Vin(gligt)

2010-07-05
22:12:20

Att se sin favoritsaft gå om intet....

Att se sin favoritsaft gå om intet

Öland, björkviken, promenad med destination köpingsvik och stranden. Jag och personen jag tycker mycket om går hand i hand på en slingrande stig under ölands sol. Livet känns riktigt smutt och allt omkring oss tycks sprudla med liv. Men där och då inser jag att allt inte är solsken eftersom jag ser min favoritsaft gå om intet. Min favoritsaft är sedan barnsben slånbärssaft. Nu undrar ni nog hur jag under denna solskenspromenad kunde se min favoritsaft att gå om intet. Var det så att saftbringaren läckte så att det rann ut och gick om intet? Svaret på den frågan är ett ringande nej.

Den slingrande promenadstigen mellan Björkviken och sandstranden i Köpingsvik kantas av slånbuskar som vid det här laget borde blomstra för att sedan blomma ut och under hösten stoltsera med mogna bär. Men istället så har buskarna blivit små städer för lilla slånspinnmalen som under sin exploatering äter upp bladen på slånbuskarna. När vi går förbi så  har nästan alla larver förpuppats och hänger skyddade av sega nät som gör det svårt för fåglar att äta upp larverna. Om några veckor kläcks de och blir små vita fjärillar. Med slånbärsbuskrana i detta skick blir det inga slånbär i höst och jag har sett min favoritsaft att gå om intet.

Vilken är din favoritsaft?

 

Kommentar:
#1: Emelie

Fläder :)

2010-07-05 @ 22:24:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: