Vin(gligt)

2009-06-10
22:16:13

Svar till Bröllopsbloggen
Till Bröllopsbloggen. Självklart har jag några ess i bakfickan. Jag ska fatta mig kort. Vilket vin som kommer till pass beror dels på valet av mat eftersom vin med viss karaktär gör sig bättre till viss sorts mat. Exempelvis kräver vilt ett smakrikt, fylligt och gärna lite strävt vin för att kunna svara mot de kraftiga smakerna i köttet. Något annat som spelar in vid valet av vin är givietvis hur mycket man är beredd att lägga på vinet. Men är det så enkelt, måste man inte känna att vinet verkligen är en aha-uppplevelse. Något att minnas. För vem vill bjuda till ett bröllop som solkas ned av att vinet inte mötte upp det förtröllande och vackra ett bröllop står för. Ett vin för kärleken helt enkelt.

Jag var på ett bra bröllop under pingshelgen och då serverades det Jacob's Creek Reserve Shiraz 2004 till huvudrätten, ett vin som jag tror kostar runt 100 kronor, men inte gjorde bort sig alls till vildsvinet. Kanske att en Amarone hade gjort sig ännu bättre  i det läget. Amarone är ett bra val om man har en budget som klarar av det. Dock finns det en smutt amarone som kostar något under 200 kronor som heter  A Amarone. Går vi upp lite i pris så finns det två viner för dryga 285 kronor som är helt saliga, nämligen. Château Bel-Air-Ouÿ 2000 Bordeaux och Le Cupole. Ska det serveras ett vitt vin så röstar jag på Georg Breuer Riesling Sauvage för 109 kronor riktigt smutt och får även något tjatiga toast skagen att smaka himmelskt. Hoppas jag varit lite till hjälp.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: