Vin(gligt)

2009-09-01
00:10:57

September = nytt på vinfronten
Jag började skriva på det här inlägget för en timma sedan, meningen var att jag skulle skriva samtidigt som jag smålog till Henrik Dorsin - godkänd kvalitetsunderhållning, men timmen fylldes med ett sjuhelsikes asgarv. Dorsin Rockar.

Som ni kanske snappat upp så dyker det upp nya viner i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget nu i September. Jag har botaniserat i nyheterna och kommit fram till att dessa är de mest intressanta. Dessa kommer jag köpa när tillfälle ges;

Vitt vin från Brasilien nytt på Systembolaget i September

Brazilwood Chenin Blanc 2008. Jag har inte testat Brasilien som vinland ännu. Så varför inte prova nu när ett nytt vin från sambatakternas land figurerar på Systembolaget. Vinet kostar 70 kronor är framställt på Chenin Blanc och sägs framhäva en smakmässigupplevelse i vilken inslag av äpplen, honung och citrus dominerar. Låter som en smak av sommaren såhär på höstkanten.

Promis 2006, Angelo Gaja Ca’Marcanda  Italien Toscana

Promis 2006, Angelo Gaja Ca’Marcanda Italien Toscana. Enda sedan den där kvällen då Le Cupole fick sällskapet att jubla så har jag letat efter ett vin från Toscana som kan överträffa. Jag letar fortfarande, men jag hoppas på att Promis  2006 är minst lika smutt.  Vinet är en komposition av 55% merlot, 35% syrah och 10% sangiovese. Enligt vinbeskrivningen på Systembolaget stoltserar vinet med förföriska toner av inslag av plommon, korinter, svarta vinbär, örter och choklad. Låter inte helt fel. Vinet kostar 279 kronor.

vin från spanien och katalonien

Brunus 2006, Portal del Montsant, Spanien Montsant. Ett katalonskt vin som utsökt får mig att tänka på en utbytesstudent som jag och Henrik var fadder för under högskolestudierna. "I have a bike perro is punka" var hennes standardförklaring till varför hon alltid promenerade. Att detta vin är högintressant beror på druvkombinationen 60% carignan, 25% grenache och 15% syrah. Detta då Carignan är en ny bekantskap för mig som bara måste provas för att stilla min nyfikenhet.  Vinet som kostar 139 kronor ska bära smak av mörka bär,
muskot, vanilj och choklad.

Chassagne-Montrachet Vieilles Vignes 2007, Pinot noir

Chassagne-Montrachet Vieilles Vignes 2007, Det är på tiden att jag köper ett pinot-noir-vin igen, har nästan glömt bort hur det smakade. Hoppas att det här vinet från Bronos Colin bjuder på show. Ja förtrollar en höst. Det här vinet ska jag nog köpa någongång då jag har kantareller hemma, händer inte så ofta men någon annan i min närhet kanske har någongång nu i höst och då är en Pinot Noir bra att vara beredd med.  Smaken beskrivs såsom smak med fatkaraktär, inslag av skogsbär, ceder, kakao och vanilj. Det doftar höst. Vinet kostar 185 kronor...

Dags att ta sig an en ny höst och nya spännande upptåg...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: