Vin(gligt)

2009-11-14
00:54:53

Blossa frossa - Bland glögg, skumma tomtar och pepperkakor innan Söderport och Visa visor...

Glöggtest Blossa, Apelsin, clementin, lingon. Glögg och pepparkaka innan en trivsam visafton på Söderport Café

Blossa frossa -09. Blossa 09 har stått skimrande orange sedan jag hämtade ut en flaska i oktober. Har liksom inte haft något behov av att testa den. Nyfikenheten om att avslöja dess smak har inte riktigt infunnit sig förrän idag. Kvällens stora happening var Visa visorCafé Söderport med Nina Ramsby. Innan dess skulle lite folk komma hem till mig varför jag direkt efter tåget anlänt perrongen i Kalmar åkte förbi Maxi för att köpa något tilltugg. Inspirationen där och då bland raderna av livsmedel lovsjöng ut "lussekatter, pepparkakor, skumtomtar och lite mer glögg. Glögg för att komplettera starkvinsglöggens clementinsmak då det passade att änligen smaka på glöggen i den orangefärgade flaskan med fräck design. Jag kom hem med Blossa lingon och apelsin i lättvinsglöggformat. En liten Blossaprovning var därmed född.

 

Blossa 09 med Clementinsmak kändes så pass bra att den förtjänar en plats i Systembolagets hyllsystem, eftersom jag druckit väsentligt fler sorter som inhyst si sortimentet, men varit av sämre klass. Dock imponerade smaken inte alls lika mycket som Blåbär gjorde förra året som var av modell briljant. I konkurrens med lättvinsglöggen med lingonsmak och apelsinsmak så var Blossa 09 rätt blek. Apelsinsmaken på lättglöggen var i mångt och mycket lik 09´men stoltserade med en betydligt mer harmoniserad smak som inte spretade lika mycket som clementin, men mer var det inte. Den solklart lysande stjärnan på Blossas glögghimmel bland de mer kreativa smakerna än de traditionella är enligt mig Blossa Lingon. Hade Blossa velat överträffa förra årets succé med blåbärssmaken så hade de med fördel valt att göra en starkvinsglögg av glöggen med lingonsmak, detta eftersom den är tämligen god redan i lättvinsversionen. Förmodligen fick blossa storhetsvansinne förra året efter år där succéerna bytte ut varandra och trodde att det gick att göra glögg på vad som helst. Clementin är inte någon dålig glögg men den lämnar inga intryck och får mig inte att springa och köpa en flaska till. Vill jag ha en vitvinsglögg med spännande smak detta år väljer jag nog hellre hjortronglöggen från Dufvenkrok.

Hade Blossa gjort smaken Lingon till sin årgångsglögg med alkohol så hade den tindrat som den klaraste stjärna. Nu är det en riktigt smutt lättglögg

Efter inledningen på kvällen som med inslag av glögg, pepparkakor, lussekatter och skumtomtar liknade uppesittarkväll på lilla julafton bar det av till Söderport och Visa visor där Nina Ramsby med Sofia Sparr stod för en trivsam stund. Jag domnade bort och fick en rejäl flash-back i Glimmande nymf. Smålog ,eftersom en nära vän från åren på universitetet alltid använde den låten, vid sidan av någon låt med Winnerbäck, i syfte att få någon flicka på fall. Precis som om det var det damerna ville höra klockan tre på natten.  Jag cyklade sedan hem i ösregn utan att knappt märka att jag var plaskvåt. Nu har jag nog skrivit ned alla minnen från en galant kväll...

Kommentarer:
#1: Natasha

Blossa med clementinsmak ska jag definitivt testa nästa gång jag är i Stockholm.

2009-11-16 @ 12:50:38
#2: BAKFIA

åh vad kul att den var god! Då ska jag prova den på julminglet snart!

2009-11-16 @ 15:03:53
#3: Jen

Älskar skumma tomtar, speciellt frysta. :)

2009-11-16 @ 15:04:35
#4: Veronica

jag missade förra årets Blossa.Blåbär låter så gott. Måste nog köpa en Multipack blossa så man får prova

2009-11-16 @ 15:19:21
#5: Emelie

kul med lite annorlund smaker:)

2009-11-16 @ 16:01:04

Tycker den var helt ok faktiskt även om jag inte är en stor fantast av glögg, mer förtjust i doften och känslan. Men Clementin-09 är mycket bättre än Blåbär-08. =)

2009-11-16 @ 17:39:32
#7: MAdde

jag och två kompisar har gjort fläderglögg i år! godaste glöggen på marknaden om du frågar mig ;) fast den är ju alkoholfri :)

2009-11-16 @ 17:52:22
#8: JUNITJEJ

Glögg är så otroligt gott!

2009-11-16 @ 17:55:37
#9: nadja

åh, GLÖGGGG <3

2009-11-16 @ 20:07:02
#10: Ida

Fick smaka den (clementinglöggen) i början av Oktober hos en kompis som inte gillade den. Själv tycker jag dock att det var en höjdare! : )

2009-11-16 @ 22:08:45

Gudars vad gott det lat. hoppas det gar att fa tag pa i ikea har nere. Ingen jul utan glogg!

2009-11-17 @ 06:57:40
#12: yvette

ÅÅÅ vilken udda smak på glögg..måste starta bilen för att åka in på systemet för att hämta hem en flarra.

2009-11-17 @ 09:37:04
#13: Beatrice

Blossa 09 med clementinsmak är helt okej! mina svärföräldrar har den hemma :)

2009-11-17 @ 10:02:13
#14: Jenny

Blossa-05 var med lingonsmak, så det hade varit lite dumt att gjort en liknande det här året.. Du får överraskas något annat år när det gått ett tag om dom tag in den igen...

2009-11-17 @ 11:15:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: