Vin(gligt)

2010-07-12
16:10:27

Välkomstdrink och strandmat...med touch av Kalmar och Öland.

Ölandsbron. Från min stad till mitt sommarland


Varje sommar ger lokaltidingen Barometern ut en sommarbilaga namngiven "Barfota" en finurlig guide till dig som rör dig i trakterna runt Kalmar och Öland. I år fick jag som driver Vin(gligt)  vara synlig i tidningen med några rader som ger svar på tre frågor om grillat, strandmat och välkomstdrink. Då barfota har kopling till Kalmar och Öland där jag befinner mig som mest i Sommar så har jag koplat mina svar till Kvastastaden och solen och vindarnas ö. Ne

1. Ge oss tips på bra och lämplig mat att ta med till stranden?

 

Så var det dags att dela med sig av de strandmaträtter som folk tittat på med förundran och ibland ifrågasatt starkt under varje utflykt  till stranden since 1995 eftersom man tar det man har hemma vilket kan leda till en del oanade kombinationer. Först ut är tunnbrödsrullar skapade med kreativitet och alltid med nya ingredienser. Det godaste receptet hittills är nog tunnbrödsrullar med kyckling, skinka, ananas- & passionsfrukts keso, hallon, toscanasallad, ört och vitlöks färskost samt rosépeppardressing. Den andra rätten perfekt till stranden är en klassisk kycklingsallad gärna med currydressing till.

 


2. Röra eller grönsaker? Vad äter du helst till det grillade i sommar? Ge oss gärna något tips på enkel och god röra!

 

Goda vänner, en ljummen sommarvind, en perfekt grillglöd och några fina köttbitar är alla ingredienser till en lyckad grillfest. Men vänta det saknas något, nämligen en ljuvlig sommarsallad som får köttet att smaka ännu godare och som dessutom lurar den lilla häslofreaken som finns i oss alla att grillat nog är rätt nyttigt ändå.  Jag väljer en matig sallad då det är perfekt till grillat kött, gärna något nytt och spännande. I skrivande stund regerar en Saftig bulgursallad med spännande smak av aprikoser, mynta och pistaschnötter till grillat.  Annars är en fruktig sallad aldrig fel till grillat, varför inte då en mosaik av fetaost,  tre olika sorters meloner, isbergsalld, gurka tillsammans med en fräsch dressing

 


3. Sommar är partytider – vad bjuder du gästerna på till välkomstdrink? Ge oss gärna även ett alkoholfritt alternativ!

 

Sommartider…Det som varit tabu i en vintersaga blir till lovsång i takt till valfri sommarplåga.  Det stora kalaset sommar kan börja, ett kalas som för min del mestadels kommer att ta plats på Öland och i Kalmar. Ska det bjudas på välkomstdrink i Kalmar så blir det den egenkomponerade ”En röd ranson” bestående av jäger, rödvin, redbull och färsk ingefära som serveras. Bjuder jag in till fest på Öland i stugan på Ekerum känns en drink med öländsktouch lockande,  Då gärna Bubbel med öländsk Havtorn vilket är en riktig hit. Vad som behövs är lite egenplockade havtorn som läggs i glaset som sedan fylls med Champagne eller Mousserande vin.  Ett annat välkomstdrinkstips under ölands sol är kort och gott ”En äkta sommardrink med öländska jordgubbar”. I min återfinns passionfrukt, vanilj, ananas, öländsk jordgubbar och apelsinjuice, vilket spetsas med vodka. Vill du ha ett alkoholfritt alternativ så skippa vodkan. Även En röd ranson smakar galant alkoholfritt, då vinet byts ut mot alkoholfritt vin och jägern skippas.

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: