Vin(gligt)

2011-06-21
22:31:42

5 vintips att läsa under resan till midsommarfirandet

Jordgubbstårta hör sommaren till




Sommaren sveper fram och det blir helt plötsligt legitimt att nynna på "Ta mig till havet". Midsommar infinner sig om ett par dagar och vi vallfärdar bort från stadens sorl, betongen byts mot sommaräng. Resan till smultronstället må vara lång och tidskrävande eftersom det är så mycket folk ute på vägarna. Men håll ut. Här kommer 5 vintips som du kan läsa och inspireras av på vägen till midsommarfirandet. Vintips i prisklassen runt 100-lappen, som de nedan skriver jag till Middagskrogen varje vecka. Tips som de sedan använder i sitt veckobrev. Inspireras av mina budget-viner.

Mandorla Negroamaro Rosato (nr 11282)


Så har värmen slagit knock på vårt avlånga land. Vi som har väntat en lång kall vinter. Vad passar bättre än en svalkande sallad nu när sommaren gjort sitt intåg. Jag väljer därmed Grekisk sallad med halloumiost och nybakat bröd ur receptsamlingen denna vecka. Till salladen dricker jag ett fräscht rosévin från Italien. Nämligen Mandorla Negromaro Rosato för 60 kronor.  Vinet är ljusrosa färgat och har en doft som framhäver inslag av bär, röda bär, geléhallon och gräs. Vinet stoltserar med en fräsch ton av körsbär, geléhallon och pomeloskal. Ett riktigt bra val till salladen.

Arbois Chardonnay (nr 90368)

Schools out for the summer. Midsommar närmar sig med vindens hastighet, snart sitter vi till bords med nypotäter, sill och nubbe, vi gör vårt bästa runt midsommarstången och vi nynnar på Ta mig till havet när vi framåt kvällning tar en promenad ned till havet eller ned till en ljuvlig innsjö. Varför vänta med festligheterna ända till fredagen. Låt oss småstarta med utflyktens bästa Chicken-and sausageswraps, till det dricker vi ett franskt Chardonnay för 109 kronor på Systembolaget, nämligen Arbois Chardonnay. Vinet är gult till färgen. Doften är somrigt frisk med inslag av äpplen och aprikos. Vinet stoltserar med frisk och fruktig smak med smöriga toner av äpplen och citrus. Låt sommaren börja på allvar.

Terreno Chianti Classico (nr 2373)

Värmen har kommit för att stanna och när jag passerar Larmtorget i Kalmar med till bredden fulla uteserveringar så får jag en känsla av att befinna mig vid Piazza Navona i Rom. Med tankarna i Italien blir dett lätt att välja Tortellinigratäng med pizzasallad och små röda tomater ur veckans receptsamling, till detta dricker jag Terreno Chianti Classico för 89 kronor. Vinet ser dagens ljus ser dagens ljus på den svenskägd vingården Terreno som ligger i hjärtat av Toscana i Chianti Classico-distriktet. Vinet är en angenäm komposition av druvorna Sangiovese och Canaiolo, mörkröd till färgen. Doften är kryddig med inslag av körsbär och mörk choklad.   Smaken är charmigt kryddig med framfusiga toner av körsbär, plommon, Salvia och Kakao.

Domaine Mielino (nr 92260)


Sommaren första dagar nalkas och grillen åker fram så fort vädret tillåter. Oavsett om det grillas fågel, fisk eller mittemellan eller om det äts annan måltid som hör sommaren och våren till så är vinet Domaine Mielino ett briljant val. Vinet kostar 92 kronor och är ett mjukt och bärigt franskt vin från Korsika framställt av de spännande druvorna sciaccarellu och niellucio. Vinet är blårött till färgen. Doften är ungdomligt bärig med inslag av hallon och kola. Domaine Mielino kittlar smaklökarna med ungdomliga toner av körsbär, hallon, örter och smörkola. Ett lekfullt vin som hör våren och sommaren till.


Solosole Vermentino (nr 2342)


Våren har kommit för att stanna och beach 2011 kryper ett steg närmare, med detta i åtanke tänkte jag börja äta något nyttigare. Därför byter jag förra helgens chipslåda mot Krispig laxpytt med en klick senap. Till denna ljuvliga fiskrätt väljer jag ett vitt vin från Italien, ja från Toscana närmare bestämt. Nämligen Solosole Vermentino som kostar 119 kronor på systembolaget. Vinet är ljust gyllene till färgen. Doften är stor fruktig. Smaken är briljant fruktig med vårlika toner av äpplen, örter, persika och honung, Perfekt till laxen.
Kommentarer:

Goddag! vad trevlig dina poster är! kommer med all säkerhet läsa dina poster lite mer! (: Hoppas du har en bra helg :)

2011-07-01 @ 19:32:21

Det vita vinet Arbois Chardonnay från bortglömda Jura ger riktigt mycket vin för pengarna!

2011-08-11 @ 10:50:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: