Vin(gligt)

2013-01-17
18:10:47

Kort om en svensk fotbollshjälte och ett vin från Italiens klack
 
 
Strålkastarmörker och snökanon. Utanför viner ölandsfåken. Inne i värmen fastnar jag för en teaser i Resemagasinet Vagabond som lyder: "den italienska stövelklacken börjar långsamt avslöjas som det försynta paradis för god mat och bibehållna traditioner den hela tiden varit i skymundan". Jag fördjupar mig i reserepportaget och drömmer om Italien samtidigt som jag öppnar en flaska  Vigna Pedale Riserva från Italiens klack. Med andra ord ett vin från  landskapet Apulien som börjar vid italienska stövelns sporre och sträcker sig ända ner till den plats där klacken går ner i havet. Huvudort i Apulien är Bari och som den Serie A junky jag är så har jag svårt att nämna Apulien och Bari utan att kortfattat beröra en sann svensk fotbollshjälte. Närmare bestämt Klas Ingesson som var en av hjältarna när fotbollslandslaget tog brons i fotbollsvm den där magiska sommaren 1994.
 
Fotbollshjälten
 
Klas Ingesson som med sina 57 A-landskamper i det närmaste prenumererade på en plats i landslaget under 90-talet  kom till Serie A och   Bari 1996. I Bari  gjorde han  sådant intryck att han belönades med kaptensbindeln innan han 1998 gick till Bologna där han stannade i två säsonger trots att Capello ville ha herr Ingesson till Roma. Proffslivet avslutades i Lecce även det ett lag från klacken på Italien. Ingesson var under sin framgångsrika karriär en slitvarg av rang. Bara lyfta på hatten för  Klas Ingessons - en sann svensk fotbollshjälte
 
Vinet
 
Vigna Pedale Riserva för 119 kronor på  Systembolaget, som ser dagens ljus i odlingsområdet Castel del Monte som ligger i regionen Apulien, på Italiens klack. Bakom vinet står producenten Torrevento som är en av de mest tongivande producenterna i Apulien. Vinet är framställt på druvan Nero di troia.  Dess färg är mörkt blåröd. Doften är angenämt kryddig med inslag av björnbär. Vinets smak är framfusigt kryddig, med förföriska toner av björnbär, körsbär och choklad. Vinet är kort och gott rysligt gott och ett måste i prisklassen. Jag dricker det till Pluraspannbiff med lök och 1-2-3 gurka. Recept enligt Middagskorgen.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: