Vin(gligt)

2009-10-01
22:08:58

Om Fiorentina och Terreno Riserva Lignanello 2003

En halvflaska Terreno Riserva Lignanello 2003 döljer mig för världen. Hela lägenheten i guldstaden Kalmar sjunger ut vardagslyx på ren Italienska denna tisdag. Per godere la vita è....

Bland alla matcher i Champions Leauge faller valet på kampen mellan Fiorentina-Liverpool. Föga förvånande hejas det på Fiorentina. För hade jag varit fan av Liverpool hade det inte serverats pasta med tillhörande glas Toscana Chianti Classico, en halvflaska Terreno Riserva Lignanello 2003 som delas på två. Utan brittöl till kanske fish and chips.

När Matchen är tillända liksom  och vinet samt pastan likaså, smyger en känsla av häpenhet fram. För var var det egentligen som hände. Ett Fiorentina som lekte bort Liverpool i en halvlek och ett vin som briljerade till veckans pasta.  Kanske borde jag låna rader från Birro som lyckas analysera hela händelsen ja i vart fall fånga en känsla angående resultatet i fotbollen på ett sätt briljant sätt. Hans ord går att applicera även på vinet Terreno Riserva Lignanello 2003 denna kväll då Fiorentina spelade fotboll lika vackert som en tavla, ett klassiskt mästerverk. På samma sätt som Winnerbäck hävdar att Dylan är givmild hävdar jag att Birro är av samma kaliber. Något anpassat använder jag Birros ord för att beskriva vinet mer poetiskt än vintekniskt korrekt.

Hade jag befunnit mig i Florens denna mäktiga tisdag hade detta vin dansat i glasen i gränderna, under gatlyktorna hela natten. Florens! Som en pralin av ljus. Som kärlek i gränderna, varsamt hångel med en främling på ett litet torg där man bara hör vattnet från den lilla fontänen rusa runt i sina rostiga gamla rör.

I verkligheten mitt i Kalmar infinner sig ett lugn eftersom Italiensk klubbfotboll har lärt sig gå igen.  Vinet det lilla som inmundigas denna tisdagkväll är riktigt gott. Vinet stoltser i all sin smakrikhet med toner av körsbär, kaffe och choklad. Med en lika lång eftersmak som festen efter matchen i ett saligt Florens, Gosse hör jag rätt eller inbillar jag mig att det ekar enda fram till mig i Kalmar.  Ja vinet som kostar 193 kronor är så gott att jag kommer att köpa det igen när tillfälle ges. Kanske lite väl lyxigt att smutta en vardag men det var känslan som var tvungen att fångas. Känslan av att dricka ett vin från Toscana till en match med ett fotbollslag från Toscana. Då var en halvflaska Terreno det enda jag hade att tillgå...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: