Vin(gligt)

2009-09-03
22:50:57

Vintips när hösten går bärsärk i guldstaden Kalmar

Kalmar pyntar för höst

Idag var allting mycket mörkare än vanligt, men trots regntunga moln på himmeln valde jag bort jacka och paraply. Det sunda förnuftet ekade nämligen bort med ens inbildningen om att "än doftar solen i juni sand" gjorde entre i mitt sinne. Termometern i fönstret var i vartfall av den uppfattningen och visade temperatur "snudd på sommar" när jag gav mig iväg för att äta hotellfrukost i min egna stad innan jobbet. Jag medverkade på frukostmötet för nätverket BNI som gäst till Cissi på Middagskorgen som jag hjälper med vintips för hennes nyhetsbrev. Riktigt givande. Därefter jobb, jobb, jobb och åter jobb . På hemvägen fick jag lida pin för min egenskap som solskensoptimist. Plaskvåt. Något som piggade upp var min vän Henriks telefonsamtal. Han var på väg till Citygross för att handla under underhållning av Radio Citygross, som om det inte går att handla utan musik. Varje torsdag så underhåller i vartfall en dj kunderna på Citygross i Kalmar. Vi kom på att han skulle önska något med Helge Schnieder, legenden som underhöll vårt magisteruppsatsarbete i Helsingfors under två veckors tid för några år sedan, tror inte riktigt någon annan förstått hans storhet. Tror det var mer alla upptågen som resan till Helsingfors innebar vi minns mest än Scheiders musik som där och då kördes flitigt på finska MTV, varför den gick varm vet vi inte riktigt än idag.


Jag får bittert erkänna att det visst börjar bli höst så här följer ett vintips när hösten går bärsärk i guldstaden Kalmar...

Irony Pinot Noir 2006

Denna vecka reser vi väster ut, vi korsar atlanten, för veckans vin. En komposition av pinot noir och petite sirah från  Russian River Valley USA. Vinet är som klippt och skuret till kycklingrätter. Till färgen är vinet ljusrött. I doften återfinns inslag av bland annat jordgubbar och vanilj.Vinet stoltserar med en kryddig smak som förgylls med toner av  jordgubbar, örter, ingefära och vanilj. Vinet kostar 125 kronor.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: