Vin(gligt)

2009-07-01
23:08:35

Veckans vinvarning utfärdad
Antisto Malbec. Tror inte jag kommer köpa detta vin någon mer gång. Tämligen slätstruket och färglöst nämligen. Kanske borde ge det en andra chans men nu utfärda en vinvarning på denna franska malbec

Jag har tidigare presenterat veckans vin, därför är det dags att presentera veckans vinvarning. Under veckans vinarning faller viner som närmar sig betyg "direkt sårbart" på min vintermometer. Ett vin som inte alls faller mig i smaken.

Antisto Malbec. Ni som har följt bloggen har med jämna mellanrum hört min lovsång över argentinska viner främställda på druvan Malbec. Föga förvånande skulle jag haft med Alamos Malbec på vinprovningen i fredags då detta är ett ypperligt vin till grillat. Men så blev inte fallet då utbudet på närbeliggande Systembolag satte stopp för den saken då det inte fanns tillräckligt många flaskor Alamos för att räcka till 24 stycken. Jag tyckte dock ändå att ett vin gjort på Malbec skulle finnas med bland de viner som skulle avnjutas och sönderanalyseras. Valet föll på Antisto Malbec 2006.

Antisto Malbec lsom tillverkas av vinmakare Bertrand Vigouroux i distriktet Cohors som ligger längs floden Lot i sydvästra Frankrike kändes som ett riktigt bra val då jag googlade vinet. Detta eftersom det trotts allt passade till grillat och smakmässigt skulle bjuda på inslag av plommon, slånbär och stor örtighet. Men ack vad fel vinet visade sig vara. Jag hade Alamos malbec som också kostar runt 90 kronor i åtanken och som referensvin när jag avsmakade Antisto.  I jämnförelse var Antisto tokigt distaniserat. Antisto framstod som färglöst, ja så färglöst ett vin med tät, mörk rödblå färg nu kan vara. De inslag som är så briljanta i Alamos; blåbär, björnbär, lakrits, viol och örter, var som helt bortblåsta i Antisto. Ja vinet smakade som en ända lång plåga, som att gå hem i ösregn eller lyssna på Svenne banan en hel kväll.

Köp ej vinet Antisto Malbec...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: