Vin(gligt)

2008-11-13
20:59:11

Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 och ett glutenfritt recept på dubbelt så god

Det sista Kinna sa innan hon lämnade mig och Per bland vinerna på Det goda köket var att vi bara måste dricka en Gewürztraminer. Vårt val föll på Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 från distriktet Alsace Grand Cru. Ett vin som tråkigt nog endast huserar i Systembolagets tillfälliga sortiment och som vid en snabbsök på bolagets hemsida endast tycks finnas i ett exemplar i Malmö. Efter att ha druckit en rad goda viner såsom exempelvis Pouilly-Fumén så ligger ribban på hög nivå när Sonnenglanz sipprar ned i glaset. Med sin halvtorra härlig honungslena smak lever vinet upp till sitt namn försvenskat till "Solglans". Vi är därmed tämligen överens om att det här är ett riktigt smutt och bra vin för 299 kronor.

När jag går in och läser om druvan Gewürztraminer står det att det passar bra till fruktiga efterätter, vilket jag inte direkt  är så förtjust i. Därför väljer jag att lyfta fram ett av många recept som min mor har lagt ut på sin blogg "Glutenfritt". Min mamma är glutenallergiker sedan unga år därav namnet.....



Dubbelt Så God

Gör så här: Mal mandeln två gånger och blanda den med florsocker och äggvitorna. Bred ut smeten på en välsmord och mjölad plåt. Strö på den flagade mandeln och grädda i 175 graders ugnsvärme i 10-12 minuter. Låt kakan svalna och skär den i fyrkanter som du sedan lägger samman två och två med fyllning emellan.

Fyllning: Koka vatten och socker sakta i en kastrull tills det håller "trådprovet", dvs. att en droppe av lagen trådar sig då man tar droppen mellan fingrarna. Vispa upp äggulorna och häll lagen över och vispa kallt. Rör ned smöret klickvis och smaksätt med kaffe.

200 gram sötmandel
200 gram florsocker
3 äggvitor
2 påsar flagad mandel

 Fyllning:
1 dl strösocker
3 matskedar vatten
3 äggulor
150 gram smör
2 matskedar starkt kallt kaffe





Kommentarer:
#1: Kinna

Bra val av vin. Den var verkligen en favorit! Gröna mögelostar är goda till.

2008-11-18 @ 20:32:13

Bara hålla med föregående kommentarsskrivare

2008-11-19 @ 17:42:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: