Vin(gligt)

2009-05-08
20:55:05

Vino Mikulov Cabernet Sauvignon & Mikros Vín Ryslink Vlašský när Vin(ligt) dricker tjeckiskt...
Tjeckien är ur ett historiskt perspektiv ett vinland med gamla anor och traditioner. Redan under romarikets storhetstid odlades vin i södra Mähren. Utvecklingen av tjeckien som vinland stagnerade då kommunismen överspeglade landet, men  efter en utvecklingsmässigt hämmande period med prioritering av kvantitet i plan-ekonomisk anda från andra världskrigets slut fram till den kommunistiska regimens avgång 1989, präglas i dag vinindustrin av optimism och framåtanda. Av tjeckiens två vinregioner Böhmen och Mähren så är det framför allt det senare som gjort sig känt som producent av kvalitetsviner. Mähren gränsar mot Österrike och i dess södra del ligger Mikulov som anses vara landets främsta vindistrikt. Från Mikulov kommer Vino Mikulov Cabernet Sauvignon och Mikros Vin Ryslink Vlašský som jag valde att köpa hem från Taxfreebutiken på flygplatsen i Prag. En liten efterforskning efter tjeckiska viner visar att tjeckien trots sina anor som vinland lyser med sin frånvaro på svenska vinbloggar och på Systembolaget. Något jag nu ska ändra på. Vill du utforska tjeckien som vinland besök Wine of Czechrepublic

Tjeckisk Cabernet Sauvignon från tjeckiens ledande vinproducent Château Mikulov

Vino Mikulov Cabernet Sauvignon 2007.Mähren Tjeckien. Ja jag vet landet är mest känd för sin superba öl, men man har också faktiskt trevliga viner. Detta är ett av dom. Inom kort följer därför en fullständig redogörelse för vinupplevelsen som Vino Mikulov CS ger.

Mikros Vín Ryslink Vlašský. Ett dessertvin på en variant av druvan Riesling.


Mikros Vín Ryslink Vlašský. Även detta från Mikulov i tjeckien. Ett dessertvin på en variant av druvan riesling. All information på flaskan står på tjeckiska så jag måste erkänna att jag valde detta vin efter flaskans design när jag något uttråkad stod och väntade på min vän med beslutsångst. Hoppas detta dessertvin är helt fantastiskt. Hittar bara information om vinet på obegriplig tjeckiska. Jag ska helt enkelt dricka vinet inom sinom tid och då följer mitt omdöme. Håll ut tills dess.

Är det någon som har druckit dessa viner så återkom gärna och säg vad ni tyckte om dem.
Kommentar:
#1: Anonym

Tjeckiska viner kan man numer köpa på Systembolaget. Kolla in http://www.morwine.com

Svar: Tack! Det ska jag kolla
Mikael Harmander

2014-01-20 @ 08:16:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: