Vin(gligt)

2009-02-01
19:06:59

Fontanafredda Barolo Serralunga D`Alba 2004
2004 Fontafredda Barolo2004 Fontafredda Barolo upphälld i en karaff

En lördag som den som igår blev det  något hastigt Italien för hela slanten. Detta då den inplanerade vinprovningen som skulle förgylla eftermiddagen och förkvällen något oannonserat blev inställt. Jag hade nog blivit lite väl  upprymd inför provningen och glömde därav titta i mejlen om någon ändring dykt upp, vilket jag fick äta upp i form av glåpord senare på kvällen. Väl hemma igen efter promenad onödig till Kvarnholmen och åter  i ett frostbitet Kalmar gällde febril tankeverksamhet för att finna substitut för vinprovningen då timmarna fram till 20.00 ekade tomma av aktivitet.

Ett fotbollsinslag om toppstriden i Serie A och ett klassmål signerat Juventus Del Piero fick mig att återskapa minnet av att jag i höstas köpte två flaskor av Fontanafredda Barolo Serralunga D`Alba 2004 varav en skulle läggas på hyllan och en drickas inom en snar framtid. Att jag kom och tänka på vinet precis i det tillfälle då Del Piero smeker in en frispark beror på att Juventus är från Turin som är huvudstad i Piemonte regionen i vilken vinet Fontafredda Barolo Serralunga D´alba ser dagens ljus. Något långsökt kanske men nu skulle vinet hursomhelst avsmakas till delikat Ossobuco alla milanese som efter lite hokuspokus blev klar i god tid.

2004 Fontanafredda Barolo Serralunga D`Alba procuceras av Fontanafredda i den italienska region Piemonte närmare bestämt i distriktet Barolo (DOCG). Barolo-distriktet omfattar elva kommuner men de viktigaste är. La Morra, Barolo, Castiglione Falletto, Monteforte d’Alba och Serralunga d’Alba.  Det är i Serralunga D´Alba vinet för dagen ser solen för första gången och tillskriver sig egenskaper för att stoltsera som en Barola.  Barola är viner som görs på druvan Nebbiolo och måst mogna i minst tre år för att göra sig förtjänt av namnet.  Baroloviner vinner på lagring och om de dricks unga är ordentlig luftning att rekommendera. Vinet dekanteras därför denna kväll och dricks inte förrän ca 1,5 timmar då maten är klart.

Efter att dekantering skett enligt alla konstens regler så är det med spänning glaset höjs för en första smutt. Vinet är i närmaste rubrinrött men tegeltoner kan anas ute i kanterna. Doften förnimmer utöver fatkaraktären och tjära om  dofter av jordgubb, hallon och vanilj som förgyller en sommar innan den tornar ned till höst.

Smaken har kommit fram under timmen det har luftats och en tydlig fatkaraktär frambringas för att följas upp av förföriska toner av jordgubb hallon och vanilj, rätt nära doften. I smaken tillskriver jag körsbärstoner samtidigt som det uppvisar balanserad kryddighet.  Känslan som förföljer mig vid smaktillfället är att vinet vittnar om något större, Med den känslan i bagaget bedömer jag att det är ett riktigt bra vin helt enkelt som om det får luftas någon timma eller rentav ligga något år på hyllan kommer att göra sig ännu bättre. Jag finner den såhär vid ett första smakprov  tokigt många snäpp vassare än sin föregångare från 2003. Hoppas vinet jag har på hyllan utvecklas i rätt riktning. Till maten gör sig vinet riktigt bra och för att dra paralleller till det mål i fotboll som fick mig att tänka på vinet tidigare under kvällen så är  vinet  till sin struktur lika raffinerad som frisparken. En sammetslen smekning i krysset. Eller vad säger ni?  Vinet kostar 221 kronor och rimlig lagningstid är ungefär 5 år....


Frispark signerad Del Piero
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: