Vin(gligt)

2009-05-10
22:00:07

Sommarplåga och tips på bästa lådvinerna
 Lyssnade tidigare idag på Digilistan, på P3, en lista som denna vecka toppas av Promoe med låten Svennebanan. En låt som befaras bli årets stora sommarhit eller plåga, Risken är att den blir totalt sönderspelad. Kanske inte riktigt min kopp av te, men låten har sina poänger så idag denna soliga söndag i Kalmar drar jag på smilbandet åt textraden;  ....Ordning och reda lådvin på Fredag kunskap från Wikipedia. Denna textrad som beskriver Svenssons av idag, får mig att i detta inläg här på bloggen lista de bästa lådvinerna enligt Vin(gligt). Aningen sent då kvällspressen fullkomligt svämmat över med rubriker om lådviner på löpen de senaste veckorna. Här följer listan över de bästa vinerna på bag in box såsom jag upplever det två röda samt två vita.

Ett galant boxvin från Italien som smakar slånbär och lakrits en smutt kombination


Mauro Primitivo. Ser dagens ljus under Italiens sol i Apulien. Närmare bestämt 50 km söder om Bologona i Emilia-Romagna. Att detta lådvin blivit en favorit beror på att smaken briljerar med toner av slånbär och lakrits. Slånbär är min favoritsmak när det kommer till saft och lakrits är smaken på mitt favoritgodis. Detta gör att jag hade lätt att ta till mig Mauro Primotivo. Vinet passar bra till lättare sommarrätter när ett mer komplext och exklusivare vin inte är att tänka på.. Boxen kostar 199 kronor.

En klassiker bland lådvinerna...

Periquita.
Ett klassiskt porugisiskt lådvin för min del. Historien bakom varför jag en gång i tiden köpte vinet beror på att vi kom två i en scrambletävling i golf för många år sedan och priset bestod delvis i pikétröjor med Periquita loggan på armen. Därefter köptes vinet och har sedan dess stoltserats som husets bag-in-box de få gånger sådant finns hemma i lägenheten. Även detta vin stoltserar med toner av slånbär och lakrits i smaken så jag tror ni förstår poängen.



Two Tracks
. Var inte så länge sedan jag skrev om detta box-vin. Men men Two Tracks Sauvignon Blanc är producerat på Nya Zeeland och Marlborough av Whiter Hills Wines och vinmakaren Ben Glover. Det är ett friskt och fruktigt vin i örtig stil med toner av citrus, melon, passionsfrukt men framförallt krusbär. Utsökt till sommarens tillställningar då det är ett vitt vin av frisk och lättare karaktär som gör sig bäst. Kostar 229 kronor...

Mitt vita favorit boxvin

Amfora Sauvignon Blanc. Om Periquita är det röda boxvinet som köps mest de få gånger box köps hem så är detta  Chilienska boxvinet dess vita motsvarighet, dvs. det boxvin i vit skepnad som köps mest, ja kanske två ggr per år. Vinet läskar med en torr, fruktig smak med för vin säregna inslag såsom melon och bananer. Låter lite konstigt men prova själv för 159 kronor

Ni behöver inte vara oroliga detta var sista inlägget för detta år om boxar på Vin(gligt).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: