Vin(gligt)

2009-02-13
23:21:05

Semla & vin eller rent av punsch
För en tid sedan for tanken huruvida vin kan drickas till semlor runt i korridorerna på mitt hjärnkontor. Jag behövde inga svar men hängde med när tanken for. För att få till ett bra slut på resan tog jag hjälp av vinexperterna på Aftonbladet genom att ställa frågan i deras forum. Kan vin drickas till semlor? Svaret finns här

När jag ska välja mellan alternativen vaknar Nickenyfiken inom mig varför jag inte uteslöt något av tipsen. Därmed blev det iskall punsch i stil av Carlshamns Flaggpunsch för 65 kronor och vinet Moscatel de Setúbal från Portugal som kostar 59 kronor på Systembolaget för 375 ml till Semla.

Varje idé måste prövas och levas ut. Därför blev det semla till punsch och semla till vin

Semla och iskall punsch. Jag var till en början skeptisk dels för att jag  inte brukar dricka punsch och dels för att känslan att dricka något iskallt när frostbiten som bäst beskriver vädret i Kalmar får mig att få imaginära köldskador. Den söta smaken hos semlan med mandelmassa lyfts upp ett snäpp när jag smuttar på den punschen.  Utan att bli för snårig i mina formuleringar måste jag erkänna att Semla och iskall punsch är riktigt gott.

Vin och semla var bara något jag måste prova, då jag lever med devisen att alla kreativa uppslag måste se dagens ljus. Moscatel de Setúbal  är lite starkare än vin i allmänhet. Smaken är söt och nötig vilket gör sig bra i kombination med semlans mandelmassa. Eftersmaken på vinet är lång och gör att smaken av semla faller lite i glömska  Vinet skäl därmed showen.

Vilket är då bäst. Iskall punsch eller vin till semla?
Jag finner båda alternativen goda. Även om punschen är lite hetare då den ger semlan lika stort utrymme och på såsätt förfram semlans smak bättre.

Prova själva och ge feedback.
Kommentarer:

Låter som något jag måste testa. Gillar Flaggpuncsh men kan passa på att rekommendera Roslags punsch.



Magnus

2009-02-13 @ 23:40:40

Tack för tipset, nästa gång får jag testa den punschen



Micke

2009-02-14 @ 08:45:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: