Vin(gligt)

2010-08-16
23:14:52

Sommarens bästa roséviner...



Så har filmen "sommaren" återigen hänfört, trots att jag är äldre nu. I skrivandets stund nynnar jag Soundtracket  till filmen nämligen Kent´s låt Utan dina andetag och jag för tankarna till underbarast , min motspelerska i filmen.

Såhär i Augusti kan man nästan höra sommarens skratt som ekar bort. Men den här sommaren kommer sannorligen eka i mitt huvud resten av livet för det har varit en rysligt skön sommar med min älskling på Solen och vindarnas Ö. Hade det inte varit för damen i mitt liv hade troligtvis det här inlägget inte dykt upp här på bloggen. Det är nämligen hon som denna sommar har fått mig att botanisera genom Systembolagets sortiment av roséviner. Här följer min Topplista. En lista som regeras av sydamerikansak roséviner.

  1. Lamadrid Malbec Rosé - Ett smakrikt rosévin med tydlig jordgubbsmak med framfusig kryddig ton. Briljant till lättare tilltugg och lite mer matigt.
  2. Tarapacá Rosé 2009 - Ett magisgiskt rosé med blodgrapesmak och smultron. Behöver jag säga mer....
  3. Altosur Malbec Rosé - Förgyllde en trevlig förfest i centrala delarna av Karlskrona med toner av smörkola och vinbär. Rysligt gott där och då.
Vinerna ovan ligger i prisklassen 60 kronor till 100 kronor, vilket gör att vinerna är tokigt prisvärda eftersom de har förmågan att förgylla en sommar...

Sommaren är inte riktigt över eftersom det finns många sensommarljumnakvällar kvar att avnjuta.

Prova gärna mina roséfavoriter och tyck till...

Kommentarer:

Är det en tillfällighet att alla vinerna är sydamerikanska och två av dem av malbec?

2010-08-17 @ 11:21:11

Får medge att jag har en förkärlek till Malbec redan innan jag smakade det i rosé, därför blev det ett antal flaskor rosé gjorda på den druvan. Dock har det druckits rätt mkt olika roséviner i sommar från gamla vinvärlden och nya. Det har provats dryck med samma smakaraktär från olika länder och då råkade det bli så att dessa var bäst.

2010-08-18 @ 08:08:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: