Vin(gligt)

2011-02-20
20:50:01

Åkesson Côtes du Rhône Villages 2008

Åkesson Côtes du Rhône Villages 2008

Strålkastarmörker,becksvart februarilördag. Kylan regerar.På schemat står därför  inne-aktiviteter såsom att blicka igenom inspelningen från dagens vinterstudio och längdskidtävlingarna från Drammen innan middagen serveras. Middag i form av en  variant på Mousakka signerad min sambo. Apropå  skidorna så har jag och min sambo  på ett underligt sätt lyckats undvika allt som skulle kunna avslöja resultatet i skidloppen. Något som till en början verkade vara mission impossible  på grund av existensen av Twitter, Facebook, nyhetsappar och det något föråldrade radiomediet. 

Ida Ingmerarsdotter blri femma i damklassen och när segraren i herrloppet,  Daniel Richardsson,  åker in för målgång tillsammans med Northtug som han förövrigt  åkt ifatt är middagen serverad. Skidloppet byts ut mot Melodifestevalen när vi njuter av Mousakka och vinet Åkesson Côtes du Rhône Villages 2008.  Ett vin som jag tidigare under dagen hämtat ut på posten då Kiviks Musteri AB sänt ett smakprov till mig.

Nar jag fick erbjudande om smakprov på  Åkesson Côtes du Rhône Villages 2008 så måste jag medge att jag var något skeptisk eftersom vinet är förpackat i Tetra förpackning. Detta då jag hade fördomar om att det bara var lågbudget viner som förpackades på kartong, samtidigt som  tankarna vandrade iväg till de viner folk kom hem med från Tyskland och bordershopparna innan intresset för bättre viner föddes på allvar. Jag beslutade dock för att ge vinet från Åkessons en chans och när de mediokra schlagerbidragen framförs så inser jag hur bra vinet passar till maten och därmed insåg jag att även Kvalitetsviner som ska drickas här och nu och inte vinner på lagring kan tappas upp i Tetra förpackning. 

Den kraftfulla och kryddiga karaktären som druvkombinationen Syrah, Mourvèdre samt Grenache tillskriver vinet kompletterar matens inslag av vitlök och dragon på samma sätt som Cassano kompletterar Zlatan i Milan.  Vinet som ser dagens ljus på den familjeägda vingården Domaine  De Pauline i byn Cairanne i byn Cairanne,  stoltserar med för prisklassen  briljanta toner av björnbär, blåbär och lakrits som faller mig helt i smaken. Vinet som återfinns i Systembolagets beställningssortiment och som kostar 99 kronor är värd varenda krona. Jag kommer garanterat dricka vinet igen. Om inte förr så blir det garanterat  när våren gör entré på allvar(et), då förpackningen är som klippt och skuren för picknick,.

Dock råkade jag och min sambo  ut för ett missöde när vi skulle dricka vinet. Detta då hällpipen i plast gick sönder då locket skulle tas av. Vi fick lösa det genom att  dekantera vinet i en kanna med vid öppning eftersom förpackningen läckte när vi skulle hälla upp det i glaset.  Hoppas dock att Tetra Prisma Aseptic som förpackningen heter är bättre än den  vi fick för annars kommer nog flera som firar in våren utomhus bli besvikna.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: