Vin(gligt)

2009-06-04
00:45:22

Mest spännande och rumberade vinerna bland nyheterna i Juni...
La Froscà  2007, Tacuabé  Muscat Ottonel 2008, Valentin Zusslin  Riesling Bollenberg 2007, Alice  2006, Tesch Blaufränkisch  Hochberg 2007, Renato Ratti  Colombè 2008. Vin och alvar på Kapelludden

Sommar -09 har presenterat sig på allvar och i och med det så har frusna själar tinat och alla människorna här verkar så lyckliga nu. Vinden har vänt och nu när sommaren kommer ska det visas bättre dar. Likgiltigheten och stiltjen och d"et är ingen idémentaliteten" som plågat vår samtid när lågkonjunkturens gått bärsärk försvinner ju starkare solen skiner och allting liksom vinet får ny smak igen. Med sommaren kommer äventyren och upptågen,  på ett sätt som tyder på att  det är legitimt att vara lite crazy, juni, juli, augusti. Varför inte ta språnget ut även i vinets värld under sommaren våga vara lite cracy ja rentav rumberad och anamma en våga-prova-nytt-och-annorlunda-strategi. Vin(gligt) har svaret på vilka viner som känns fräschast,  och mest rumberade  såhär när sommaren fått övertag över vårt avlånga land...

Här följer listan, en lista som präglas av druvor som jag inte druckit förut eller väldigt lite av.

Tacuabé Muscat Ottonel 2008 Ett vitt vin gjort på druvan Muscat ottonel och härstammar från Uruguay närmare bestämt från Departementet Canelones ligger cirka tre mil utanför Montevideo. Vinnäringen i Uruguay är inte så purefärsk som man kan få försig vid en första anblick utan den sträcker sig från sent 1800-tal då italienska och spanska utvandrare äntrade landet. Detta vin är ett sällskapsvin som sägs smaka fläder och päron. Kostar 70 kronor.

Tesch Blaufränkisch Hochberg 2007. Det är inte ofta som röda viner från Österrike dyker upp på Vin(gligt) men detta är ett undantag och ett vin vi tror är mycket smutt. Vi har provat det i förbifarten men inte till den grad att vi kan lämna ett fullgott omdöme. Då smakade det riktigt bra. Vinet ser dagens ljus i Burgenland, Österrike och är ihopkomponerat av druvan Blaufränkisch. Smaken är mycket kryddig och stoltserar med toner av björnbär och choklad. Kostar 107 kronor.

Valentin Zusslin Riesling Bollenberg 2007
. Jag är rysligt svag för goda viner gjorda på druvan riesling och för det mesta är jag riktigt inpräntad från viner som Georg Breuer eller Dr Loosen ligger bakom, har liksom fått för mig att de gör de bästa vinerna på druvan. Därför blev jag riktigt glad när detta vin dök upp. En riesling från Alsace i Frankrike som enligt vinskribenter för de stora drakarna i detta land funnit briljant, hoppas de har rätt. Jag måste i vart fall prova då vinet beskrivs bära smak av äpplen, honung och aprikos. En sommarkänsla för 149 kronor som dessutom är ekologiskt odlat.

Alice 2006. Kanske är det för uppenbart och lite smått nördigt att börja upprepa refrängen på Smokies slagdänga som ett återkommande mantra när detta vin gör entré. Ja ni vet den där sönderspelade låten med den sönderslitna refrängen "Who the fuck is Alice". En tapperhetsmedalj till mig som erkänner. Detta vin är spanskt från klassiska Priorat närmare bestämt. Detta vin är en mosaik av olika druvor och inhyser både garnacha, cariñena, monastrell, syrah och cabernet sauvignon. Detta är ett fruktigt vin med omfångsrik smak som förgyller vilken grillkväll som helst i Juli. Kostar 199 kronor.

La Froscà 2007. Inte långt från Gardesjön i norra Italien finner du vingårnden som ligger bakom detta vin. Vinet är gjort på en druva som jag måste erkänna aldrig druckit innan jag kom i kontakt med detta vin. Druvan är Garganega och vinet är tämligen spännande med sin stora smak. Det är såhär man vill ett sommarvin ska smaka och dofta. Hela känslan av vinet är densamma som att kliva ut i nydligen nytvättade kläder under klarblå himmel då du ska på fest och därför är renligheten själv och doftar som något från Paul Smith eller Kenzo som butiksbiträdet i parfymeriet lurat på dig. Här finns alla inslag liksom äpple, citrus och en tendens till örtighet. Kostar 169 kronor dvs en tredjedel av vad parfymen du har på dig kostar, småler

Renato Ratti Colombè 2008
. Helt klart ett ursinnigt spännande vin som Vin(gligt) bara måste smaka. Dels då det är gjort på druvan Dolcetto, som gjorde så stora intryck på mig förra gången jag drack ett vin framställt av druvan. Då smakade det lakrits och hallon och jag härledde smaken till bardommens hallon- och lakritsbåtar som jag bara inte kunde låta bli när jag var barn. Lägger man till en sofistikerad örtighet så är det svårt att motstå. Hoppas detta vin bjuder till på liknande sätt. Jag ska gå och köpa detta vin för 99 kronor bums.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: