Vin(gligt)

2010-04-05
21:38:43

Far Niente 2006 - kärleksrus i dryckesform för 950 kronor

Vilken rysligt skön söndagskväll, med

 

Om en magisk söndagskväll ska jag för er nu berätta. En söndagskväll som så många gånger förr i sällskap med de briljantaste av vänner. Efter en långpromenad i duggregn stundar god mat, tända ljus och vinet Far Niente 2006 en prestigecabernet  från Napa Valley-baserade Far Niente Winery och Far Niente 2006. Vinet kostar 950 kronor och är det dyraste vinet jag någonsin smuttat på. Tänkarna som far i huvudet innan flaskan öppnas kan enklast sammanfattas i huruvida vinet verkligen är så pass bra eller är det till stor del frukt av ett skickligt varumärksebyggande? Helt klart är att vinets etikett är ett konstverk i sig och är den första delen av upplevelsen som andas lyx. Vinmakarnas hemsida går hand i hand med etikettens formspråk, andas prestige och förvissar mig mer och mer om att det här vinet är riktigt bra. Marknadsförarna bakom vinet har lyckats, men hur smakar vinet?

 

Vinets doft är storslagen och när jag smuttar på vinet sprids samma magiska känsla i kroppen som när man är nykär, ett lyckorus rakt in i själen. Tiden stannar, som att bli avbruten av ett förföriskt och underbart leende. Smaken är briljant med förförisk lakritston, valnöt och touch av vinbär och en eftersmak som aldrig tar slut. Ett vin med nästan overklig smak som förtrollar en söndagskväll  tillsammans med de bästa vännerna, samkväm som varar fram till midnatt.

Jag tror jag måste leja ett sjörövarskepp som blåser rätt in i Los Angeles och när stjärnorna glittrar som värst beger vi oss på rövartåg till Napa Valley där vårt byte blir ett lass av detta vin så vi kan uppleva denna söndagkväll igen och igen och igen. Men det får inte bli för ofta för då förstörs känslan.

Vinet var riktigt bra...

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: