Vin(gligt)

2009-09-09
21:45:02

Lövtunn Biff och rödtjut till det....med glimten i ögat till fotbollen

Zlatan, färdigrätt, chilchokladglass och lite vin



Färdigtänkt.Färdigfärdigt. Färdigrätt.

Det här var kvällen som tiden sprintade i från mig i Usain Bolt-tempo. Fotbollen började klockan 18.30 och dessförinnan skulle jag både hinna med att träna, handla och laga mat. Jag kom hem 17.15 från jobbet så det krävdes en bragdguldsinsats för att hinna med allt. Efter lite klurigt tänk under träningen kom jag på att jag skulle spara tid på att köpa hem en färdigrätt. Färdigtänkt. Från gymmet till affären, hemma med 10 minuter kvar till fotbollen. Maten in i ugnen, jag själv in i duschen. Ut ur duschen hämtar maten från ugnen. FärdigFärdigt. Avspark. På tallriken Lövbiff med kroketter. Färdigrätt. Det visar sig att fotbollen är lika smaklös som maten. Skilldnad mot gårdagens kvällsmeny. Ölandsgazpacho och citronbakad lax.  Gårdagens mat jämnfört mot dagens förhåller sig som Sveriges match mot Ungern och Sveriges match mot Malta mot varandra. Där färdigrätten är lika färglös som Sveriges match ikväll mot Malta. I paus av fotbollen går jag och hämtar ett glas vin av Dão Casal Mor Reserva för att liva upp den färglösa måltiden i förhoppningen att det även smittar av sig på fotbollen. Det blir bättre...


Dão Casal Mor Reserva som jag endast dricker knappt ett glas av denna onsdag eftersom jag ska jobba imorgon är ett vin som kostar endast 59 kronor på Systembolaget. Smutt för prisklassen. Dess fruktiga smak med toner av lakrits och örter får inte färdigrätten att smaka hemmalagad oxfile men det får den att smaka bättre. För att få ännu mera fart på Zlatan och Elm osv. som till dagen mer ser ut som fotbollsförstörare toppar jag vin och smakupplevelsen med rivig glass, ja glass med smaken chilichoklad i samma veva som jag äter första skeden så gör sverige mål. Briljant, nu borde det komma mera. Men där väntade jag förgäves.  En MSN konversation är det som förgyller medioker mat och fotboll.

Vinet förtjänar mycket bättre mat än såhär även om det figurerar i det lägre prissegmentet på systembolaget.

Ett 59 kronors vin i form av Dão Casal Mor Reserva VS. en 700 miljoners svensk fotbollshjälte en dag som denna: 3-0

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: