Vin(gligt)

2011-10-09
13:27:37

Om att falla pladask för ett 67 kronorsvin

Tamari Tannat Cabernet Sauvignon, Argentina, Mendoza

En lördagskväll i hemmets lugna vrå. När andra rör sig ute i vimlet oavsett om det är på Harrys i Kalmar, Hjärtats bar på Söder eller på fina gatan kring Stureplan, så sitter jag och min sambo i soffan framför Tvn och har en fullkomligen briljant ost och vinkväll. Vi tittar på "En vampyrs bekännelse" och dricker Argentinskt vin komponerat av druvorna Tannat och Cabernet Sauvignon. Att det blev just ett sådant vin beror på att min sambo i nyhetshyllan på Systembolaget tittade främst efter spännande druvkombinationer och länder när hon valde vin.  Eftersom Tannat är en av hennes favoritdruva var valet självklart. Till viss del föll hon också för den tilltalande etiketten

Vinet Tamarí Tannat Cabernet Sauvignon ser dagens ljus i Mendoza Argentina och kostar ringa 67 kronor och är en komposition av 50% Tannat och 50% Cabernet Sauvignon. Tidigare har jag enbart druckit Tannatviner från Uruguay och de har varit riktigt bra. Nu gällde det alltså Argentina och ett billigare vin än de viner vi druckit från Uruguay på samma druva. Men det visar sig att vinet är riktigt tilltalande. Jag medger att jag faller pladask för detta 67 kronorsvin. Vinet är generöst fruktigt med smak av plommon, vanilj och lakrits. Riktigt gott helt enkelt.

Tillsammans med sällskapet, vinet, osten och filmen har vi en kanonkväll. Jag rekommenderar er att dricka. Tamarí Tannat Cabernet Sauvignon. Vinet är inte ens i närheten av det flådigaste som går att finna på Systembolaget men vad gör det när det är gott.

Kommentarer:
#1: Ludvig

Hej Mikael! Det känns som både du och din sambo är riktiga livsnjutare och kan ganska mycket om vin. Själv har jag bytt ut ölen till vin sedan något år tillbaka. Har även intresserat mig för import av vin och har startat en hemsida som heter http://www.vin-online.se, brukar ni importera vin ifrån utlandet? Annars, har du något tips på ett riktigt gott vin som passar perfekt för både ost, salta kex och vindruvor?

Med vänliga hälsningar, Ludvig!

2011-10-13 @ 18:20:58
#2: Mikael

Hej Ludvig! Trevligt att du hittat till min blogg. Vi importerar vin rätt sällan, har jag gjort det har jag gjort det via någon

klubb såsom Carl-jans vinklubb. Då har det främst handlat om något italienskt som inte finns i butiken på systembolaget. Kul med en sida som samlat

sidor på nätet som säljer vin online.



Vin till ost. Ja till salta kex, kanske någon grönmögelost och vindruvor hade jag valt ett sött vin i stil med Château Fontebride



Mvh Mikael

2011-10-13 @ 20:39:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: