Vin(gligt)

2010-01-09
19:31:16

Ett inlägg innan det bär av till festen i ett spurttempo som fått skidmonstret Peter Northug på fall

Vinet för kvällen, Kings Ridge Pinot Noir 2007

Kings Ridge, kvällens vin, Foto by Vin(gligt)

Mörkret har precis fallit över ett Kalmar som värmer sig från kylan under ett gigantist snötäcke.  Lördagskväll och det är inte många minuter kvar nu tills jag bör infinna mig på kvällens galej. Men som så många gånger för blir det att jag kommer att infinna mig med aningen fördröjning. För en gång skull är det dock inte jag som är sen utan följeslagaren som torde varit här för fem minuter sedan vilket  även det är räknat utifrån en tidsoptimists syn på hur lång tid det  tar att förflytta sig till festen. Hoppas festens värdinna har överseende med att fint folk kommer sent, småler.  Nu blir det till att röra sig in mot Kvarnholmen med blixtens hastighet eller för att använda mer aktuell liknelse; att ta sig in till stan i ett spurttempo som med all säkerhet får skidmonstret Peter Northug på fall. Om så varit fallet hade vi cashat in kosing då varje medlem i en facebookgrupp lovat ge 100 kronor till de som spurtar ned norrmannen.

För bara tio minuter sedan satt jag något söndagskvällsförvriden trots stundande festligheter och nästan vaggades till sömns av Ane Brun´s version av Big in Japan.  En lika briljant cover som Anna Ternheims version av Shoreline. Nu är jag äntligen klar men det blev som vanligt förberedelser i ett tempo som om det är någon slags tävling, detta trotts att duscha, välja kläder, klä sig och fixa frillan aldrig kommer att bli en OS-gren. Nu står jag då påpälsad från topp till tå med en lila påse i min hand innehållande en flaska Kings Ridge Oregon Pinot Noir 2007 som kostar 149 kronor på Systembolaget. Att valet föll på detta vin från Oregon, United States of America är ett resultat av att bli klar för att ge sig av till festen så fort som möjligt. Det var det vin som helt enkelt låg överst bland dricka-snart-vinerna och därför det givna valet då avsaknaden av öl var påfallande.

Nä nu ringer det på dörren dags att swischa till kvällens galej, den akademiska kvarten är slut för länge sedan men som sagt fint folk kommer sent...

Winter’s cityside. Crystal bits of snowflakes All around my head and in the wind..




Imorgon kommer en recension av vinet...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: