Vin(gligt)

2009-03-04
20:44:07

Kenwood Cabernet Sauvignon 2006
Kenwood  Cabernet Sauvignon 2006 från Kalifornien Usa

Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 ett vin från USA och Sonoma County norr om San Francisco i Kalifornien. Direkt Usa nämns försöker jag erinra mig de viner jag druckit från landet i vilket det sägs att alla kan få sina drömmar uppfyllda precis som  i min absoluta feel goodfilm Cocktail, ja den med Tom Cruise i huvudrollen. Jag kommer fram till att jag mest druckit Chardonnay eller Zinfandel och kan därför inte säga mig vara särskilt bevandrad i de amerikanska vingårdarna. Jag kan nästan erkänna att jag är lite smått skeptisk. För kan landet där man äter cheesburgare till frukost på White Castle eller serverar saft till frukostflingorna, ja självupplevda trauman kan göras lång, verkligen göra vin av rang. Efter att ha druckit Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 får jag erkänna att även USA kan göra goda viner bortom Chardonnay eller Zinfandel. 

Vinets karaktär...

Kenwood är en mosaik av druvorna Cabernet sauvignon, merlot och Cabernet franc. Min första tanke är att vinet är något saftigt men när det luftats väcks det till liv och visar sig från sin rätta sida. Detta då vinet stoltserar med mycket frukt har en tydlig fatkaraktär samtidigt som inslag av svarta vinbär och choklad blossar upp. Vinet är härligt strävt och syrligt. Längst ned på vinprovningsprotokollet under detta vin har jag skrivit ordet "himmelriket", varför är jag inte helt med det klara på, men det kan ha att myntats som en direkt reaktion på den smakmässiga upplevelsen vinet ger i förhållande till dess pris.  För 145 kronor får du vinet Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 vilket till några noga utvalda ostar gör sig riktigt bra....



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: