Vin(gligt)

2009-03-31
22:49:38

Rolling Stones på Ekerum, Öland - något jag snappat upp under mitt förkylningsboteri
Jag har tillbringat större delen av kvällen framför tvn i något som mest kan liknas vid framstupa sidoläge. Alla dessa modiga män och deras förkylning. Kroppen är matt och jag har inte orkat ta mig an något större förutom att lagat en fullkomligt brilljant och kryddstark pastarätt med några droppar av ett ekologiskt malbec vin som hemlig inrediens. Tänk att en förkylning kan lamslå 190 centimeter mig. Men inget att hänga läpp för då jag i väntan på kvällens höjdpunkt på TV ,The Mentalist ,fått insnorta mycket matnyttigt i form av nyheter, inredning och matprogram. Det kanske mest intresseväckande jag tagit till mig under kvällen är att Rolling Stones ska till Ekerum på Öland. Nej inte för att spela. Utan för att ställa ut konst. Det är rocklegenden rocklegenden Ron Wood från Rolling Stones som ställer ut på Ekerums konsthall på Öland i sommar. Vem vet kanske dyker Mick Jagger och med rock stars upp på Öland. Ja drömma går ju, jag skulle i vart fall önska att de var här och underhöll med en livespelning  av låten Start me Up i mitt vardagsrum. Eftersom det förmodligen är det enda som kan bota min förkylning om inte min pastarätt gör underverk...

Keith Richards, Mick Jagger och Jack Nicholson, alla målade av Ron Wood. Foto: Jurek Holzer / Scanpix
Keith Richards, Mick Jagger och Jack Nicholson, alla målade av Ron Wood.
Foto: Jurek Holzer / Scanpix


2009-03-31
00:05:06

Fyra riktigt goda viner på druvan Merlot
Medan shoppingstinna individer rör sig över kullerstenarna i jakt på något som ska hjälpa till att förtrolla en lördag har jag tillsammans med några tappra själar tagit klivet ned något under marknivå för att fortsätta den oändliga jakten på vinet med stort V. Ja vinet som har allt det där som Jakob Hellman sjunger om i Hon har ett sätt om jag tar mig friheten att låta sången vara tillägnad ett vin. Ajdå jag vandrar tokigt nära stupet där  texter med meningslös Mumbo Jumbo tenderar att falla ned, så nu till de viner vi smakade på innan jag tappar fotfästet helt, småler

I lördags så var det viner på druvan Merlot som gällde. Närmare bestämt: ett franskt, ett sydafrikanskt, ett chilenskt och ett italienskt vin. Jag konstaterar att alla fyra vinerna jag smakade i lördags var mycket goda. Vin für alles helt enkelt, småler.  Dessa vin tycker jag att ni ska prova...

RÖDA VINER, Fruktiga & Smakrika

MontGras Reserva Merlot En chilensk Merlot för 89 kronor med fruktig smak som även framhäver toner av kaffe och vanilj.

En Merlot från Italien som är riktigt god

Zenato Merlot. Något så ovanligt som en god italiensk Merlot. För 119 kronor får du ett friskt och kryddigt vin som jag tycker smakar smörkola. Så smutt.

Sydafrikansk Merlot

Anura Merlot 2004. Sydafrikanskt vin framställt av druvan Merlot. Gott vin med sin något rökiga smak med inslag av lakrits och choklad. 99 kronor

Chateau Pont Saint-Martin  2006, Pessac-Léognan, Frankrike

Chateau Pont Saint-Martin 2006.  En Bordeaux som till 90% består av Merlot. Vinet är rysligt gott vilket till stor del beror på de angenäma tonerna av choklad, vinbär och dess fatkaraktär. Kostar 199 kronor. Lagra gärna och bjud hem mig på middag....

2009-03-30
22:34:10

Resultatet av den kortaste blixtvisiten på Ikea i evigheten...
Ikea, ett 10 minuter långt besök och ändå kommer jag ut med tre varor imponerande

Som en blixt från klar himmel slog det mig att det blir 100 resor bättre om de egna tagna bilderna sitter i ramar istället för att stå fritt huller om buller i bokhyllan. Ramar och Ikea ekar i huvudet. Ready, Steady, Go. Det blir ett av tidernas snabbaste rundvandring på Ikea utan att nyttja genvägar. På 10 minuter hinner jag ta till mig av det jag inte alls behöver, dividera med mig själv om en ny köksmatta bör införskaffas eller ej, samt leta rätt på två ramar och två glödlampor, agera gentleman i kön och betala mina inköp. Imponerande värre så säg...

2009-03-29
23:58:22

Phoenix - lisztomania sprider en ovilja om att sitta still i kroppen
The video the song the movies, the feeling it ROCKS!!!!!!!!!!!!!!!

Som om det finns något att tillägga.  Phoenix med låten Lisztomania får mig att le, jag får liksom svårt att sitta stilla. Tryck igång videon, släpp loss. Dansa som om ingen tittar på. Oj dags att avsluta det här inlägget innan jag av ren trötthet slänger mig med fler klyschor.

Godnatt vart du än är

2009-03-29
22:29:02

Blanka golv....
Curling sporten som sopar rent, småler

Jag har blanka golv, luften går och andas jag har städat och lagt undan, slängt och sorterat det är rent nu, det är rent nu. T

Tänk att  allt som behövdes för att bli bara en gnutta inspirerad för att städa in våren var några minuter framför TVn med curling. I tanken förvandlade jag vardagsrumsgolvet till en curlingbana och jag moppade  golvet med samma list som curlingspelarna sopar framför stenarna för att styra dessa dit de vill. I ett litet kick var jag klar. Resultatet , ett tokigt blankt golv. Hädanefter för att bli klar med moppningen av golvet fortast möjliga utan att avlida av tristess ska jag lossas att jag spelar curling...

2009-03-29
00:03:10

Pernilla Andersson på Kalmar teater


Sulo och Diamond Dogs intar tillsammans med bland annat Svante Thuresson, Magnus Carlsson och Pernilla Andersson Kalmar Teater imorgon söndagen den 29 mars...i väntan på detta evenemang bjuder Vin(gligt) på Pernilla Andersson med låten Johnny Cash & Nina P, observera att Winnerbäck är med i videon.

Godnatt Sverige vart du än är

2009-03-28
08:52:50

Vin i PET-flaska kan det vara något?
Den 1 april lanserar Nigab en ny produktserie på den svenska marknaden: vin i PET-flaska

Tidigt 2000-tal. Min vän fyller år och vi överlämnar en flaksa vin av god kvalitet som present i samband med en föreläsning i organisationsteori.  En vinflaska som det är tänkt han ska avnjuta vid det perfekta tillfället. En tanke som går i kras, för plötsligt utanför Högskolebiblioteket är olyckan framme och en sekund senare rinner en flod av vin över stenplattorna och skratten i ren skadeglädjeanda ekar högt. När vår vän skulle ta sin cykel så hängde han påsen med vinet över styret något som blev fullkomligt ödsstigert, då vinet föll till marken.

Hade historien ovan inträffat efter den 1 april i år skulle det här aldrig behövt hända. Detta då det från och med den 1 april finns vin att köpa på PET-flaska på Systmebolaget.  En Merlot, ett Chardonnay och ett rosévin är alla varianter på det sydfranska kvalitetsvinet Paul Sapin som tappats på PET-flaska. 65 och 69 kronor kostar vinerna och i priset ingår 2.00 kr pant.

Jag antar att det här vinet passar sig bäst till ett vardagligt picknickäventyr, ett tillfälle som inte får sluta i vinmisär med flaska i kras och vinflod. Bag-in-Box tänker ni, man att kånka runt på en Bag-In-box kan vid vissa tillfällen kännas lite överflödigt om tillfället inte kräver tre liter vin. PET-flaskan är vid dessa tillfällen riktigt bra efterom den inte går sönder som glasflaskan och inte tar upp lika mycket plats som Boxen. Som förpackning anser jag vinet spännande. Men den stora frågan är huruvida innnehållet smakar i linje med vad mitt smaksinne finner behagligt och gott?? Om vinet inte faller mig i smaken så spelar det ingen roll hur praktiskt och hållbar förpackningen är.

2009-03-27
23:49:40

Om konsten att drunkna i en god bok.
Spökskrivaren av Robert Harris en bra bok som jag drunknade i denna dagen
Läser om 26-åringen bakom Spotify och får inspiration till att bygga någonting större. Just idag borde jag ta all dröm som aldrig hänt och börja realisera. Ja samma känsla som dök upp under en torsdagskväll för ett tag sedan då Karin Winter tog mig med på en Hype. Men det storslagna får vänta för det kommer dagar som passar mycket bättre till att kämpa med en dröm. För ikväll när vintern återigen går bärsärk genom stan sjunker jag ned i badet och gömmer mig för kylan, mörkret, stan och stressen. Jag drunknar i boken Spökskrivaren av Robert Harris en briljant politisk thriller med många oförutsägbara vändningar. Jag liksom avskärmar mig från allt vad Lets´dance final och Så ska det låta heter. När boken är färdig liksom småler jag. En riktigt bra bok jag rekommenderar starkt. Att liksom krypa ned i badet och drunkna i en god bok är totalt underskattat.........Nu är jag fit for fight och redo att förändra världen....

2009-03-26
22:35:48

Vintips från Portugal - lagom till landskampen i fotboll...
Landskamp Portugal mot Sverige. Portugal har Ronaldo och Sverige har två bröder Elm. Vem går segrande ur kampen?

Lagom till sortin av Earth Hour tonar den viktiga matchen i VM-kvalet upp sig då matchen i Porto blåses igång. Portugal tar emot Sverige i kampen om en biljett till nästa års VM i Sydafrika. Vi  har taskiga odds då vårt gulblåa landslag inte vunnit mot Portugal sedan 1984. Så nu är det dags. Men ett Sverige utan Zlatan får det  tufft mot Portugal med Cristiano Ronaldo som härförare. Men som sagt Sverige har två bröder Elm. Så finns det en möjlighet att Sverige naggar Portugal i kanten, ett Portugal som får se sig besegrade i en match där två spelare som andas Kalmar FF levererar något som bryter statistikens förbannelse.Vi får se på lördag. Vem går segrande ur kampen Ronaldo eller Elm? ..Lagom till landskampen i Porto tipsar Vin(gligt) om tre bra viner i olika prisklasser från Portugal. Meia Pipa, Morgadio da Calçada Reserva Tinto 2006 samt Marquês de Borba Reserva 2004. Som vanligt utgår jag från mig själv när jag tipsar vin..

Meia Pipa, Morgadio da Calçada Reserva Tinto 2006 samt Marquês de Borba Reserva 2004 tre bra viner från Portugal


Meia Pipa.
Vinet produceras av Bacalhôa en av de klassiska vinproducenterna i Portugal. Vinet ser dagens ljus i området Terras do Sado strax söder från Lissabon. Meia Pipa utgörs av en spännande druvblandning. Druvsammansättningen i Meia Pipa är en tredjedel var av: cabernet sauvignon, syrah och castelão vilket ger ett vin med fruktig och frisk smak med ekfatskaraktär. Vidare karaktäriseras smaken av att svarta vinbär, choklad och katrinplommon ger klara avtryck i smaken..Kostar 77 kronor.

Morgadio da Calçada Reserva Tinto 2006.
Ett vin från distriktet Douro i Portugal. Bakom vinet står producenten Niepoort. Vinet är en komposition av Touriga franca och övriga druvsorter. Vinet stoltserar med en stor smak med påtaglig fruktighet och angenäm fatkaraktär. Inslag av plommon, mörk choklad och vanilj beskriver jag såsom smått förföriska, vad nu jag menar med det, men det gör att jag tipsar om vinet. Kostar 149 kronor.

Marquês de Borba Reserva 2004
Dyrast i mitt vintips från Portugal. João Portugal Ramos förvandlar en mosaik av druvsorter till vin i distriktet Alentejo, Portugal. Vinet är framställt av Trincadeira, aragonez, alicante bouschet och cabernet sauvignon. Druvor som till stora delar är nya för mig. Vinet kostar 299 kronor men känns ändock tämligen prisvärt då det bjuder på en stor smak som domineras av magnifik kryddighet där björnbär och viol sticker ut ur mängden av smakintryck.Smutt, småler.

Vore det för mycket begärt att Sverige nu vinner mot Portugal...

2009-03-25
21:48:11

Earth Hour- Saker att göra när lampan är släckt...
Världsnaturfonden och earth hour 2009

Earth Hour inträffar nu på Lördag den 28 mars klockan 20.30-21.30. Då släcker privatpersoner, organisationer, företag och städer över hela världen ljuset under en timme. Ja redan har det i livsmedelsbutiken figurerat "nedsläckta" mjölkpaket. Men vad gör man på Lördag då Tvn och datorn stängts av, när ljuset från lampan slocknat för en timme framöver?  Under gårdagens Kvällspasset lyftes det fram att man kan ha allt från sex tilll en timmes existensiell kris. Jag har själv funderat på aktiviteter som kan utföras i avsaknaden av tv, bloggar och elljus.

  • Tänd ljus då ljuset blir större när natten tar form och värmen blir mer värd i storm, bjud in dina vänner på vinprovning
  • Lägg dig i ett badkar med din kära så kan ni  sitta där och drunknar i varann
  • Annordna en diktkväll med dina bästa vänner eller spela sällskapsspel
  • Gå ut och se när Kalmar släcker ner och kom till Larmtorget där vi gemensamt firar Earth Hour. I Kalmar är det en happening på stadens torg med underhållning under denna timme
  • Ta fram barnasinnet igen och lek mörkdatten
  • Läs i ljuset av ett stearinljus. Låt tystnaden tala.
Det var vad jag kom fram till under en en kort sekund av brainstorming. Har du andra förslag på vad man kan hitta på?

2009-03-25
20:49:28

Ekologiska viner i budgetklassen...
Med ekologiskt vin avses ekologiskt odlat vin, det vill säga att druvorna odlats utan kemiska bekämpningsmedel och utan konstgödsel. Den som letar efter ekoviner hittar ett 30-tal i det ordinarie sortimentet samt ett 20-tal i beställningssortimentet. Men allt fler ekologiska viner dyker upp på hyllan på Systembolaget.  Systembolaget har hittills  valt att bara ekomärka de viner vars etiketter är märkta med Krav eller av någon motsvarande europeisk kontrollorganisation.  Detta för att vara helt försäkrad om att tillverkningen verkligen är ekologisk och för att konsumenterna lätt ska kunna identifiera de ekologiska vinerna i butiken. Informationen går att läsa på Systembolagets hemsida.

Vin(gligt) har för avsigt att så fort tillfälle bjuds dela med sig av sina erfarenheter och omdömen kring allt mer ekologiska viner. Först ut är två viner i budgetklassen, nämligen Zeta Merlot Cabernet 2007 och Cameleon Malbec

Cameleon Malbec Argentina, ett ekologiskt odlat vin i budgetklassen. Kostar 67 kronor

Cameleon Malbec  är ett ekologiskt vin från Argentina framställt av druvsorten Malbec. Vinet är odlat och tillverkat på hög höjd i Mendoza. Producent är Jean Bousquet. Vinet kostar 67 kronor.

Vinets karakt'är
Det som ger sig omedelbart tillkänna när jag dricker vinet är en behaglig smak av mörkbärig frukt med fat- och violtoner samtidigt som en smutt vanilj kommer smygandes

Zeta  Merlot Cabernet 2007  Italienskt ekologiskt odlat vin.

Zeta Merlot Cabernet 2007. Nej det är inte en olivolja utan ett ekologiskt odlat vin från Italien. Italien som stolstserar med mest areal av ekologiskt odlade druvor. vinet är komponerat av 70% merlot och 30% cabernet sauvignon. Bakom vinet ligger Enosvezia. Kostar 62 kronor.

Vintets karaktär
Detta är ett fruktigt vin med  kryddig smak. En smak som förhojs av inslag av fat, plommon och lakrits

Sammanfattningsvis är detta två vin i budgetklassen med det gemensamt att det är två goda pratvin som man mår bra i själen av att dricka.. Bra för miljön, bra för kroppen, I måttliga mängder förstås.

2009-03-23
22:02:10

Länge leve the Orkidé
Orkidé

Vinter har blivit vår och till alla tvivlares förtret så står Orkidéen fortfarande  i all sin prakt i fönstret. Nu har jag lagt ned hela min själ i att hålla denna orkidé vid liv och lyckats. All Nästa steg är att få den att blomma igen och igen och igen. Önska mig lycka till...

2009-03-22
23:33:50

L´Hospitalet de Gazin 2003
Crozes-Hermitage  Les Launes

L´Hospitalet de Gazin 2003. Vinet ser dagens ljus i Promerol, Östra Bordeaux, Frankrike. När jag såg den här flaskan för första gången fördes mina tankar till boken "Den sista tempelriddaren" skriven av Raymond Khoury. Detta då bokens omslag såväl som vinets etikett är prytt med ett rött kors. Däri försvinner likheterna eftersom korsen inte är av identisk form. Dock känner jag mig lite som en tapper riddare , för att dra koppling till boken, när jag återigen prövar vin från ett Bordeauxslott, eftersom jag på kort tid både hyllat  och klassat viner som direkt sårbara från det mytomspunna franska vinområdet. 

Med ens känner jag att L´Hospitalet de Gazin snarare är ett vin att hylla än att ge det ett lågt betyg. Detta då det stoltserar med framfusig fruktig smakrikedom där toner av kaffe och plommon leker med smaklökarna. Något motsägelsefullt känns vinet både mustigt och lättdrucket på sammagång. Detta beror nog på att vinet tilltalar mig.....Kostar 299 kronor.

2009-03-22
22:29:39

Oops Kalmar FF did it again...
Solen är i zenit över staden just idag, vinden den är ljummen, behaglig och svag.  Jag vaknar tidigt av någons märkliga sätt att skrika så fort det blir vår. Mobiltelefonalarmet skriker ut Frida Hyvönen och låten Birds med nio minuters mellanrum av snoozning. Efter långfrukost och  x antal koppar espresso är det dags att möta solen på  Svinö . Magiskt, så här borde en hyllning innehållande storslagna ord följa, men några bilder säger mer än 1000 ord...

Svinökalmar, vår, svinökalmar, svinö, vår, magi
Kalmar, Svinö, Ölandsbron.

Senare under dagen. Första tävlingsmatchen på Fredriksskans för i år. IFK Göteborg som uppskrivits till favoriter av årets upplaga av Allsvenskan är på besök.  De gör ett försök att trilla boll men ser ut som vilsna själar som önskar att de hellre stannat hemma och ramlat runt på restaurangen SoHo i centrala Göteborgs som denna kväll bjuder på Sydafrikansk afton. 1-0 till Kalmar. Men hade inte Mendez under en lång period i matchen drabbats av samma tillstånd som Zlatan i matchen mot United så hade KFF seglat iväg målmässigt. På väg hem efter fotbollen har solen gått ned och nya upptåg stundar. Dagen kan kortas ned till en låttitel signerad Robert Bergeskans & Rebellorkestern "När Kalmar är uppe på topp". Oops Kalmar FF did it again...

2009-03-21
00:51:54

Peter Bjorn and John och Pete Doherty som Soundtrack av min dag
Oscar Wilde sa en gång "Livet är en dröm - som hindrar mig från att sova". Det är strax efter midnatt men ännu har jag inte nypt mig i armen i ett försök att väcka mig ur drömmen för att få nattlig vila. Denna Fredag har två låtar förföljt mig, dykt upp när jag minst anat det och förgyllt dagen, varför de får stoltsera som Soundtrack av min dag . Dessa är Don't Move Me från nya albumet Living Thing med Peter Bjorn and John och The Last Of The English Roses från albumet Grace/Wasteland med Pete Doherty. Två rysligt bra låtar, ja bedöm själva...



2009-03-19
23:47:52

Vår på Vin(gligt), liksom tre Riesling för 109 kronor
Våren har kommit

Nu är våren här och jag börjar sakterligen få spring i mina ben. Luften bor i mina steg trots att det är ett tag tills våren tar över scenen till fullo. Med våren kommer tidiga lördagsförmiddagar på golfbanan, spontana upptåg och picknickar. Kanske någon bålkväll. Jag tar den långa vägen hem.  På våren är även tiden inne för vita viner, detta då de inte alls smakar lika gott när det blåser och är kallt. Med denna sanning i ryggen presenteras här de i mina ögon bästa vita viner på druvan Riesling som går att få tag på för något över 100-lappen på Systembolaget. Faktum är att vinerna kostar 109 kronor...


A Christmann Riesling om våren

A Christmann Riesling
Ett friskt vin från Tyskland och distriktet Phalz som för tankarna till en påse gott & blandat. Ett givmilt vin som bjuder på kryddiga toner med inslag av äpplen. 109 kronor på Systembolaget.

Georg Breuer  Riesling Sauvage lite skämtsamt även kallat husets vita här på bloggen

Georg Breuer Riesling Sauvage.
Något skämtsamt skulle detta tyska rieslingvin kunna kallas husets vita för den här bloggen, då det inte är första gången vinet lyfts fram här. Vinet känns ungdomligt somrigt. Smaken är inbjudande med sitt ungdomliga och friska drag av päron, honung och citrusKostar 109 kronor.

Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay  Riesling Spätlese 2007


Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese 2007
Alla som druckit viner från Dr Loosen vet att de är speciella .  Det här vinet för 109 kronor ser dagens ljus i Mosel. Vinet är kryddigt med framfusiga inslag av blandannat päron.

2009-03-17
22:52:49

Ken Creek dyker upp som nyhet i Systembolagets ordinarie sortiment
Från den 23 mars stoltserar Ken Creek i Systembolagets ordinarie sortiment. Vin(gligt) skrev om vinet i ett tidigare inlägg här. Nu har vinet som lanserades i Sverige i höstas efterfrågats till den grad att det gjort sig förtjänt av en plats i ordinarie sortimentet på SB. Det unika med Ken Creek är att det innehåller en reducerad mängd av tanniner och histamin, de ämnen som ofta är källan till obehag såsom allergiska reaktioner eller huvudvärk. Vinet kostar 84 kronor och jag har blivit rejält nyfiken på vinet.

I systembolagets produktbeskrivning målas vinets smak upp såsom Bärig & kryddig med inslag av fat, björnbär, jordgubbar, mjölkchoklad och vanilj. Vin(gligt) kommer vid tillfälle smaka vinet och se om det förtjänar ett betyg mot drickbart eller om det i en bedömning ramlar ned mot betyget direkt sårbart.

Ken Creek

2009-03-16
22:46:04

Om vin,mat och klimat med Giertz Vinimport & Bestheim i Operakällans matsal
vin och klimat om detta ska det handla om när Giertz vinimport bjuder in till lunchseminarium. Även  Eric Beuchot från leverantören Bestheim är på plats

Miljötänkandet har på allvar flyttat in i kök och vinkällare. En stor utmaning stundar för att branschen ska bli allt mer klimatsmart. Detta eftersom det vi äter och dricker utgör en stor del av påverkan på miljön. Samtidigt som miljömedvetenheten ökar anpassar sig allt fler producenter sig efter nya miljökrav.

Men hur ska vi konsumenter välja vin för att minska vår miljöpåverkan? Måste vinet vara ekologiskt och närproducerat? Detta är frågor som Giertz Vinimport hjälper till att besvara under det imorgon stundande lunchseminariumet på Operakällaren. Förutom sakkunskap från Giertz Vinimport kommer meteorolog Pär Holmgren på ett insiktsfullt sätt reda ut begreppen kring miljöpåverkan och maten vi äter. På plats är också Eric Beuchot från leverantören Bestheim och berättar om vad miljöengagemang betyder i praktiken för en stor vinproducent. Bestheim kooperativet i franska Alsace är leverantör av var fjärde flaska Alsacevin som säljs i Sverige

Detta lunchseminarium hade varit otroligt intressant att medverka på för att verkligen snappa upp vad som är på gång när det gäller vin och miljö. Men jag här i Kalmar och har ett jobb att sköta så jag får helt enkelt googla lite istället och lyfta fram min syn kring vin och miljö. Följ bloggen så lovar jag att det inlägget dyker upp när jag läst på i ämnet.

2009-03-15
20:59:48

Sveriges kanske godaste matlåda tar form..
Klyftpotatis & rotfruktsblandning med laxbitar serveras med chili- & lime-sås. I matlådan som ska ätas måndagen denna vecka i mars

Söndagskvällen har smugit  sig på med stormsteg liksom rutinmässigt tv-tittande på T4-sporten, Parlamentet och Beck. Det enda som bryter av det inrutade möstret av söndagskvällsförvridenhet är den storslagna låten Summer Rain med Anna Ternheim & Ane Brun som tonar upp från datorn i första reklampausen då ljudet på TVn försatts i läge ljudlös. Allt detta sker medan måndagens matlåda tar form i ugnen. Matlådan kommer att bestå av Klyftpotatis & rotfruktsblandning med laxbitar som toppats med chili-  & lime-sås.  Kreativitet och uppfinningsrikedom har fått råda. Undrar om någon provat den kombinationen förut?  Men  håll med om att det låger tokigt gott, så frågan är om jag inte har med mig Sveriges godaste matlåda till jobbet imorgon?


Summer Rain med Anna Ternheim och vänner.

2009-03-14
18:44:14

Om Snälla, snälla,snälla, Capitel de'Roari Amarone, glutenfria piroger och fredagen i tv-soffan.

Under en resa på ynka 6 mil förvandlas vinterkänslan till vår igen. Jag har solen i ögonen när jag kliver av tåget innan den smyger bakom ett moln på stationen i Kalmar. Hela resan från jobbet har jag fallit offer för en diskussion i tågsätet bakom mig angående huruvida E.M.D  eller Af Ugglas vinner melodifestivalen. Damen som önskade Af Ugglas som segrare vann på knock out när hon drog paralleller till filmen Om en pojke. Af Ugglas menar något när hon sjunger Snälla, snälla, snälla. På samma sätt som Fiona och Marcus i filmen menar något då de sjunger Killing me softly med slutna ögon. När hon sedan kommer in på likheterna med Janis Joplin som Af ugglas besitter så viftar E.M.D anhängaren med vit flagg och diskussionen är över finito. Jag är beredd att hålla med, lite ironiskt när jag sätter lurarna i öronen för att döva deras nya samtalsämne ljuder Thåströms Fan Fan Fan ut som ett intro till Kärleken är störst.

Kvällen går vidare i rask takt och efter en promenad och  fredagsbesök i matbutiken så lockar tv-soffan och först ut är Så ska det låta. En av mina personliga favoriter, Claes Malmberg, tar över programmet och får idol- och fame factory- vinnare att framstå som tokigt bleka. Jag har aldrig skrattat så mycket till Så ska det låta i hela mitt liv. I tv-soffan förhöjs stämningen genom maten och vinet. Dagen till ära regerar glutenfria piroger efter min goda moders recept och en Amarone. Här följer receptet och tankar kring vinet......

Capitel de'Roari Amarone

Något insnöad på viner från Italien kan tyckas, ni får hojta till om ni vill ha tips om viner från andra vinländer. Just nu har jag liksom fastnat i Italien. Denna Amarone från Luigi Righetti och distriktet Amarone della Valpolicella kostar 175 kronor på Systembolaget. Det visar sig att den passar ypperligt till de matiga och glutenfria pirogerna som äts till vinet. När det gäller Amarone brukar samma regel gälla som för viner från Bordeaux nämligen att det är svårt att få tag på bra viner i det lite lägre prissegmentet. Capitel de'Roari Amarone tillhör det segmentet men gör inte bort sig på något vis. Jag är nöjd med den smakrikhet som vinet stoltserar med. Vinet är kryddigt och bjuder på körsbär såväl som romrussin och lakritstoner. En god budet-Amarone kort och gott. Nu till receptet på Pirogerna......

Glutenfria piroger

glutenfria piroger

Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm alltsammans till fingervärme.
Detta utgör degspad.
Smula ner jästen i en degbunke.
Tillsätt lite av degspadet och rör tills jästen upplöses.
Häll på resten av degspadet. Blanda sedan i salt, uppvispat ägg och mjöl.
Arbeta degen smidigt. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Kavla ut degen och tryck runda bottnar med pirogformens baksida. L
ägg i fyllningen, placera pirogerna på en stor smord plåt och låt jäsa i ca 15 minuter.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg. Lägg lite riven ost på pirogerna.
Grädda pirogerna i mitten av ugnen i 175 graders ugnsvärme under ca 20 minuter.

½ matskedar margarin
½ dl mjölk 2 teskedar jäst
1 kryddmått salt
1 ägg
5-6 dl glutenfritt mjöl

Fyllning Köttfärsås innehållandes köttfärs, crème fraiche, champinjoner, lök, glutenfritt mjöl, glutenfri soja och andra tänkbara ingredienser som behagar dina smaklökar.

Fler glutenfria recept hittar du här

2009-03-12
22:38:28

Vintips - tre röda fylliga viner från Italien mitt bland alla brittiska influenser...
Glasvegas med låten "Flower and Fotboll Tops" ekar ända ut i trapphuset. Jag nynnar glatt med i tonerna av brittisk briljantpop som rycker tag i en när jag öppnar dörren till lägenheten. I samma veva som musiken tystnar och jag slår på tvn  fylls min tillvaro återigen av brittiska influenser i form av ett avsnitt av serien Ghost Squad. Jag inser att vindarna som blåser in över nordsjön  liksom tagit överhand. Ja till den grad att musiken som regerar för tillfället, boken jag läser och tv-serier jag följer andas Great Britain. Som om inte det vore nog satt jag och mös när Inter avkläddes av Manchester United. Jag som annars är ett större fan av italiensk fotboll. Dock led jag med Roma och hyser stor saknad av  Milan i slaget om Europa så lite av hjärtat klappar på italienska. För Italien kommer tillbaka var så säkra  Mina vintips idag är en liten upprättelse för landets nederlag i sporten som är lite av en religion för landet.

Plötsligt slog det mig att oavsett hur stora de brittiska influenserna blir i mitt liv så finns det ett område där britterna inte på långa vägar kan mäta sig med italienarna, nämligen på vinfronten. Oscar Wilde lär en gång uttalat sig om att Britterna har en mirakulös förmåga att förvandla vin till vatten. Med den insikten följer härmed veckans vintips från Italien. Vinerna är sådant jag själv varmt kan rekommenderar.


Bronzone Belguardo

Bronzone Belguardo ser dagens ljus i distriktet Morellino di Scansano, Italien. Ett friskt tilltalande fruktigt vin med peppriga toner samt inslag av körsbär och choklad. Kostar 129 kronor och är framställt på druvan Morellino ja Sangiovese.

Barbaresco Basarin 2004

Barbaresco Basarin 2004. Ett stiltypiskt vin från Barberesco, Italien. Detta vin gör mig smått lyrisk, då det stoltserar med förföriska toner av lakrits och hallontoner. Mina tankar rör sig mot bardomens lördagsgodis där hallon och lakritsbåtar var ett återkommande inslag. En givmild örtighet blossar upp för att avslutas i en lång eftersmak som fyller gommen med lakrits. Läckert. Kostar 226 kronor på Systembolaget.

Vino Nobile di Montepulciano  2005
Vino Nobile di Montepulciano 2005. En solklar favorit för 175 kronor på Systembolaget. Vinets kryddiga smak med framfusiga inslag av körsbär och mörk choklad är något jag gillar skarpt. Ett gott vin helt enkelt

2009-03-11
21:40:53

Vin(gligt) på Kulturspegeln.se
Bäste läsare: Vin(gligt) figurerar även på Kulturspegeln som gästspelare inom ramarna för kategorin livsstil.

2009-03-10
22:38:04

Villa Puccini
Villa Puccini, Toscana, Italien, fruktigt och smakrikt rött vin

Villa Puccini. Ett helt oplanerat besök på Systembolaget  är boven i dramat för detta tämligen slumpmässigta köp. Mina vänner som ska skjutsa mig hem  efter jobbet ska göra några inköp i alkoholväg  efter jobbet under fredagen som varit. Jag hänger på och när rastlösheten växter till storleken XXL i väntan på att de ska göra sina val av öl och alkoholfria viner, så börjar jag studera vinerna på halvflaska som figurerar hos Systembolaget Kvarnholmen Kalmar. Helt utan nogare eftertanke väljer jag ett vin från Toscana och Italien. Villa Puccini ett vin på druvorna Sangiovese och Merlot som kostar 47 kronor på halvflaska och 83 kronor för helflaska. Vinet är tämligen billigt och eftersom jag hellre lägger lite extra för att säkra upp kvalitén så hyster jag ingen större förhoppning på detta vin. Väl hemma till potatisgratäng och kyckling så får jag släppa allt var förutfattade meningar heter, då jag är beredd att hylla vinet till skyarna om man lägger stor vikt vid prisvärdhet. Tänka sig att man för enbart 83 kronor i vårt avlånga land som anses dyrt i sammanhangen kan få ett vin som med sina kryddighet och toner av lakrits, hallon och vanilj känns som godis för själen. Ett riktigt gott vin för en casual fredag....

2009-03-09
22:24:48

Meerlust Rubicon 2003
Meerlust Rubicon 2003

Meerlust Rubicon 2003, Stellenboch Sydafrika. Det här vinet fanns det planer att spara på något år eller två till men eftersom åsikterna går isär huruvida vinet vinner på lagring eller inte blev det en "microlagring" lagring i något ynka år.

Bakom vinet står Meerlust Estate, som byggdes 1693 och har varit i familjen Myburghs ägor sedan 1756. Chris Williams är den ansvarige vinmakaren, Både Hannes och Chris är starkt inspirerade av franska viner, något som sannerligen återspeglas i Meerlusts viner och Meerlust Rubicon i synnerhet. Då det är en Bordeaux blend av 70% cabernet sauvignon, 20% merlot och 10% cabernet franc.

Vinet uppvisar en tillbörjan tjärv smak där ekfatskaraktären tar överhand och gör vinet aningen rökigt. Som tur är stoltserar vinet med mycket frukt och inslag av plommon och choklad samt toner av kaffe. Om jag ska vara riktigt ärlig så går jag inte igång helt och fullt av Meerlust Rubicon. Detta då jag till en början har en smak av tjära i munnen som skapats av vinet. Dock vänjer jag mig vid den och finner vinet tämligen tilltalande.  Jag antar att kärlek tar ett tag., för att låna en textrad från Jacob Hellman. Vinet kostar 209 kronor på systembolaget men då är det en ny årgång 2004 som saluförs. Om den årgången visar sig smaka mer tjära än 2003 så är det möjligt att jag avstår, men det är något jag får utforska...

2009-03-09
21:49:27

Det våras för stadionrock & Campions League-fotboll i Kalmar med Kalmar Arena
Kalmar Arena

"Jag tar med en hink!
Om alla 341 medlemmar åker ut samtidigt så får vi nog upp arenan på nolltid ;)"

Citatet ovan är hämtat från Facebookgruppen "Vi vill ha en ny arena i Kalmar".  Idag kom det definitiva klartecknet  för nya arenan och Vin(gligt) släpper vintemat ett ögonblick för att sålla sig till skaran som välkomnar beslutet och låter tankarna kring Kalmar med en nya arena flyga högt. Jag tar mig friheten och reser i framtiden till en tid då Kalmar Arena som antas bli klar 2011 bidragit till att "det- gaur-inte-mentaliteten" i stan endast lever kvar i ett konstverk signerat  Kjell Engman. Konstverket tar formen av en "klagomur" i glas som tornar upp där Systraströmmen är till bredden fylld av sorg.  Nu andas här framtidstro....

Året är 2015. Rasmus Elm höjer bucklan och 15 000 kvarvarande supporters hyllar sina hjältar. Plötsligt är det svårt att få biljetter till matcherna och borta med vinden är tiden då publiken stannade hemma eftersom de allt för ofta förlorat kampen mot de frostbitna vindarna från Sundet på den gamla "fotbollslekplatsen" vid havet.  Denna gång är det tro det eller ej inte ett simpelt SM-GULD som trollbinder en hel stad. Ack nej Kalmar FF har precis gjort det omöjliga möjligt och slagit ut Bayern Munchen, Arsenal och Fiorentina på sin väg fram till vinst i Europacupen. Inte sedan Unionsfirandet och första allsvenska guldet har stan kokat som nu. Även om det var en smula hysteriskt när The Killers och Coldplay gästade Kalmar Arena. Ja raden av stadionrockare kan göras lång då flera av de stora hellre väljer soliga ostkusten än ett GBG i hällregn.

Senare samma kväll då ett stycke fotbollshistoria återigen skrivits står fotbollsbloggaren Birro på Kalmars bästa pub  ,Lilla Puben, och försöker smälta intrycken. Birro får även om det sitter långt inne erkänna att rymdskeppet San Siro  fått en svensk uppstickare I Kalmar Arena där stjärnor föds och överträffar förväntningarna,.Här har Zlatan satt sin fot liksom resten av våra blågula hjältar, United och Milan står på tur, liksom Campions League... Hoppas jag inte är ensam i stan om att drömma grandiost. Dags att förvalta de storslagna visionerna för nu kan det bli riktigt spännande i vår lilla stad Kalmar...Jag nyper mig i armen när jag passerar gamla Fredriksskans, Jag vaknar upp från min Moonwalk och det doftar vår......Nu väntar jag bara på att arena ska byggas.

You may say that I'm a dreamer But I'm not the only one.

Forza Kalmar



2009-03-08
22:18:14

Peter Lehmann The Barossa Cabernet


Peter Lehmann The Barossa  Cabernet


Peter Lehmann The Barossa Cabernet  tonar upp nästan som ett konstverk med sin stilrena och tilltalande flaska. Vinet härstammar från Barossa Valley Australien.

Vinet är tämligen uttrycksfullt i smaken och avger en riklig fruktighet med inslag av vinbär, björnbär och blåbär.   Vinet är en ypperlig blandning av alla kryddor du har i kryddskåpet. Vidare återfinns lakrits samt choklad i smaken. Vinet kostar 120 kronor på Systembolaget och då får man förutom en stilren flaska ett riktigt gott vin, även om jag hellre väljer Kenwood för 25 kronor mer framställd på samma druva.

2009-03-08
17:29:55

Filippo Inzaghi & Hat tricket som fick hela Milano att skälva...
filippo inzaghi efter tre mål i dagens match är han självklar att stoltsera på dagens bild.

Filippo Inzaghi. Inzaghi vann den italienska skytteligan 1996/1997 med Atalanta efter att ha gjort 24 mål. Idag sisådär  en 12 säsonger efterråt gör han hattrick med sitt Milan mot ja just det Atalanta. Det räcker så Filippo Inzaghi kommer alltid att vara en av mina fotbollshjältar. Vem är din fotbollshjälte?

Insaghi avuto il suo cappello a milano trucco tutta rabbrividire.  Min Italienska är obefintlig men det jag försökte säga vara att Inzagi fick med sina tre mål mot Atalanta hela Milano att skälva......

2009-03-08
12:47:57

1865 Cabernet Sauvignon 2006

1865  Cabernet Sauvignon 2006 tillverkas av Viña San Pedro. Vinproducent som bildades 1865 av bröderna Bonifacio och José Gregorio Correa Albano i Maipo Chile. Därav heter vinet 1865.

1865 Cabernet Sauvignon 2006 . Bakom vinet står producenten Viña San Pedro som grundades 1865 av bröderna Bonifacio och José Gregorio Correa Albano i Maipodalen, Chile. Vinet är som ni förmodligen redan insett namngivet efter när bröderna planterade sticklingar av franska druvsorter och blev en av pionjärerna som Chile idag har att tacka för att man är helt befriad från den fruktade vinlusen. Stockarna importerades nämligen innan skadedjuret slagit till i Europa.

1865 är gjord på Cabernet Sauvignon vilket är svårt att undgå om man tidigare lagt de druvtypiska särdragen för CS på minnet. Det första som slår emot en när glaset med vinet höjs är en stor och generös doft fylld med svarta vinbär som tar överhand. Vinet doftar som frysfacket under mammas "göra-sylt-gelé-&-saft-period" under barndomen i Hanemåla, Nybro. En period då frysen efter varje sommar var fylld av svarta vinbär som annars aldrig blev uppätna.  Så mycket vinbär doftar vinet men den vinner som är trägen så efter en stund känner jag även toner av kaffe och choklad i doften.



svarta vinbär

Karaktärsdragen av svart vinbär dominerar även i smaken även om den är mer balanserad och ger större utrymme åt mer upplevelser än bara vinbär. Fatkaraktären finns där liksom tonerna av kaffe. Vinet känns eldigt och smakrikt och jag gillar det till en början. Men då svarta vinbärssmaken efter ett tag även erövrar större delen av vinets smak så tenderar jag att tröttna då jag nått min gräns för vad jag klarar av gällande vinbärssmaken . Som tröst stoltserar eftersmaken med vaniljtoner som gör allt för att tona ned de svarta vinbären, vilket får mig att tycka bättre om vinet. Vinet kostar 119 kronor och är prisvärt och inget dumt vin alls, Men jag höjer ett varningarnas finger till er som inte är stormförtjusta i svarta vinbär. Detta då det är de i mitt tycke något överdrivna tonerna av svarta vinbär som när de tar överhand som får mig att dra ned betyget till någonstans mellan Medel och Smutt på vintermometern på Vin(gligt). Klicka här för att se hur den fungerar. Vinet passar till smakrika kötträtter och ostar eftersom jag tror det dövar vinbären en gnutta...

2009-03-07
19:22:04

En millisekund som modebloggare när Wissman tar Em-guld
Vinbloggare bär även de kläder


Johan Wissman tog nyss Em-guld på 400-meter och minuten efter han sprintat i mål sitter jag och iklär mig rollen som modebloggare. Upp- och nedvända världen, då ett svenskt sprintguld i ett stort mästerskap inträffar lika ofta som jag breddar min blogg med mode. Möjligtvis en engångsföreteelse, vilket jag inte hoppas Wissmans guld var. Varför sköljer då denna modevåg in på Vin(gligt)? Svaret är enkelt och beror på vädret. Detta då våren i Kalmar inte har fått vad den vill ha.  Därför sköljs groteska mängder av ömsint snö och ömsint vatten över staden. Något även Karin Olofsson drabbats av. Något långsökt så har nog det som vräker ned på mig när jag kryssar mellan vattenpölarna i Kalmar i ett tidigare skede runnit på trendiga Carnaby street i London. Dropparna har därmed andats mode och nu smittar detta över på mig. Ajdå börjar visst tappa tråden. Skjortan och slipsen är av märket Matinique och något jag bar på förra veckans 30års kalas precis som ikväll.. Trodde inte bilden  skulle få en plats i solen men något måste hända när regnet vräker ned, aja konstigare saker har hänt......

Nu var mitt bidrag som modebloggare över. Lite Hotspot kände jag mig allt. Like it or not...

2009-03-06
00:13:05

Billie the vision and the dancers - friday I'm in love


Billie the vision and the dancers ett av mina favoritband, ett band som i mina ögon är ett med uttrycket briljantpop har gjort en riktigt skön cover på The Cure och låten Friday I´m in love.

"dressed up to the eyes it's a wonderful surprise to see your shoes and your spirits rise throwing out your frown and just smiling at the sound and as sleek as a shriek spinning round and round always take a big bite it's such a gorgeous sight to see you in the middle of the night you can never get enough enough of this stuff it's friday I'm in love."

Lyssna & Njut.....


2009-03-05
21:53:36

Veckans vintips andas nya smakupplevelser
 Veckans vintips hämtar jag från min egen nyfikenhet som poppar upp till ytan då jag tittar igenom nyhetssläppen i mars på Systembolaget. Jag utgår helt från viner som väcker min nyfikenhet  och som jag därför kommer att köpa. Det rör sig om för mig nya druvsorter, samtidigt som jakten på goda viner från Bordeaux och Italien fortsätter....

Meteora  Passito di Pallagrello

Meteora Passito di Pallagrello från Terre del Volturno  i Italien är gjort på druvsorten  Pallagrellooch beskrivs bära en smak med inslag av honung, nougat och apelsin. Gör sig bäst till desserten och kostar 168 kronor.

Taburno  Amineo 2007

Taburno Amineo 2007 Beneventano Italien. Druvsort är Coda di volpe varför jag blir riktigt intresserad av att prova vinet, detta då jag inte druckit vin på druvan tidigare. Vinet ska enligt Systembolagets beskrivning vara en frisk fläkt av ananas,päron och persika. Vinet kostar 100 kronor och passar till fisk och skaldjur.

Château Mazeyres  2006

Château Mazeyres 2006  Bordeauxslott, Pomerol, Frankrike. Är detta en ny favorit från Bordeaux och Pomerol som inte kostar en smärre förmögenhet? Vinet kostar 220 kronor. Fruktigt vin med smak av kaffe och plommon.

Barolo La Serra 2004

Barolo La Serra 2004 Barolo Italien gjort på druvsorten Nebbiolo. Att jag är nyfiken på detta vin beror på att jag fann vinet Fontanafredda Barolo Serralunga D`Alba 2004 galant. Barolo La Serra kostar 288 kronor och ska smaka bära stor friskt kryddig smak med inslag av körsbär, plommon, kryddor, tobak och choklad. Min nyfikenhet är väckt.

2009-03-05
20:30:12

Lek med följande tanke: Kronprinsessan Victoria gifter sig med Daniel i Borgholms slottsruin....
Kronprinsessans bröllop i Borgholms slottsruin?
Är detta platsen för giftemålet?

Det spekuleras i varje skrymsle och vrå i vårt avlånga land kring vart kronprinsessans bröllop skall äga rum. I en av Kalmars lokaltidning möts jag av följande rubrik "Bröllopsfest i Slottsruinen". Ja Karl Olsson som skriver i dagens Östra Småland målar upp  följande  scenario "1500 gäster och en vigsel vid stranden intill Solliden. Därefter en brakfest på slottsruinens borggård under en uppspänd segelduk. Så blir kronprinsessans Victorias och Daniel Westlings bröllop".

En intressant tanke att leka med som verkligen skulle sätta vår lilla del av världen på kartan. Kommer det bli verklighet??? Troligtvis inte,  men om det blir borde inte de 25 miljoner som bröllopet är budgeterat för kunna inhysa en bröllopskonsert för allmänheten och världens största champagnefrukost....kanske skulle min lilla vinblogg stoltsera med att tipsa kring vad som drickas skall så att det blir en oförglömlig fest . Kunglig hovleverantör av vintips kan det vara något? Sagt med glimten i ögat

2009-03-04
20:44:07

Kenwood Cabernet Sauvignon 2006
Kenwood  Cabernet Sauvignon 2006 från Kalifornien Usa

Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 ett vin från USA och Sonoma County norr om San Francisco i Kalifornien. Direkt Usa nämns försöker jag erinra mig de viner jag druckit från landet i vilket det sägs att alla kan få sina drömmar uppfyllda precis som  i min absoluta feel goodfilm Cocktail, ja den med Tom Cruise i huvudrollen. Jag kommer fram till att jag mest druckit Chardonnay eller Zinfandel och kan därför inte säga mig vara särskilt bevandrad i de amerikanska vingårdarna. Jag kan nästan erkänna att jag är lite smått skeptisk. För kan landet där man äter cheesburgare till frukost på White Castle eller serverar saft till frukostflingorna, ja självupplevda trauman kan göras lång, verkligen göra vin av rang. Efter att ha druckit Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 får jag erkänna att även USA kan göra goda viner bortom Chardonnay eller Zinfandel. 

Vinets karaktär...

Kenwood är en mosaik av druvorna Cabernet sauvignon, merlot och Cabernet franc. Min första tanke är att vinet är något saftigt men när det luftats väcks det till liv och visar sig från sin rätta sida. Detta då vinet stoltserar med mycket frukt har en tydlig fatkaraktär samtidigt som inslag av svarta vinbär och choklad blossar upp. Vinet är härligt strävt och syrligt. Längst ned på vinprovningsprotokollet under detta vin har jag skrivit ordet "himmelriket", varför är jag inte helt med det klara på, men det kan ha att myntats som en direkt reaktion på den smakmässiga upplevelsen vinet ger i förhållande till dess pris.  För 145 kronor får du vinet Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 vilket till några noga utvalda ostar gör sig riktigt bra....



2009-03-03
22:51:14

Château Camensac 1999
Château Camensac 1999

Lagom till att Château Camensac återfinns på Systembolaget av årgång 2003 så är det dags att hälla upp 99:an i glasen. Ett vin som när tiden för inköp begav sig gick loss för runt 300 kronor. Idag kostar Château Camensac av årgång 2003 ringa 289 kronor på Systembolaget. Vinet är en komposition av 60% cabernet sauvignon och 40% merlot och ser dagens ljus på bordeauxslottet  Ch de Camenzak i distriktet Haut-Médoc med anseendet 5e Cru Classé 1855. Ett slott som höll på att stryka med på 1960 talet men som idag har lyckats återvinna sin status. och lever upp till sin klassificering.  Vinmakare är Michel  Rolland som komponerar ihop ett mjukt, modernt fruktigt vin som därmed skiljer sig som natt och dag från Château la Tour de By  som jag tidigare haft mage att såga,  detta då frukten i det närmaste lyser med sin frånvaro i det sistnämnda vinet.

Permettez-moi sourire - Låt mig småle. Detta eftersom vinet framhäver Bordeaux från den ljusa sidan och gör att man vill utforska mer från det mytomspunna området. Vinet stoltserar med förföriska toner av svarta vinbär , plommon och kaffe. Samma karaktärsdrag som Château la Tour de By men vinet från Château Camensac känns mer balanserat, det är mjukare i smaken, känns modernare och den eleganta avvägningen av frukt attraherar mig. Då vinet inte befinner sig i en svindlande prisnivå utan går att få under 300 kronor så är det här ett vin jag djupt rekommenderar.  Vinet vinner på lagring och 1999 har på intet sätt gått över tiden. Vinet är riktigt gott.

le vin est bon tout simplement

2009-03-02
23:32:57

Château la Tour de By 2004
Château la Tour de By  2004

Château la Tour de By 2004,  En lätt bris från vinets högborg Bordeaux  blåser in och lyfter känslan där vi sitter i ett valv som andas 1600-tal under Kalmars kullerstenar. När den något råa och unkna doften i källaren förenas med vinet från Bordeaux  så är jag beredd att följa raden av vinbloggare som hyllat vinet.  Detta eftersom doften i ett nafs får mina sinnen uppfyllda av allt vad den bästa av sommardagar på landet har att erbjuda. Jag tappar fotfästet i kohagen under den årliga brännbollsmatchen i byn Rönnerum på Öland. En komocka har fått mig på fall. Sidbyte. I nästa sekund slår någon ett helvarv och jag springer förgäves in i havet av vinbärsbuskar och rundar ett plommonträd för att inse att det är försent att bränna den lycklige. Matchen är över och det är fikapaus i gröngräset och doften av nybryggt kaffe ler mot dig. Sorry jag svävade ut. Men  doften med inslag av kaffe, plommon svarta vinbär och jord banar väg åt att det här är början på en kärlekshistoria ......

.... Men när jag smakar vinet visar det sig bums att jag har gjort fel som givit det en gloria.  Tillbaka i verkligheten. Vinet smakar, som något uttryckte det under provningen, precis som misslyckad saft,  ja du har ansträngt dig för att göra egen saft men missat hälla i sockret. Kaffetonerna som lyftes fram som positiva i doften faller platt i smaken då de för tankarna till när nybrygt kaffe fått stå på på bryggaren alldeles för länge. När jag sedan känner något som påminner om ungdomens första och sista prilla så går jag över till nästa vin och orkar inte analysera sönder vinet mer. I jämförelse med det andra  bordeauxvinet är Château la Tour de By 2004 som kostar 134 kronor på Systembolaget inte vad jag hoppandes på. Jag är beredd att ge vinet betyget Direkt sårbart.  Dock är jag beredd att prova vinet igen. Jag eller vinet kan ha haft en dålig dag.

Imorgon faller omdömet på det vin från Bordeaux som jag gillade bättre.

2009-03-01
23:25:44

Söndagskvällsförvriden
söndagskvällsförvriden, ett bad och en god bok. Boken för stunden är Spökskrivaren musiken i bakgrunden är Ra Ra Riot

Det är dagen efter den galanta trettioårsfest som gick av stapeln på Hotell Skansen i Färjestaden på Öland. Två av mina bästa vänner fyllde trettio år. Vänner som jag känt allt sedan åren var terminer . Då när sommaren var helig och nätterna var allt.  Vi har inte tröttnat på varandra än och tror inte vi kommer att göra det någonsin. Min present bestående av lite av varje samt en flaska Castello di fonterutoli blev en succé. 

Söndag 1/3. En dag som började tidigt med starten i Vasaloppet och fortsatte i en lång kavalkad av sport på TV. Vasalopp, femmil och Sampdoria mot Milan samt Inter- Roma i fotboll. Jag lyckades trots detta intensiva tv-tittande ge mig ut på en hurtig löprunda runt Stensö innan känslan av söndagskvällsförvridenhet genomsyrade hela atmosfären i lägenheten. Sedan mörkret lagt sig utanför fönstret har söndagskvällen präglats av en spännande bok, två timmars läsande i skumbad och riktigt bra bakgrundsmusik innan Beck. Boken för dagen har varit Spökskrivaren av Robert Harris. En thriller om makt, politik,dubbelspel och mord som är mycket spännande hittills. Spännande till den grad att två timmar kändes som en kort sekund. I bakgrunden har albumet The Rhumb Line med Ra Ra Riot , indie rock bandet från Syracuse, New York USA . Riktigt bra. Nu har Beck slutat och kvar av söndagen återstår det för mitt hem så obligatoriska Fotbollskanalen Europa.

Bästa låten med Ra Ra Riot är Can you tell. Ja bedöm själva....

2009-03-01
21:19:50

Vaddå Bordeaux! Ett vin att hylla, ett annat att klassa som direkt sårbart

Viner från Bordeaux, ett vin att hylla ett annat att klassa som direkt sårbart


Vinprovning, Kalmar 28 februari. På bordet framför mig står det sex glas fyllda med vin från jordens alla hörn med den likheten att  de till större delen är framställda på druvan Cabernet sauvignon. Två av vinerna kommer från Frankrike och det mytomspunna vindistriktet Bordeaux. Dessa viner kan jag urskilja direkt genom att sticka ned näsan i glaset. Detta då den karaktäristiska doften för viner från distriktet som påminner av våt yllekofta, en dag på lantgård, ja något unket i positiv bemärkelse slår emot mig. En första smutt av de båda vinerna får mig att ana något större. Vinerna luftas för att vinerna då skall få en chans att öppna upp sig.  Förväntningarna är stora på de båda vinerna från Bordeaux eftersom jag går i tron att jag när vinerna avsmakas igen ska få nynna på någon tårdrypande kärleksförklaring . Till vissdel får jag det då ett av vinerna förtjänar en hyllning, en hyllning som dock får ett abrubt slut då det andra bordeauxvinet dricks. Besvikelsen är stor och tankarna utmynnar i frågan. Hur kan distrktet Bordeaux som av många sägs stå för världens bästa viner även tillverka vad som för stunden kan tyckas vara världens sämsta eller i vartfall ett vin som inte är värt att köpa igen?  Vinerna från Bordeax som fanns i glasen var Château la Tour de By 2004 och Château Camensac 1999. Nu är ni nog nyfikna på vilket vin av de båda som är värd en hyllning och vilket vin som enligt mig kan klassas som direkt sårbart. Jag kommer med ett avslöjande under morgondagen, nu ska jag låta en Beckfilm uppsluka mig.