Vin(gligt)

2009-02-09
20:48:22

Madiran och Anna Järvinen med Äppelöga innan TVn regerar denna måndag
Har äntligen fått en stund över innan Televisionen  tillfullo ska regera min värld under en mandatperiod som varar fram till läggdags. I väntan på detta regimskifte så läser jag Rydströms blogg. Detta gör jag till Anna Järvinens låt Äppelöga som du finner här. Svensk briljantpop när den är som ljuvligast poetisk....

Mitt inlägg om vinet Gimenez Mendez Alta Reserva Tannat 2008 har fört med sig  en rad intressanta vintips från er läsare. Tommy som bloggar på "Viner som tapetserat min gom" delade med sig om följande viner. Jag är Madiran-fan och Alain Brumonts Chateau Montus cuvée prestige och La Tyre (båda på 100 % tannat) är bland det godaste jag druckit.

För den oinvigda är det på sin plats att förklara att Madiran är är en appellation på omkring 200 hektar, belägen mellan Bordeaux och Pau i utkanten av Pyrenéerna i sydvästra Frankrike. Madiranviner är oftast sträva, röda viner huvudsakligen gjorda på den blå druvan tannat. Tannat blandas ofta med andra druvsorter, som cabernet franc, cabernet sauvignon och fer (pinenc). Vinerna kan behöva ett antal års buteljlagring för att komma till sin rätt.

Le Tyre finns på Systembolaget i en begränsad upplaga och kostar 495 kronor. Får du inte tag på det men blivit nyfiken på viner från Madiran.  Ta tillfället i akt och utforska något av följande viner som finns på Systembolaget utan att beställning måste göras innan. Dessa båda viner är framställda på 65% tannat, 25% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc.

  • Château Bouscassé produceras av Alain Brumont och kostar 105 kronor på systembolaget
  • Torus är ett Bag-in-box vin som produceras av Alain Brumont och kostar 215 kronor
Kommentar:
#1: malin

Hejsan! Om du vill ha ett tips på ett bra vin så har jag det. Jag var en sväng i Napa Valley Kalifornien och kom över ett rött vin som heter Midsummer Cellars Cabernet Sauvignon 2005 som jag vart helt förälskad i och det har precis kommit in på systembolaget. Det är en beställningsvara som heter 75241 och ligger på 329 kr men helt klart värt pengarna. Tack för en trevlig blogg! mvh malin

2009-02-10 @ 16:32:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: