Vin(gligt)

2009-03-09
22:24:48

Meerlust Rubicon 2003
Meerlust Rubicon 2003

Meerlust Rubicon 2003, Stellenboch Sydafrika. Det här vinet fanns det planer att spara på något år eller två till men eftersom åsikterna går isär huruvida vinet vinner på lagring eller inte blev det en "microlagring" lagring i något ynka år.

Bakom vinet står Meerlust Estate, som byggdes 1693 och har varit i familjen Myburghs ägor sedan 1756. Chris Williams är den ansvarige vinmakaren, Både Hannes och Chris är starkt inspirerade av franska viner, något som sannerligen återspeglas i Meerlusts viner och Meerlust Rubicon i synnerhet. Då det är en Bordeaux blend av 70% cabernet sauvignon, 20% merlot och 10% cabernet franc.

Vinet uppvisar en tillbörjan tjärv smak där ekfatskaraktären tar överhand och gör vinet aningen rökigt. Som tur är stoltserar vinet med mycket frukt och inslag av plommon och choklad samt toner av kaffe. Om jag ska vara riktigt ärlig så går jag inte igång helt och fullt av Meerlust Rubicon. Detta då jag till en början har en smak av tjära i munnen som skapats av vinet. Dock vänjer jag mig vid den och finner vinet tämligen tilltalande.  Jag antar att kärlek tar ett tag., för att låna en textrad från Jacob Hellman. Vinet kostar 209 kronor på systembolaget men då är det en ny årgång 2004 som saluförs. Om den årgången visar sig smaka mer tjära än 2003 så är det möjligt att jag avstår, men det är något jag får utforska...
Kommentarer:
#1: Marit

Tjenare Mikael

Precis startat upp min egna vinblogg idag, och länkat till dig, eftersom jag kikar in här då & då, hoppas det är okej, annars får du gärna hojta, så tar jag bort dig! Kram Marit

2009-03-10 @ 15:30:41
#2: Mikael

Hej Marit,



Kul, ska kika in hos dig. Du får gärna länka till mig.

2009-03-10 @ 19:26:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: