2011-10-16
11:37:59
När etiketten övertrumfar vinet i flaskan
Vinet Cunha Martins Vinho Tinto skulle förgylla en utsökt middag och med bravur sätta punkt på en galant lördag. Men något gick fel.
Allt verkade så lovande då producenten UNIÃO COMERCIAL DA BEIRA framställt vin sedan 1942 söder om floden Douro i norra Portugal. Samtidigt som Systembolaget skrivit på vinhyllan att kompositionen av druvorna touriga nacional, tinta roriz och jaen skulle briljera smakmässigt med krydda, mörka bär, plommon, örter och lakrits.
Detta till trots lämnade vinet mig oberörd. Vinet var varken en katastrof eller en lysande stjärna.
Känslan kan jämföras med den som infinner sig när du ser ditt favoritlag i fotboll som du tror ska vinna och klä av motståndaren med sitt skönlir, men enbart presterar långa bollar men vinner ändå med minsta möjliga marginal.
Det enda som slutligen lämnar avtryck gällande vinet är den stilrena etiketten.