Vin(gligt)

2009-09-30
23:25:38

Fribiljett mot himlen - om vinet, maten och allt i Lördags

Vinkällaren där kvällen började efter fotbollen, i Kalmar under Gerdas



Det var någonting stort på lut. En dag fylld till bredden, ja till den grad att det nästan svämmarde över. Dagen fladdrade förbi som i en dröm. Tiden går så fort när man har roligt. Hmm slut på klyschorna.  Först fotboll, sedan vinprovning, sedan en ljuvlig middag och sedan ett nattklubbsbesök.

Efter fotbollen, en match i vilken Kalmar FF klädde av IFK Göteborg på ett snarlikt sätt som Fiorentina lekte bort Liverpool igår, tog jag ett kliv nedför trappan som leder ned bortom verkligheten drömmen till en svunnen tid. Där finns mat och vin samt en gnutta 1700-tal.

Istället för glas som stoltserar med oktobernyherna på Systembolaget florerar ett gäng viner som lagrats en tid ja nästan 1/3 av mitt liv. Det blev en helt blind provning och min fantasi skenade iväg...till slut hamnade jag i Piemonte, i Boreaux och Portugal Även om Portugal för mig tills den bitterljuva sanningen  kom fram smakade Spanien. Jag hade fel och ja jag hatar att ha fel varför jag lämnar vinet från Portugal därhän...

I glasen fanns

1998 Barolo Feyles, Fratelli de Nicola
Doften är frisk med körsbärsfrukt och örter. Smaken är torr, frisk och syrlig med bra balans, markerad fruktsyra och inslag av körsbär, plommon, örter, äpple och mineral. Riktigt smutt. Synd bara att man ska behöva vänta i 10 år på att detta vin ska smaka såhär...

2000 Château Fourcas Dupré
Doften stoltserar med mörk frukt och choklad. Smaken är fyllig och briljerar med inslag av svarta vinbär, körsbär slånbär och choklad. Mitt första intryck skriker utt Petrolium. Ett bra vin från Bordeaux och Merdoc.


En lyckad provning blir till ett restaurangbesök på Hanssons krog. Kanske Kalmars bästa restaurang om jag får säga min mening. Här beställs det in tre rätters och eftersom "En måltid utan vin är antingen fattigdom eller galenskap "..småler så beställer vi in en flaska och delar på tre... Nu blir det dock ett "svenssonvin" nämligen McPherson Shiraz ett vin som kostar 68 kronor. Ett vin som inte lirar i samma division som de andra som är lagringsbara och växer och växer sig bättre och bättre med tiden. Men Mcpherson Shiraz känns där och då som en vänlig kram som gifter sig med smaken av maten. Smak av smörkola, vanilj och björnbär ter sig riktigt trevligt efter de mer komplexa viner vi druckit under kvällen

För första gången i mitt liv ifrågasätter jag servitören, inte för att något är dåligt, utan istället för att han måste ha räknat fel på notan. Detta då maten känns tokigt billig. En flaska vin på tre samt tre rätters middag och kaffe ska inte kosta mindre än 400 kronor en lördagkväll. Vilket det gör nu. Antar att det bara är att le för gott var det....
Kvällen slutade på Harrys...

En kväll som en fribiljett mot himeln, men något saknades jag andar vem men jag vet inte än


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: