Vin(gligt)

2009-03-08
12:47:57

1865 Cabernet Sauvignon 2006

1865  Cabernet Sauvignon 2006 tillverkas av Viña San Pedro. Vinproducent som bildades 1865 av bröderna Bonifacio och José Gregorio Correa Albano i Maipo Chile. Därav heter vinet 1865.

1865 Cabernet Sauvignon 2006 . Bakom vinet står producenten Viña San Pedro som grundades 1865 av bröderna Bonifacio och José Gregorio Correa Albano i Maipodalen, Chile. Vinet är som ni förmodligen redan insett namngivet efter när bröderna planterade sticklingar av franska druvsorter och blev en av pionjärerna som Chile idag har att tacka för att man är helt befriad från den fruktade vinlusen. Stockarna importerades nämligen innan skadedjuret slagit till i Europa.

1865 är gjord på Cabernet Sauvignon vilket är svårt att undgå om man tidigare lagt de druvtypiska särdragen för CS på minnet. Det första som slår emot en när glaset med vinet höjs är en stor och generös doft fylld med svarta vinbär som tar överhand. Vinet doftar som frysfacket under mammas "göra-sylt-gelé-&-saft-period" under barndomen i Hanemåla, Nybro. En period då frysen efter varje sommar var fylld av svarta vinbär som annars aldrig blev uppätna.  Så mycket vinbär doftar vinet men den vinner som är trägen så efter en stund känner jag även toner av kaffe och choklad i doften.



svarta vinbär

Karaktärsdragen av svart vinbär dominerar även i smaken även om den är mer balanserad och ger större utrymme åt mer upplevelser än bara vinbär. Fatkaraktären finns där liksom tonerna av kaffe. Vinet känns eldigt och smakrikt och jag gillar det till en början. Men då svarta vinbärssmaken efter ett tag även erövrar större delen av vinets smak så tenderar jag att tröttna då jag nått min gräns för vad jag klarar av gällande vinbärssmaken . Som tröst stoltserar eftersmaken med vaniljtoner som gör allt för att tona ned de svarta vinbären, vilket får mig att tycka bättre om vinet. Vinet kostar 119 kronor och är prisvärt och inget dumt vin alls, Men jag höjer ett varningarnas finger till er som inte är stormförtjusta i svarta vinbär. Detta då det är de i mitt tycke något överdrivna tonerna av svarta vinbär som när de tar överhand som får mig att dra ned betyget till någonstans mellan Medel och Smutt på vintermometern på Vin(gligt). Klicka här för att se hur den fungerar. Vinet passar till smakrika kötträtter och ostar eftersom jag tror det dövar vinbären en gnutta...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: