Vin(gligt)

2009-03-01
21:19:50

Vaddå Bordeaux! Ett vin att hylla, ett annat att klassa som direkt sårbart

Viner från Bordeaux, ett vin att hylla ett annat att klassa som direkt sårbart


Vinprovning, Kalmar 28 februari. På bordet framför mig står det sex glas fyllda med vin från jordens alla hörn med den likheten att  de till större delen är framställda på druvan Cabernet sauvignon. Två av vinerna kommer från Frankrike och det mytomspunna vindistriktet Bordeaux. Dessa viner kan jag urskilja direkt genom att sticka ned näsan i glaset. Detta då den karaktäristiska doften för viner från distriktet som påminner av våt yllekofta, en dag på lantgård, ja något unket i positiv bemärkelse slår emot mig. En första smutt av de båda vinerna får mig att ana något större. Vinerna luftas för att vinerna då skall få en chans att öppna upp sig.  Förväntningarna är stora på de båda vinerna från Bordeaux eftersom jag går i tron att jag när vinerna avsmakas igen ska få nynna på någon tårdrypande kärleksförklaring . Till vissdel får jag det då ett av vinerna förtjänar en hyllning, en hyllning som dock får ett abrubt slut då det andra bordeauxvinet dricks. Besvikelsen är stor och tankarna utmynnar i frågan. Hur kan distrktet Bordeaux som av många sägs stå för världens bästa viner även tillverka vad som för stunden kan tyckas vara världens sämsta eller i vartfall ett vin som inte är värt att köpa igen?  Vinerna från Bordeax som fanns i glasen var Château la Tour de By 2004 och Château Camensac 1999. Nu är ni nog nyfikna på vilket vin av de båda som är värd en hyllning och vilket vin som enligt mig kan klassas som direkt sårbart. Jag kommer med ett avslöjande under morgondagen, nu ska jag låta en Beckfilm uppsluka mig.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: