Vin(gligt)

2010-11-03
22:06:09

Österrike en besvikelse när det kommer till Rödvin...

Malat Sankt Laurent  gjorde inget vidare intryck och får ett NJAE i betyg

Malat Sankt Laurent får betyget Njae på Termometern



Enjoy Wine talar om hypen kring vin från Österrike, nyfiken som jag är hänger jag med i hypen. Jag dricker Riesling och Gewurztraminer tycker att Österrike rockar, i all extas ger jag mig in på outforskad mark och korkar tillsammans med min sambo upp mitt första österikiska rödvinstjut. Med känslan från senaste Österrikiska riesling i tanken skulle det här bli succé. Men....

...Malat Sankt Laurent bjöd aldrig på något storlaget i upplevelseväg. Utan vinet präglades av "slätstruken-plattfall-långrandig-körsbärston. Genom att prova vinet till mat, choklad, ja lufta det en gnutta försökte vi hitta vinets själ, men ack nej bara samma tondöva gnisslande körsbärston. Jag vet det går inte att dra några slutsatser om ett helt lands rödvinsproduktion genom att bara dricka ett enda vin, men min vänskap med österrikiska viner börjar lika olyckligt som "Borta med Vinden" slutar.  Jag ber er att undvika Malat Sankt Laurent och köpa ett annat rödvin för att uppleva Österrike. Huruvida Weingut Malat andra röda viner är lika tafatta förtäljer inte historien, dock vet jag att deras Riesling inte gör dig besviken....Hypen Enjoy Wine talar om gäller förhoppningsvis enbart vita viner från Österrike...
Kommentar:

Onekligen en dramatisk slutsats (“Österrike en besvikelse när det kommer till rödvin...”) efter att ha provat ett enda vin. Vad kan ligga bakom en sån total sågning av ett helt lands viner?



Ungefär som om man skulle säga ”vinbloggare kan inte skriva och är ointressanta” när man läst ett enda blogginlägg som är undermåligt.



Var nyligen i Österrike för European Wine Bloggers Conference och hade tillfälle att prova ett hundratal röda viner från landet. (Och givetvis massor av utmärkta vita viner också.) Du skulle varit där! Då hade du nog haft en bättre chans att uttala dig om röda österrikiska viner, och kanske haft en mer välgrundad synpunkt...



Men det är klart, med det begränsade utbud som finns i Sverige, tack vare Systembolagets monopol, är det ju inte så lätt att få sig en bra bild av de flesta länders viner.



Men jo, jag undrar också var den där ”hypen” är. Det vore välförtjänt med lite mer uppmärksamhet för Österrikes viner! Både vita och röda.

2010-11-04 @ 09:26:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: