Vin(gligt)

2009-07-22
01:32:19

Sterhuis Merlot 2005
Sterhuis Merlot 2005, Vinobele, Stellenbosh

Så passerade en sommardag från våra liv och kommer aldrig mera åter. En sommardag som varade från "morgonstund har guld i mun" till "festen kan sluta när du vill bestämmer du dig för att vara med till finalen kan det skönaste minnet av kvällen". Grillbufé på Café Söderport, live Musik på Byttan och soft på Krögers uteservering.

Vinet för kvällen är Sterhuis Merlot 2005. Ett sydafrikanskt vin från Stellenboch som finns i vinlistan på SOHO i Göteborg men som lyser med sin frånvaro på Systembolaget. Det vin som finns från Sterhuis Wine är ett vitt vin för 299 kronor. Känns som om Vinobele som agerar importör av vinet torde arbeta lite för att få upp kännedommen av vinet ute hos konsumenten. Lite trist att ett ett vin

Sterhuis Merlot 2005 som är riktigt smutt. Tonerna  av plommon, kryddor, choklad och lakrits  tillsammans med svarta vinbär får mig att le under en lång balanserad eftersmak.

Musiken för kvällen är sofistikerad värre, vart jag än går så spelas det på låtar från en mytomspunnen legend, rättare sagt Bob Dylan. Once upon a time you dressed so fine You threw the bums a dime in your prime, didn't you? People'd call, say, "Beware doll, you're bound to fall" You thought they were all kiddin' you You used to laugh about Everybody that was hangin' out Now you don't talk so loud about having to be scrounging for your next meal. To be without a home Like a complete unknown Like a rolling stone?

På byttan i Kalmar är det Peter Glyt som briljerar. Men allting har ett slut. Kvällen avslutas på Krögers. En vän blir uppraggad av en 42 åring, medan fler och fler droppar av. Jag vill inte störa så jag ger mig ut i vimlet och blir sittandes på huk vid en trevlig dam från förr i över en halvtimme. När mjölksyran blir olidlig så är det att titta till vännen och 42 åringen . Hmm ingenting hände. Dags att gå hem. Och ja jag var kvar till finalen. Riktigt kul kväll.





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: