Vin(gligt)

2009-09-13
23:34:44

Simonsig Chardonnay flaskan som gick i kras

Sol över Kalmar, så jag hade i vartfall tur med vädret...Simonsig Chardonnay

 

Solen och värmen tycktes ha gått i baklås under fredagen som varit i Kalmar och gav inte  vika en tum för gubben hösts uppbrytningsförsök. Luften bor i mina steg när jag under en himmel som är oskyldigt blå vandrar in i mot Kvarnholmen för att hämta min cykel och köpa Simonsig Chardonnay, vinet som Dagens vin liknar vid ett besök av självaste solen.  Ska bli så gott att smaka och bilda sig en egen uppfattning om vinet. Så långt går allt enligt plan. Cykeln står kvar  vid stationen och systembolaget som stänger klockan 18.00 har öppet en kvart till.  Vinet finns i hyllan och jag gör mitt inköp. Dock ifrågasätter kassapersonalen mina 30 jordsnurr. Måste vara skönhetssömnen på en evighet under torsdagen som givit resultat, småler.  Jag har dock legget med mig så jag får köpa mitt vin. Så långt är alltig ett enda segertåg som tycks sakna slut . Men ingenting varar för evigt. Lyckan varar framtills jag efter 5 minuters cykelfärd är hemma.....då plötsligt blir det fel slår bakut allt går snett, men det tar aldrig riktigt slut.

 

När jag parkerar cykeln i cykelstället utanför hemmets trygga vrå får jag för mig att jag ska göra fler saker på en och samma gång något som oftast visar sig vara ödesdigert för oss män. Jag låter påsen med vinet hänga kvar på styret då jag trixar och fixar med annat. Där och då krasch boom bang och då menar jag inte att Roxette-låten ljuder ut från grannlägenheten utan syftar på ljudet som uppstår då flaskan med vin rutchar av styret och intesgör vid det fria fallet när det når mark. Asfalten närmast min cykel dränkts av Simonsig Chardonnay. 85 kronor går i kras och jag är en vinupplevelse fattigare. Fanfanfan.  Istället är det säkerligen ett gäng insekter som kalasar på vinets toner av päron, ananas och grapefrukt. Kul att man kan glädja någon. Hoppas jag nu inte är efterlyst i mikrodjurens värld då jag råkat bjuda någon underårig flerbent krabat på alkoholhaltig dryck.

I det här läget önskar jag att det fanns en drulleförsäkring att teckna i samband med vininköp på Systembolaget.

Nåväl jag hade i vartfall tur med vädret, Simonsig Chardonnay var nog inte "meant to be" nu fick det bli ett helt annat vin under fredagen. Vilket det blev får du läsa om i början av veckan.

Tills dess var inte rädd för det som är verkligt

 

 

Kommentarer:
#1: Thomas

En inställd spelning är också en spelning, sa ju Lundell. Och visst är en kraschad flaska också en upplevelse.

2009-09-14 @ 11:41:11
#2: Anonym

Jag bär med mig dessa visdomsord.

2009-09-14 @ 18:30:59
#3: VinoNobile

Du vet att du kan få en ny flaska om flaskan var obruten vid tillfället den gick sönder? (ta med kvitto och delar av flaskan),så var det iallafall för mig i december. Men ring kundtjänst och hör. Tipsar dessutom om ett riktigt bra viner som många missat i septembersläppet:



Espelt Solivent 2006 (nr 95253) 95 kr, ett riktigt fynd, kunde likaväl varit italiensk och kostat 250-300 kr. Trots sitt ursprung ger der sköna lätta eleganta antydningar till Chianti



2009-09-15 @ 17:13:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: