Vin(gligt)

2009-02-18
22:27:17

Vintips - Chilla med chilenskt vin

Chilla med chilenska vin

Quinta Generación Blanco 2006
Vitt vin som för 135 kronor delar med sig av en smak av päron, vanilj och grape. Kan passa bra för i det kalla vädret för att få en stänk av sommaren. Vinet är en druvblandning av 40% sauvignon gris, 35% viognier och 25% chardonnay och ser dagens ljus i Colchagua i Chile.

Alta Tierra Carmenère 2005
Fruktig vin med inslag av vinbär, det så typiska för Carmenére grön paprika, toner av lakrits såsom jag vill ha det.  Tillverkare av detta vin är Viña Falernia som huserar i Valle del Elqui som ligger drykt 45 mil norr om Santiago. Prisvärda 89 kronor på Systembolaget.

Viña Tarapacá  private Reserve Last Edition 2002
Ett vin som lyser med sin frånvaro på Systembolaget men som har hittat hem till mig, via vinsajten.com . Dock finns vinet Viña Tarapacá Gran Reserva Etiqueta Negra 2005 på Systembolaget . Vinet jag tänkt smaka inom en snar framtid är gjort på Cabernet Sauvignon , Merlot och Syrah. Vidare beskrivs vinet på flaskan som blommigt med smak av svartpeppar och kaffe som utmynnar i en lång och samhetslen eftersmak. Lyfter fram det här vinet då det ska bli mycket spännande att provsmaka det. Är det någon därute som har provsmakat det?
Kommentarer:

Jag chillar gärna med Chile ;) En favorit är Torres röda Santa Digna, har du provat det?

2009-02-18 @ 22:31:37

Halloj! Torres Santa Digna kostar 70 kr! Ha en skön helg :)

2009-02-19 @ 21:57:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: