2013-01-17
18:10:47
Kort om en svensk fotbollshjälte och ett vin från Italiens klack
Strålkastarmörker och snökanon. Utanför viner ölandsfåken. Inne i värmen fastnar jag för en teaser i Resemagasinet Vagabond som lyder: "den italienska stövelklacken börjar långsamt avslöjas som det försynta paradis för god mat och bibehållna traditioner den hela tiden varit i skymundan". Jag fördjupar mig i reserepportaget och drömmer om Italien samtidigt som jag öppnar en flaska Vigna Pedale Riserva från Italiens klack. Med andra ord ett vin från landskapet Apulien som börjar vid italienska stövelns sporre och sträcker sig ända ner till den plats där klacken går ner i havet. Huvudort i Apulien är Bari och som den Serie A junky jag är så har jag svårt att nämna Apulien och Bari utan att kortfattat beröra en sann svensk fotbollshjälte. Närmare bestämt Klas Ingesson som var en av hjältarna när fotbollslandslaget tog brons i fotbollsvm den där magiska sommaren 1994.
Fotbollshjälten
Klas Ingesson som med sina 57 A-landskamper i det närmaste prenumererade på en plats i landslaget under 90-talet kom till Serie A och Bari 1996. I Bari gjorde han sådant intryck att han belönades med kaptensbindeln innan han 1998 gick till Bologna där han stannade i två säsonger trots att Capello ville ha herr Ingesson till Roma. Proffslivet avslutades i Lecce även det ett lag från klacken på Italien. Ingesson var under sin framgångsrika karriär en slitvarg av rang. Bara lyfta på hatten för Klas Ingessons - en sann svensk fotbollshjälte
Vinet
2013-01-05
12:31:00
Altas Quintas Crescendo 2007 och avsaknaden av marknadsföring
Avsaknanden av marknadsföring.
En djuplodande googlesök på vinet tar mig till producenten bakom vinet och till några bloggar liksom näthandlare ute i Europa. Till slut hittar jag den svenska vinagenturens site men avsaknaden på information om vinerna de saluför är skrämmande. Det jag hittar om Altas Quintas Crescendo 2007 är förutom priset vilket land det kommer i från och namnet på region samt namnet på producenten och årgång. Jag hade väntat mig en välpakiterad story om producenten och vinet så jag rycks med och blir nyfiken och bara måste ta och prova vinet. Hur har vinagenturen tänkt sig att de som besöker deras webbsida ska vilja köpa de produkter de saluför?
Gör om gör rätt och sprid information om vinerna dels på hemsidan och i sociala medier. Tänk nytt, stort och fritt för att få folk att hitta vinerna och börja konsumera dem.