Vin(gligt)

2011-05-29
23:05:40

Återigen förförd av Chianti Classico

Terreno Riserva 2007, Chiant Classico

 

Rom senhösten 2010. Jag och min sambo har precis anlänt Rom. Packat upp våra saker i hotellrummet vars fönster vetter mot den kullerstenstäckta gränden som tar en från Via del Corso till  Phantenon. Utsvultna efter en lång resdag har vi vandrat i Roms charmiga gränder. Slutligen landat på en uteservering intill Piazza Navona. Där och då förförs min sambo av ett vin från  Chianti till den grad att hon så när som nästan uteslutande dricker viner från Chianti under resten av vår Romvistelse.

 

Väl hemma i Sverige igen upptäcker hon att Chanti inte bara är något som trollband där och då i skenet av de upplysta fontänerna, stadens puls och ljudet av en spontan operaföreställning på torget i Rom.

 

Under vinter och våren fram till skrivandets stund har vi smakat Chianti från 59 kronor och uppåt, senast Terreno Chianti Classico Riserva D.O.C.G 2007 för 139 kronor och återfinns i  Systembolagets beställningssortiment. 

 

Chianti Classico Riserva D.O.C.G 2007 ser dagens ljus på den svenskägd vingården Terreno som ligger i hjärtat av Toscana i Chianti Classico-distriktet. Vinet är en angenäm komposition av druvorna Sangiovese, Canaiolo och Cabernet Sauvignon och vi gillar det från första ton i smaken. Vi jublar av smakexplosionen som mynnar ut i lång eftersmak. En smakexplosion med framfusiga toner av körsbär, plommon, kryddor och kaffe. Tokigt gott!  Ett vin vars etikett dessutom matchar färgen på vår briljanta vinöppnare. Se själva på bilden ovan.

 

Nästa gång vi åker till Italien får det bli en färd till Toscana för att utforska vinerna från Chianti Classico för vi är sålda....

2011-05-25
21:44:59

En gnutta rosa...

Let´s have pink. Österrikisk rosé när den är som bäst

 

Bloggtystnad bryts med buller och bång. Denna våren har det varit tokigt tyst här på Vin(gligt) detta då tiden inte direkt räckt till. Men nu när sommaren kommer ska jag visa er bättre dar, jag lovar att hålla bloggen mer uppdaterad.

 

Sommarplågorna har gjort sitt intåg och det sjungs "vill du ligga med mig då" på radion, för bloggens räkning har jag druckit ett par rosévin. Nämligen Åkessons Mont Rose, som jag fick som varuprov från Kivik Musteri, samt Leth's Have Pink Zweigelt Rosé som min sambo kom hem med när jag gav henne fria händer att köpa något spännande från Systembolagets hyllor.

 

Åkessons Mont Rose är upphällt på Tetra vilket gör det till ett utmärkt "ta-med-på-picknick-vin" eftersom man slipper att kriskera glassplitter i picknickkorgen om något går galet. Dock tycker jag det positiva kring vinet slutar där. Vinet som kostar 59 kronor smakar allt för mycket hallonbåtar för min smak. Nu inte sagt att det är något fel på hallonbåtar, men efter ett tag blir smaken trist i vin därför kommer jag inte att välja Åkessons Mont Rose fler gånger den här sommaren.

 

Leth's Have Pink Zweigelt Rosé är ett rosévin från Österrike närmar bestämt distriktet Wagram, som tidigare hette Donauland, är beläget väster om staden Wien, i regionen Niederösterreich. Vinet kostar 79 kronor och är betydligt vassare i smaken än Åkessons då detta rosé stoltserar med en torr ungdomligt smak med toner av vinbär, hallon och blodapelsin. Den smakar således inte bara hallonbåtar vilket den vinner på i längden. Leth´s Have Pink Zweigelt Rosé kommer jag säkerligen dricka fler gånger i sommar även om jag inte är en stor fan av rosé