Vin(gligt)

2010-09-01
21:25:13

Langhe Nebbiolo Fontanafredda avbröt sommarens romans med sydamerikanska roséviner

Liksom Zlatan återvänder jag till Italien, jag väljer vin från Italien denna gång iform av Langhe Nebbiolo

Det vankas höst på min planet. Sommarens skratt ekar bort och livet börjar sakteligen återgå till något som nästintill kan liknas vid normalläge. Någongång där och då när solen  värmde och livet var som mest huvudstupa strandläge föll jag pladask för rosévinernas lockelse, en sommarflirt med sydamerikanska roséviner inleddes., Nu när sommaren släcker sin dag är det dags att bryta upp sommarens romans med de sydafrikanska rosévinerna. Ett långsamt farväl, men det kommer en ny sommar. Höstens sejour inleds med att avnjuta vinet  Langhe Nebbiolo Fontanafredda. Liksom Zlatan efter hans fyllehångel med Barcelona väljer jag Italien för att komma till rätta igen.

 

Vinet avnjuts tillsammans med min älskling i kombination till ost och kex.  När flaskan öppnas sprids en kryddig doft i vilken körsbär och lavendel gör sig påmint. Vinet stoltserar med en kryddig smak med förförande toner av körsbär, korint och salvia. När vi tröttnat på ostarna och kexen  har vinet kvar sin attraktionskraft. Den skvätt vin som blir över avnjuter vi till mörk choklad med hög kakaohalt gärna med inslag av havssalt.  Resterande mängd vin dricker vi dagen efter till fläskfile och pasta. Detta vin har förmågan att förtrolla en höst.

Vin(gligt) is back on track

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: