Vin(gligt)

2010-05-15
10:17:20

En grå dag blir fantastisk och avslutas med Amarone


Istället för att vakna till klarblå himmel och börja dagen med att glatt tralla på "Kom hit du behöver inte ringa en sån härlig förmiddag, jag rostar mina mackor blott för dej, min vän",Visan om frukosten signerad Winnerbäck, knockas jag av en käftsmäll från en gråmulerat himmlavalv, det är våren som har ställt sig i bakhåll. Som om inte det vore nog ropar stereon ut låten "Are you Satisfied" med Marina and the dimonds, en annars bra låt men i kombination med vädret är det lätt för de där gråa tankarna att dyka upp då gråa dagar inte skyndar på. I refrängen "Are you satisfied with an average life" bryter jag ihop för att resa mig upp starkare än vanligt benägen om att göra något storslaget av dagen, fatta en pensel och måla dagen blå för den här dagen ska inte vara medelmåttlig utan bara en lång njutning. Lägenheten fylls med Girls och låten Lust for Life, går ju inte att låta några gråa moln förstöra dagen. Jag är back on track fast benägen om att den här gråa dagen ska levas på elektriska gatan där det inte finns några gränser. I dag ska vi leva dagen som kungar och drottningar. Vilket vin dricker man till en sådan dag?

Mina tankar går till en Amarone inte överdriven dyr bara förföriskt flörtande med mina sinnen. Amarone blev upphöjt till den högsta vinklassningen DOCG i mars så mitt val känns helt rätt. Vilken sort väljer jag då?

Jag väljer Masi Amarone Costasera för då vet jag vad jag får och jag vet att jag faller pladask för vinets kryddighet, dess toner av mörka körsbär, plommon och mörk choklad....vinet kostar 269 kronor och kommer avsluta en fantastisk dag som började i moll men som avslutas med bravur...


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: