Vin(gligt)

2012-12-29
11:45:21

Skål på burk, Champagne och Portugisiskt vin till Nyårsafton
För ett år sedan satt jag och vek pappersservetter medan Utan dina andetag framförd av Carolina Wallin Perez ekade i lägenheten. Pappersservetter då de i olika former skulle pryda borden under vår bröllopsfest och Utan dina andetag då jag och min fru skulle dansa bröllopsvalls till versionen av låten signerad Carolina Wallin Perez. Den 7 januari gifte jag och min fru oss. Sedan dess har 2012 fortlöpt i ett tempo som skulle få Usain Bolt att framstå som en sengångare. Nu är det bara några fjuttiga dagar som ska brinna ut innan 2012 är över. Som sig bör ska det nya året firas in.
 
Som vanligt vänder jag på firandet och dricker champagnen det första jag gör när firandet startar, Denna gång väljer jag De Saint Gall Brut Blanc de Blancs Millésime 2004, Champagne, Frankrike. En torr och frisk champagne med toner av gräddkola och nougat.  När middagen sedan serveras väljer jag ett rött vin från Portugal. Nämligen vinet Altas Quintas Crescendo 2007 framställt på druvorna Aragonês, Trincadeira, Alicante Bouschet.Jag har inte druckit vinet tidigare så det blir ett nytt möte som jag hoppas blir lyckat.  När tolvslaget stundar så har jag i år valt något så spännande som "skål på burk". Då jag valt bort champagne vid tolvslaget har valet fallit på mousserande vin från Italien. Närmare bestämt Secco Frizzante 2 Go från vindistriktet Vinetien,  Marca Trevigiana i Italien. Det spännande med detta vin är att det är paketerat på burk. I mina tankar är detta perfekt till tolvslaget då samtliga får varsin burk och fylla på sitt glas med istället för att det ska släpas på flaskor. Vinet har jag av ren nyfikenhet beställt från Vinguiden så det finns inte på Systembolaget. Vinet kostar 20 kronor för 20 cl. Om det är något att rekommendera återstår att se.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: