Vin(gligt)

2010-04-07
22:01:49

Fresita - mousserande vin med jordgubbar i.

Sommarens första smak. Fick ett bud för någon vecka sedan, ett paket med klisterdekal "From Russia with love", signerat Ryska posten. I paketet låg en flaska Fresita som jag tidigare skrivit om på bloggen.(Här).  Fresita är ett mousserande vin smaksatt med riktiga jordgubbar som gjorde entré på Systembolaget den 24 mars.

Då jordgubbar är bland det godaste jag vet så väcktes min nyfikenhet när jag fick förmånen att smaka vinet. Suget efter jordgubbar har gjort att jag testat de mesta som säger sig smaka jordgubbar, såsom jordgubbsmjöl, och jordgubbsöl vilket fått tummen upp från vissa leverantörer. När det kommer till mousserande viner eller rosé som sagts smaka jordgubbar har jag tidigare gått bet. Vinerna har smakat mer eller mindre syntetiskt och konstgjort. Skulle Fresita bevisa motsatsen, att ett mousserande vin kan få riktig och äkta jordgubbssmak?


Under en tillställning i påsk där champagne och mousserande stod på menyn i goda vänners lag bestämde jag mig för att bjuda på Fresita som kontrast. Faktum är att alla som drack drycken under kvällens vilket var runt fem-sex personer till en början var skeptiska när drycken presenterades, Dock svängde det snabbt för smaken talade sitt tydliga språk och var så bra att alla var positivt överraskade av Fresita som kostar 79 kronor på Systembolaget.


Jag som älskar jordgubbar smuttade på drycken och insåg rätt snabbt att det här är så nära man kan komma jordgubbar med riktig mjölk i "mousserande vin-form". Riktigt gott. Vips så hade en om ändock trevlig vårkväll med vackert väder  förvandlats till en kväll i juni. Så mycket sommar detta vinet rymmer. Jag kommer helt enkelt bjuda på det här igen när sommaren bjuder upp till dans, som en trevlig fördrink i väntan på vad sommarkvällen har att erbjuda.

Kommentar:
#1: Elina

Det här vinet är inte så nära riktiga jordgubbar man kan komma... Prova systemets "Mousserande jordgubbsvin" så får du känna smaken av riktiga jordgubbar :)

2010-04-15 @ 19:36:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: