Vin(gligt)

2009-10-27
23:05:14

En lördag i azurblått, en kort notis om vinerna som dracks
Återigen tar jag  steget ned under jord rakt in i bortomland. Från 2000-tal till 1500-tal på fem sekunder. Stenvalvet under Gerdas tehandel får en att känna sig aningen ridderlig. Ja nästan som en ädel riddare som ska dricka vin innan han ska rädda någon prinsessa. Som om vin vore den bästa uppladdningen inför ett sådant storslaget uppdrag. Ja kanske jag låter tankarna fara lite väl in i fantasin varje gång jag befinner mig i lokalen där vår vinklubb Dionysos möts en gång i månaden och provar vin. Denna gång är vinerna gjorda på Sangiovese och från Italien.  Därav känslan att vara klädd i azurblått. Vinerna som dracks i lördags var.

  • Boira' Sangiovese för 85 kronor på Systembolaget.
  • Fonterutoli för 159 kronor på Systembolaget
  • Morone 2006 för 169 kronor på Systembolaget
  • Poggio al Vento Riserva 1999 för 499 kronor på Systembolaget efter rea.
Läs senare i veckan vilket vin jag tyckte nådde högst i den eget utformade vintermometern här på Vin(gligt). Var det dyra vinet så mycket bättre eller var det något av de billigare som briljerade?

Vilket vin av Boira, Fonterutoli, Morone eller Poggio al Vento Riserva når högst på vintermometern på Vin(gligt)

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: