Henke Rydström Vem fan är Ryan Gigs? De e rock´n roll när Kalmar lirar boll KFF är bäst! Kalmar bara vinner så mycket som vi hinner KFF är bäst! 

För vi är så tråkiga forza Kalmar tråkiga alla vrålar, alla sjunger, alla skrålar KFF är bäst! Vi slår Bajen, ner med Öster, våra röster: KFF är bäst! Vi är snygga killar och stylingen vi gillar KFF är bäst! Kom igen publiken ge rätta akustiken KFF är bäst! Kom igen nu då! Uno, dos, tres? Läktarramsa: Tråkiga Kalmar Ja, vi e tråkiga Kalmar Tråkiga Kalmar Ja, vi e tråkiga Kalmar" GRATTIS TILL GULDET!

PS. Plötsligt förstår jag varför Stortorget i Kalmar gjordes om....i väntan på ett guldfirande, snacka om framförhållning, småler


Bild från Kalmarff.se

Imorgon lovar vi vininlägg igen. Allt firande ska bara lägga sig. Igår Matbloggspriset. Idag Allsvenskt guld. Inte undra på att man fortfarande tror den här helgen är en dröm......

2008-11-09
23:42:15

Vin(gligt) vann matbloggspriset dryck 2008
Nyligen hemkommen från den kungliga huvudstaden till lilla Kalmar numera guldstaden. Igår på mässan Det goda köket klev Vin(gligt) upp på Allt om mat scenen och tog emot sitt pris. Måste dock medge att det fortfarande känns lite som att jag befinner mig mitt i overkligheten men priserna från igår ligger kvar på bordet så det är inte en dröm....

Skulle här vilja uttrycka ett tacktal i stil med vad Ryan Gosling & Rachel Mcadams från filmen "The Notebook" uttryckte under filmgalan 2005 men det är redan gjort så här följer min fanfar av ord....

Tack!!! Först vill jag tacka den individ som tyckte att Vin(gligt) håller så hög klass att bloggen är värdig en nominering till Matbloggspriset. Sedan vill jag tacka Anna och Hilda som genom sin entusiasm fick mig att öppna ögonen för vinets underbara värld. Hade de inte lurat med mig till en vinprovning på Vinkällaren Gamla huset här i Kalmar så hade den här bloggen aldrig sett dagens ljus. Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till alla er som letat er hit till Vin(gligt).  Sist men inte minst vill jag precis som  vinnaren av Matbloggspriset mat 2008 Pain de Martin tacka Det goda köket, Allt om mat och juryn som utsåg Vin(gligt) till vinnare i den hårda konkurrensen.




Tacktal: Ryan Gosling & Rachel Mcadams från filmen "The Notebook"








 

2008-11-04
23:17:29

Dedicato a Walter 2005


Häromveckan dök ett ytterst tilltalande nyhetsbrev upp från The Wineagency, tilltalande till den grad att jag efter många om och många men nu stoltserar med en flaska Dedicato a Walter 2005. Ett vin som The Wineagency hyllar som "världsklass". Ja ni kan se själva, tog mig friheten att klippa in delar av nyhetsbrevet, då jag inte druckit vinet själv ännu.

Efter beskrivningen av vinet som The Wineagencys ordsnickrare levererar är mina förväntningar på Dedicato a Walter 2005 lika höga som ett glädjeskutt halvägs till månen. Frågan jag därför ställer mig är om vinet står pall för mina förväntningar och rusar upp nära högsta temperaturen, Drickbart, på vintermometern enligt Vin(gligt). Ett omdöme dyker upp här på bloggen inom sinom tid var så säkra. För för vinet kommer att avsmakas nånstans och nångång min vän men tills dess - var inte rädd för det som är verkligt.............



2008-11-02
18:27:32

Lekledare Rydström och bröderna Elm på Fredriksskans
En söndag som denna spolar vi kröken och släpper vintemat på Vin(gligt).

Precis hemkommen från att ha skådat fotbollsmatchen Kalmar FF - IFK Norrköping börjar jag inse att jag snart kommer att vakna upp i en guldstad.  Fredriksskans IP som inte ligger långt i från min lägenhet är kanske Allsvenskans sämsta fotbollsarena, men en söndag som denna förvandlades arenan till Sveriges största lekplats där lekledaren eller rättare sagt lagkaptenen Rydström lyckades styra tre bröder Elm ja alla KFF-lirare till att leka bort IFK Norrköping.

Ett kort inlägg från Kalmar som stoltserar med Sveriges bästa fotbollslag och nu rustar sig för Guldfest....

Vin(gligt)

2008-11-02
12:45:36

I mina drömmars vinställ.....
Medan en fotbollsentusiast drömmer om äga ett fotbollslag med Kaká och Zlatan i startelvan drömmer jag om att vinstället som hänger på väggen mot köket i lägenheten i Kalmar, någon gång ska innehålla flaskor såsom:
  • Château Haut-Brion 1985 vilken kostar 5000 kronor på systembolaget
  • Amarone della Valpolicella Vigneto di Monte Lodoletta 2002 vilken går loss för 2228 kronor.
  • Romanée-Conti Grand Cru 2005 som kostar verklighetsflyktsmässiga 27 500 kronor och börjar säljas nu i November på Systembolaget
 

Så länge drömmen inte slagit in så hävdar jag att jag hellre dricker en Alamos Malbec tillsammans än en Romanée-Conti Grand Cru 2005 ensam även om det skiljer ofattbara 27411 kronor vinerna emellan......
Snart dags för KFF att avgöra fotbollsallsvenskan, har jag nämnt att jag även är fotbollsentusiast.....

2008-11-01
18:23:19

Prosecco di Valdobbiadene.....


Från det där trista utestället till en födelsedagsfest med ljusets hastighet. Vi bjöd in oss själva och artiga som vi är kom vi på att vi borde ha en present med oss till födelsedagsbarnet. Tre sekunders brainstorming senare kom vi på att vi kan offra en flaska vin. Upp och hämta en flaska av något smutt i vinstället medan taxin väntar och bums iväg, valet föll på Prosecco di Valdobbiadene. Här följer vår recension av det mousserande vinet...

Prosecco di Valdobbiadene från producenten Antonini Ceresa gjord på druvan Prosecco ursprung Italien är ett utmärkt val som apertif eller sällskapsvin. I smaken tonar äpple och päron men även citrus upp något som trots sin något överdrivna torrhet känns behaglig. Vinet känns spontant som en briljant mousserande fördrink. Briljant i meningen att det inte ruinerar dig, stoltserar med en stilsäker flaska och är god till smaken. Flaskan var den orsak till att vinet en gång köptes in måste jag erkänna. Vinet kanske inte bjuder på den där wow-känslan som kan infinna sig då det smuttas vin men det är  sina pengar och en bra början på en galant kväll, nu är det bara att höja ribban......Vinet får ett betyg mellan Medel och Smutt enligt vintermormetern...

Prosecco di Valdobbiadene når betyget medel men kommer
inte riktigt upp till smutt. Passar bäst som fördrink.

2008-11-01
14:59:05

Nextopia - i väntans tider efter ett ännu briljantare vin. Vinsläpp i November
Jag tar Kent och Winnerbäck till hjälp för att på enklaste möjliga vis förklara det Micael Dahlén benämner Nextopia; "Allt du har väntat på krymper på nära håll" samtidigt som det "bakom varje hög av sand finns guld för den som letar". Kent i låten "På nära håll" och Winnerbäck i låten "För den som letar" beskriver riktigt bra kontentan av förväntansamhället, för nu är det inte längre saken som är grejen, utan längtan dit. Vi strävar helt enkelt mot ett nextopia som lovar att nästa vad-som-helst är bättre än någonting vi upplevt tidigare. Kopplat till vin blir detta en strävan efter en ännu bättre smakupplevelse i och med nästa vin vi dricker.  För företagen gäller det i ett sådant här samhälle skapa förväntan kring nya produkter och hela tiden tänka nytt och inte luta sig tillbaka och vara nöjda med vad de gjort. Återtar vi vinkopplingen i det här inlägget ser vi att Systembolaget med sina nyhetslanseringar anpassat sig till Nextopia och skapar stora förväntningar hos intresserade. Detta blir inte minst påtagligt nu i November då då exklusiva kultviner i små upplagor dominerar lanseringen. Ja viner vars pris i det närmaste nästan tappat verklighetskontakt sägs få vinälskare att ta fram sovsäcken och sover utanför Systembolagets specialbutiker i väntan att butiken öppnar klockan 10. Snacka om att stora förväntningar har skapats....

Nyheter på Systembolaget som Vin(gligt) tycker är spännande  och som inte kostar en halv förmögenhet i November är......

  • 2007 Würzburger Stein Riesling Kabinett Trocken, Franken Tyskland. Pris: 149 kronor
  • Novaia, Amarone della Valpolicella Classico Italien. Pris: 195 kronor
  • Roda 2004, Rioja Spanien. Pris: 299 kronor
  • Orzada Cabernet Franc 2005. Maule Chile. Pris: 119 kronor

2008-11-01
13:50:55

Playboy och vin....
Vin(gligt) har tidigare varit inne på att det pratas lite om Image,varumärkesidentitet och varumärkesbyggande när det gäller vin. Nu är vi inne och nosar på marknadsföringsbegreppen igen. Denna gången gäller det inte hur vinproducenter går till väga för att bygga sina varumärken i kampen om konsumenterna utan hur ej vinrelaterat företag använder vinet i sin kommunikationsansats för att stärka sin image.Ett smart drag om man vill föra över lite av de positiva bilder vin står för på sina egna produkter. Playboy Enterprise lanserar en rad med månadsviner. På vinettiketterna stoltserar olika versioner av  tidningens omtalade omslag från 70- talet. Ja ni läste rätt, det är det klassiska herrmagasinet som nu "goes wine". Playboy har fått tolv välkända vinhus att ställa upp med sina prestige vin och bland vinerna finns enligt WOW NEWS bland andra Janzen Napa Valley Cabernet Sauvignon, Robert Craig Mount Veeder Cabernet Sauvignon, Tenuta Sette Ponti Oreno och Cirsion från Bodegas Roda. Antar att Playboy med vinlanseringen vill tillskriva sig ett mer sofistikerat rykte och förmodligen lyckas de.........

Blev ni nyfikna på vinerna gå in på http://www.playboywines.com/catalog/site_index.php och läs mer.

Bild lånad från Playboy Wine Collection