Vin(gligt)

2009-05-16
09:05:41

Malat Dreigärten Grüner Veltliner Reserve - ett vitare vin?
Det vankas festmåltid och en spansk Rioja, nämligen Baron de Ley Finca Monasterio skulle avnjutas. Alla förutom en lovpriser detta vinval och njuter av riojans kraftfulla kryddiga smak med inslag av vad jag mest kan utröna, plommon och choklad. Vederbörande som helt dissar vinet släper en något mindre sofistikerad kommentar angående vin, som kommer att hållas emot honom resten av livet. "Jag dricker inte sådana viner, jag dricker bara vitare viner". Det suckas och en känsla av att alla på festen dumförklarat personen bakom utttalandet, sprids i festlokalen. Värdinnan håller dock god min och hämtar en flaska vitt för att vara helt säker. Hon tar fram en för mig ny bekantskap nämligen Malat Dreigärten Grüner Veltliner Reserve, som hon köpt i taxfreebutiken på flygplatsen i Wien. Vinet går inte att finna vid en snabb sökning i sortimentet på Systembolaget, vilket är synd. Detta då vinet stoltserar med de karaktärsdrag jag förknippar med en smutt tysk riesling. Torr, kryddig och mycket frisk smak. I eftersmaken som är lång och behaglig skönjar jag toner av vitpeppar. Bakom vinet står Weingut Malat som huserar i Kremstal i Österrike. Om ni stöter på detta vin så rekommenderar Vin(gligt) er att köpa hem en flaska. Ett gott och vitare vin, småler...

Malat Dreigärten Grüner Veltliner Reserve  Kremstal, Österike. För tankarna till en bra tysk riesling. Torr, kryddig och frisk smak med toner av vitpeppar i eftersmaken. Smutt

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: