Vin(gligt)

2009-07-27
23:39:31

Vinglas lite mer stilrena, lite mer kreativa. Design Johanna Jansson.
I vinglasväg stoltserar jag till stor del med sorten Carolina och Intermezzo både varumärke Orrefors  De slipade Carolina är jag otroligt nöjd med. Intermezzo däremot , ni vet glasen med blå, svart eller vit droppe, blev ett nödköp i brist på annat för hiskligt många år sedan. Tanken var att jag skulle köpa andra vinglas då jag hittade något tillräckligt intressant som bröt upp mot det ordinära och som var mer stilrent och mer kreativt än Intermezzo. Åren har passerat revy och under mina besök på glasbruken i Glasriket har jag köpt  något annat istället för vinglas. eftersom jag inte hittat vinglaset som jag vill ha. För det är fortfarande så att Intermezzo är bland de roligaste som gjorts i vinglasväg. Jag var av denna anledning beredd att ge upp min jakt på det perfekta vinglaset ända till jag nu i sommar fann vinglas som är lite mer stilrena och lite mer kreativa. Glasformgivaren bakom de glas jag har i åtanke är Johanna Jansson. Hennes glas är precis vad jag har letat efter.  Lite mer stilrena, lite mer kreativa. Eller vad tycker ni?


Bilderna är lånade från Johanna Jansson Design, då mina bilder jag tog inte
får fram glasen på rätt sätt.

Information om glasformgivaren
Johanna Jansson arbetar som glasformgivare och i ryggen har hon både en kandidatexamen från Konstfack (2001) samt en magisterexamen från Royal College of Art i London (2007). I dagsläget bor och verkar Johanna i Stockholm, men har även internationella uppdragsgivare och finns representerad på bla Vessel Gallery i London och på Clo Wine bar på Manhattan NY. I sommar är hon aktuell med utställningar på Ottenby Magasin samt Målerås Design arena. Vidare har Johanna precis fått äran att få Stockholm Stads Kulturstipendium 2009 samt blivit utvald till utställningen BIGG- Breakthrough ideas in Global Glass, till hösten på Hawk Gallery i Columbus Ohio USA, av en internationell erkänd jury.

Jag kommer säkerligen att köpa Johannas glas
Kommentar:
#1: Anonym

Var kan man köpa hennes glas??

Svar: Hej! Jag är inte insatt i det men du kan få direktkontakt med Johanna här. http://www.johannajansson.com
Mikael Harmander

2013-09-02 @ 22:38:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: